Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2786 ggr
Kajzza
0

Hittar ingen getmjölk

Jag har letat och letat idag, ringt samtal på samtal, ingenstans går det att få tag på getmjölk i närheten av där vi bor.

-En man svarade surt…det är 10 år sen vi slog ihjäl vår sista get…suck

På ett ställe fick vi dock napp, stadsbondgården. Vi åkte dit och de gjorde många försök att få deras get att komma fram så att de kunde mjölka ut en skvätt dock var hon så vaksam och försiktig med sin unge att jag tillslut bad dem sluta för jag tyckte så synd om djuren. Ville inte stressa dem så. Fick åka hem tommhänta.

Imorgon ska vi åka till en annan gård några mil härifrån, där sägs det att det finns flera getter. Håll tummarna.

Minigrisen här hemma äter och äter och ökar sakta i vikt men vill fortfarande inte bajsa när jag masserar.

När kommer deras bajsreflex igång? 
Ikväll väger hon 65g och håller uppe huvudet bra. Springer runt med de andra busarna och knaprar hö.

Vet någon var man kan köpa lite getmjölkspulver? När jag ringde lantmännen och frågade fick jag till svar att de säljer pulverersättning för getter och får…meeeeeeen det är ju inte samma sak haha.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Bellebus
0

Bästa ersättningen för möss och råttbebisar utan mamma är hundvalpsersättning, finns på apoteket, men är ganska dyrt. Kolla upp det! :-)

godisgrisen
1

Funkar det med Fortimel och ungen växer, äter och magen gör det den ska så tycker jag du lugnt kan fortsätta med det. Om du märker att det är problem kan du försöka byta mat men annars borde du väl kunna fortsåtta?

Jag har handmatat tre ungar alla med framgång. Alla tre fick Fortimel med skogsbärssmak och är stora levande och friska.

[sagansmarsvin]
0

Men om du trots det skulle vilja ha tag på getmjölk så finns det att köpa här:

http://www.toshundapotek.se/se/grp/valpar.php

eller här:

http://www.iherb.com/Meyenberg-Goat-Milk-Powdered-Goat-Milk-Vitamin-D-12-oz-340-g/23644

iherb. tar ca 12 dagar till Sverige, det kanske känns lite länge iofs.

Glad

Kajzza
0

Tack för tipset. Beställde från den översta länken och det kom idag. Har just matat första målet.

Vi har bestämt oss för att stödmata ytterligare en av ungarna. Den vägde 96g från början, gick snabbt ner hela 25g, ökade sedan sammanlagt 8g och har inatt börjat tappa lite igen. Två av ungarna har ökat 25g över födelsevikten och är helt klart de två som tar för sig mest.

Den lille som har tappat i vikt nu…har även börjat dricka vatten kom jag på. Ska jag kanske höja vattenflaskan något så att de inte kommer åt den ännu. Det är väl inte någon bra ide att dricka vatten istället för mammans mjölk???

Lilla Mini som vi har matat från början har ökat sakta de senaste dagarna 2 g per dag. Hoppas att getmjölken ska sätta mera fart på viktökningen.

Det är inte enkelt att vara marsvinsmamma tur att jag är hemma på 100%! Skrattande

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us