ultraljud på marsvin
Hej Jag undrar om man kan göra ultraljud på dräktiga marsvin för att t.ex se om dem är dräktiga eller kolla hur många ungar dem har?:-) Och om det är någon som har gjort detta?
En ultraljudsundersökning kostar nog minst 400:- i besöksavgift + UL för ca 4-600 så det går nog på ca 1000:- om man skulle göra det…tror nog de flesta inte lägger ut de pengarna för en undersökning..och inte heller vilja stressa sitt dräktiga marsvin med en undersökning. Att riskera något bara för att kolla det. Men det är väl min åsikt kanske andra har annan åsikt här ? Lägger bara ihop det jag har läst mig till under mina år här !
jag håller med #1 jag tror inte det är speciellt billigt och nog stressar det honorna alltid, med att åka dit till främmande plats o lukter. stress kan ge förluster vid födsel, så skulle gissa att det ger mer - än +.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Förstår inte varför man skulle göra det, det visar ju sig om dom är dräktiga.
Jag vet om 2st honor som blivit ultraljudade - en av dem blev även röntgad :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Bättre att vänta och se om dem har blivit dräktiga. Anser att det är bara stressigt att åka iväg och kolla. Om honan blir riktigt stressad kan hon ju till & med kassta sina ungar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Anledning till att jag frågade var för ett av mina marsvin går med en hane från den 19 April och går fortfarande med honom. Problemet är att hon borde jo vara dräktigt nu och hon visar någon symtom på det för hon är hård och tjock men borde jag inte känna några sparka?
ska vänta några veckor till och se annars går jag iväg med henne för jag vill verkligen inte stressa upp henne eller riskera något ifall hon är dräktigt.
hur tjock e hon då? är det bara en tuss så känner man kanske inte mycket sparkar :) är inte så duktig än på marsvinsgraviditeter ;)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Hon väger just nu 1239gram och hon är ganska stor om man jämnför med mina andra marsvin:). Det kan vara möjligt för hon har en ganska tjock päls men förra gången hon var dräktigt så kände man tydligt hur unge sparkade.
#8 Hur mycket vägde hon innan hon sattes med hane då?
Olika marsvin tar olika lång tid på sig att bli dräktiga. Man brukar säga att man ska låta honan gå med hane i fem veckor(två-tre brunster) för att försäkra att hon blir dräktig. Låt oss säga att din hona blev dräktig under den femte veckan, då är hon bara tre veckor gången. Då känner du inte sparkar på ännu tre veckor.
Men sen finns det ju förstås fall där det tar månader innan marsvinen blir dräktiga. Det kan bero på kemi, miljö, fertilitet eller kondition… ja, allt möjligt.
Jag förstår inte varför du känner dig manad att ta reda på det via ultraljud? Är det bråttom med att para henne? Det visar sig ju ändå naturlig väg, förr eller senare.
Du kan ju försöka hålla koll på om hon brunstar. Då är hon inte dräktig. Väg henne också regelbundet. Hon är väl färdigvuxen, och då borde hon inte ha några större viktökningar varje vecka.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Man brukar känna sparkar efter ca 6 veckors dräktighet, så det är ju bara att vänta och känna.
Eller om du har en gris bonde i närheten så har som alltid en ultraljudsscannern till suggorna, jag jobbar som grisskötare och provade den på mig själv då jag är gravid, funkar fint, samma princip ;-)
Hon vägde ungefär 1252gram alltså mer än hon gör nu vilket är konstig om hon nu är dräktigt.
Nej det är inte bråttom att para henne men jag vill gärna veta om hon är dräktig eller har någon sjukdom för förra gången jag satte ihopa henne med hane då blev hon inte dräkigt fast dem var tillsammans mer en två månader.
Ja hon är färdigväxt och har fått en kull innan men tyvärr så överlevde inte ungen hon fick i med att den var för stor:( kan det har hänt något där som gör så att hon inte kan bli dräktigt?
#11 skulle aldrig testa på mitt eget barn, det kanske är skadligt , det är nog vissa frekvenser som används… rekommenderar dig att inte kolla dig själv igen..
Man kan godkänna metoder för djur som ej är godkända för människor dvs kan vara skadliga..
Nä man ska inte testa i onödan, pga strålningsrisk som värmer upp fostret, men det är precis samma skit dom har på sjukhuset, lite dåligare kvalité kanske, dom hade aldrig fått använda det på djur annars!! Jag frågade min barnmorska innan jag provade på mig själv, och då bara i några sek. Jag är inte dum i huvudet och vill skada mitt barn…
#12 Det finns som sagt många möjliga anledningar… det beror inte på övervikt då? 1250g är ju rätt mycket. Hur är hon i hullet? Hur gammal är hon och när fick hon sin förra kull? Jag tvivlar starkt på att hon är dräktig om hon inte har ökat i vikt. :-/ möjligen mycket tidigt stadie, men då är det ju bara att vänta och se..
#14 jag förstår inte ens tanken att ta till annan utrustning och ultraljuda mitt barn och göra det själv. För det första är jag inte läkare …skulle aldrig gjort något liknande på eget bevåg.. Väldigt stort förtroende du har för sjukhusvården- samma skit som sjukhuset ???? Och svar ja, man kan få tillstånd för vissa saker för djur, som INTE är tillåtet för människor för det är inte utprovat på just människor !! Det kan visst skilja sig på frekvenser och sådant, och det kan vara skillnad..kanske högre strålningspåverkan.
Jag är inte läkare heller men jag vet ju ändå vad jag gör och hur det fungerar, jag kollade ju självklart up ev risker innan jag provade, jag är ju trots allt inte helt intelligensbefriad. Men det är ju alltid roligt att folk som aldrig vare sig frågat läkare om detta eller för den delen använt apparaten inom yrket yttrar sig i frågan.
Hon kan kanske bara vara överviktigt men eftersom hon är hård och piper när jag rör vid hennes mage och hon har alltid varit stor:) Hon var den största ungen i kullen. Vad menar du med hullet:)?
Hon är 1,3år och fick sin första kull när hon var 8-9 månader.
Laddade upp en bild på henne:)
#18 Okej, men då låter det bara som att hon är en stor tjej :) Hm, det är svårt att avgöra vad det skulle kunna bero på då.. det kan ju bero på hanen också. Men det är nog bara att vänta och se, eller möjligen pröva med en annan hane.
Ja:) Har bytat foder nu till Selective Guinea Pig så kanske hon kan gå ner några gram innan jag sätter tillbaka henne till hane vill inte riskera något.
Tror inte att det beror på hane för han har fått 3 kullar hittils:)
Är väldigt tacksam för dina svar:D
#20 Om du vill att hon ska gå ner, är det bättre att ge henne grönsaker och hö bara :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.