Sele till marsvin?
Hade en tanke om att det skulle vara roligt för marsvinstjejerna att komma ut och springa lite i sele, men läste precis att det kan skada ryggarna på dom. Stämmer det?
Någon som använder sele?
hm jag vet inte, men jag har för mig att marsvin oftast inte uppskattar sele. :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Marsvin är ju då bytesdjur och många marsvin känner sig ofta väldigt osäkra på öppna ytor, och ja, det är lätt att skada deras ryggar när man använder sele. De är ju små djur, bara ett litet ryck från våran sida kan göra mer skada än man tror.
Så hellre en bra, stabil utehage med massor av krypin att tillgå!
Det kan också vara ganska lätt för marsvinet att rymma eftersom marsvinets kropp inte passar för sele, inte kul att jaga marsvin :(
Sele är inget för marsvin :)
Dem kan lätt ta sig ur dem, många marsvin blir stressade osv, bättre med hage :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En utebur är på gång, tänkte mest ha selar som ytterligare en kul grej både för marsvinen och sönerna så barnen får känna sig lite mer delaktiga.
Men kan tänka mig att det inte är roligt om dom tar sig ur. Trodde att selarna satt bra eftersom dom är gjorda för marsvin.
#5 Låter bra med en utebur istället.. Man kan ju tro det, att de borde sitta bra för att de är "gjorda för marsvin", men som vi alla vet har ju marsvin en väldigt "brödlimps-aktig" form (*s*) med knappt någon hals och knappt någon "midja", samt väldigt små ben som lätt ynglar sig ur en sele :s
Verkar som ni "erfarna" marsvinsägare inte tycker selar är en bra idé.
Lyssnar på er och skippar selarna. Säkerhet framför allt.
Tack för svar. =)