Behandling med Stronghold?
Hej,
Jag har fått Stronghold för att behandla Nelly mot Sellnick.
Hon har fått en första dos.
Nu är jag lite fundersam. Jag skrev till min vet i ett annat ärende och då frågade jag henne samtidigt om behandlingen eftersom hon angett EN dos på förpackningen och sedan skrivit "upprepas vid behov" medan jag fått flera råd här på forumet om att ge Nelly en dos, vänta 14 dagar, ge en dos till, vänta 14 dagar och sedan ge den sista dosen.
Min vet skrev som svar:
Många uppfödare behandlar sina djur med receptfria preparat som frontline som inte är registrerade för beh mot skabb, men har en viss effekt. Den behandlingsregim du beskriver tycker jag låter som den uppfödare brukar använda i dessa sammanhang.
Vad tror ni om det? Hur ska jag göra?
Tacksam för snabb återkoppling! Vill ju att Nelly ska bli frisk nu!!!
Om du har fler marsvin, ska dem med behandlas.
Och det ska inte vara bara 1 behandling, utan 2-3 st, med ca 14 veckors mellanrum.
Stronghold har jag använt, tror inte Frontline har direkt effekt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 menar du inte 14 dagar? :)
Du är otroligt saknad! <3
#2 14 dagar mellanrum menar jag haha tänkte på 2 veckor när jag skrev haha :) Som det kan bli :P
14 dagars mellanrum ska det såklart stå ;)
#3 Tack för info. Jag har ju också hört att det ska vara så, men efterso mjag nu hade skriftlig kontakt med veterinärenigen och hon sa annorlunda (igen) så blev jag lite osäker…
#4 Jag har haft sellnic 2 omgångar. Och det har försvunnit jättebra så som jag gjort, även mamma har gjort så som jag, då hennes veterinär sagt att man ska behandla så :)
#5 Ok, då gör jag som du (och flera med dig) rått mig till. Jag tycker redan att hennes päls växt ut lite på sidorna och i den kala fläcken på huvudet har det växt ut en liten toffs =)
Tack igen! =)
#6 Ja brukar märkas skillnad ganska snabbt, men man ska alltid behandla minst 2 omgångar ändå :)
Hoppas hon blir helt bra!:)