Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1006 ggr
Kajzza
0

Liten unge dricker vatten?

Är det någon som har varit med om att en liten unge börjar dricka en massa vatten? Ena ungen här gjorde det i veckan, drack verkligen ofta. Bara den…

Efter några dagar såg vi en tydlig viktnedgång. Hon var benig och tunn efter att ha varit näst störst när de föddes. Nu får hon precis som minsta syrran getmjölk. Mums för måns…de växer så att det knakar.

Fortimel var bra men getmjölk är godomligt. 
Började mata med det i fredags och som de ökar i vikt och kroppsmassa…nu är de två riktigt tjockgosiga. Fortimel i all ära men det känns så enormt mycket mer naturligt att mata med getmjölkspulverutblandativatten än med fortimel som är en himla massa konstgjorda saker ihopblandat.

Fortimel, kanon för det är lätt att få tag i men jag är glad att jag fick tipset att ge getmjölk. Det borde fler testa. Ytterligare en fördel är att de verkar luktar mer naturligt för mamman som gärna putsar och fejar när de har ätit klart.

Min teori ang vattendrickandet…är att även denna ungen blivit undanskuffad av syskonen och därför kommit på att den kunde bli mätt på vatten.

Har nu flyttat vattenflaskorna lite högre så att mamma når men inte smågrisarna, de får vänta lite till.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

[Sandi92]
0

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men undrar om man kan ge getmjölk även till vuxna marsvin som behöver gå upp i vikt?

Kajzza
0

Bra fråga, jag skulle också vilja veta det.

Tar mig friheten att lägga in sidan om getmjölk till bebisar…inte min sida men värd att spridas!

http://oopsmarsvin.se/7d80efd1-36ec-4499-aa6c-47b6ea0f4100-29.html

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

[sagansmarsvin]
0

Nej, det ska man inte göra. Marsvin ska bara dricka mjölk när de är bebisar.

Det finns inga andra arter mig veterligt som dricker mjölk i vuxen ålder utom människan Flört

Till vuxna marsvin finns det en rad andra knep att ta till. Min favorit är ärtor och majs (frysta). Det brukar ge viktuppgång efter ett tag.

Det finns en hel del annat också och ni kan nog få många tips om det här skulle jag tro.

Men getmjölk eller någon annan mjölk ska man alltså inte ge vuxna marsvin.

Roligt att de ökar fint i vikt Glad