avmagrad och tandlöst marsvin
ok, idag tog jag hem ett marsvin i nöd, han har blivit utmobbad av flocken, biten, bortjagad och "misshandlad" så han endast har sina undertänder kvar. till råga på detta har han en kraftig lusattack med hela huden full av små sår skorpor. han verkar inte kunnat äta själv och är sanslöst avmagrad så jag befarar att han inte ens kommer överleva natten. men jag ville göra ett försök då jag alltid haft marsvin och mitt hjärta klappar för dem. han är har fått ett lusbad, jag har tagit gurka i pytte pytte bitar med c-vitamin pulver på och stoppat i munnen på honom, fick hålla fingret för munnen annars tappar han ut allt. har mixat en röra på sallad, gurka, vatten, hö och c-vitamin som jag försökt få i honom och tänkte skaffa en liten spruta så jag kan ge honom rakt i munnen, han vill ha men är väldigt svag och som sagt har svårt att behålla det i munnen. ställde in röran på ett fat i buren nu på kvällen.
vad kan jag mer göra? jag försöker hålla buren varm och i lugn miljö, han sov en stund efter maten i en fleecefilt i mitt knä…lille plutt.
tacksam för tips och hur ofta/hur mycket jag skall ge honom i sprutan varje dag för att få upp honom i vikt?
mvh
Sajtvärd på Perser iFokus
Critical Care finns att köpa hos de flesta veterinärer och är det tveklöst bästa om man ska stödmata äldre marsvin tycker jag. Mata på tills han inte orkar mer, men var försiktig så att det inte kommer fel och ner i lungorna. Håller tummarna!
Hanna
tack för tipset! jag hoppas han kan sova lite gott på det jag lyckades få i honom ikväll :(
#2 - Hacka upp lite grönsaker till honom i små bitar, han borde kunna få i sig lite själv om han inte är allt för svag. Framtänderna är bara för att bita av med så om kindtänderna är fina tuggar han lätt i sig maten ändå om den bara är delad.
Hanna
Ja just det. Det är mycket möjligt att det är sellnic han har, marsvinsskabb, och när den fått frodas en tid börjar det ta mycket på marsvinet. Med tiden, om obehandlat, leder det till döden. Utan att ha sett honom känns det ändå troligt att det är det han har, kan inte komma på någon annan lus som skulle kunna göra honom så illa. Och då beror en del av allmänpåverkan säkert på det. Klarar han natten bör du ta honom till veterinär så att de får kika på det. Sellnic är lättbehandlat men man behöver ha en veterinär till att göra det.
Hanna
nej, det är nog "vanlig" lus, de små gula som springer i håret och ägg runt tuttarna, de som sprungit runt dog vid lusbadet. jag tror att såren är från de andra marsvinen som bet honom och från att han kliat sig. men vet inte, dessa skabbdjur kanske ser lika dana ut? för "vanlig" marsvinsskabb är ju mer håravlossning och större sår över vissa ytor. han har som små bett och små skorpor men all päls kvar, inga kala fläckar och nu som sagt "bara" äggen runt tuttarna kvar, så blir väl bad om ett par dagar igen i lusshampoot?
en fråga då jag föder upp katter, det finns ingen möjlighet att detta smittar till katt från marsvin?
har också baddat honom med jodopax.
nej alltså han har inget fett på kroppen alls och ville bara äta när jag stoppade maten i munen på honom, snuttar mest, hoppas inte att de tänderna bak vuxit för långt men han verkar inte ha ont när han tuggar iaf, ingen diarre heller. vi får se imorgon, ska riva lite morot och se om han vill ha.
ok, lite uppdatering för den som är intresserad.
imorse trodde jag att lillen skulle somna in under dagen, han var stel och slö, fick dock i honom en del flisad morot innan jag gick till jobbet. befarade det värsta när jag kom hem men när jag tittade i buren levde han! tog upp honom och tyckte faktiskt att han var något något piggare, han kunde nu i alla fall röra sig och var mer nyfiken, imorse var han apatisk.
hade införskaffat en spruta idag så gjorde iordning morotsvatten med c-vitamin i som han slurpade i sig glatt plus lite flisad morot, sedan somnade han i mitt knä.
vägde honom också och han väger 0,449 gr. skall väga honom varje dag och tänkte skriva här med jämna mellanrum om hur det går.
om han överlever stannar han här hos mig och blir en bortskämd gris bland katterna <3 håll alla tummar och tassar.

Hur gammal är han?
Lilla stackars :(
Håller tummarna, håll oss gärna uppdaterade!
Lycka till till er båda!
Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se
Vad skönt att höra!
Hanna
han är 4 månader
tack söta ni, jag ger inte upp så länge han inte ger upp.
#10 Kämpa på Mallabralla!
Människor som dig borde det finnas mer av!
Det jag kan säga är allt de andra sagt redan och det du redan gör. Mycket c-vitamin, gärna i spruta så att du vet att han får i dig det, hövatten skall vara bra också har jag hört! Klipp höet i små bitar och finhacka maten och se om han får i sig något själv.
449 gram på en hane på 4 månader är lite väl lite.
Håller tummarna och grisarna här hemma håller tassarna för lillen! <3
#11 Nja beror på, min snart 4 månaders hane väger 497 gram och den andra som är 3 veckor äldra väger över 750 gram. Så kan skilja stort, och den lilla är inte smal :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Jaha!! =D Där ser man, kanske bara är jag som har stora grabbar ;) haha. Men hon har ju skrivit att han är mager så han kanske är lite liten ändå ;)
#13 Lite beror på hur många dem var i kullen, föräldrarna osv :)
Mina andra gossar har vägt mer, men finns ju små som växer fortare sen, min yngsta har börjat spurta nu senaste :)
#14 Jajuste! Det var ju visserligen helt rätt! Såklart beror det ju på kullen :o
tack, ja jag har hövatten på "beredning". han är bara skinn och ben och kan knappt röra sig, insjunkna kinder, vet vikten varierar, men han är utan rim och reson mager, det finns inget och man känner ryggras och revben, då är det riktigt illa på ett marsvin.
Nu ska vi BTW titta på Game of the thrones och äta morotspuree
Hur går det för han?
vad gulligt att du frågar,han har fått en morots och vitkåls blandning som han tyckte mycket om, ätit bra av den på kvällen ur min hand och fått i honom mycket vätska. han börjar få tillbaka lite stuns i benen! med andra ord de spjärnar emot lite och hänger inte bara livlösa. så söt, satte upp tassen på min hand när han åt ur den :)han ska få lite hövatten nu innan jag går och lägger mig, hoppas få upp honom ett par gram till imorgon.
god natt alla marsvinsvänner
Skönt att höra…stackarn, jättebra jobbat av dig
Något jag använder mig av som jag tycker funkar bra på slöa marsvin är dekstrosol polver blåbärs soppa och vatten, då får du både c-vitamin och energi ;) vände ett marsvin som låg så gott som död med det, ett tips jag fick av min veterinär :)
tack för tipset!
0,454 g idag, sakta uppåt.
ikväll har han för första gången tvättat sig själv! tar det som ett friskhetstecken, han har också kissat som ett såll i mitt knä :)
¨#22 Skönt att det går uppåt :)
ja, pälsen börjar få lite glans tillbaka och han har börjat prata <3
#24 Åh härligt :D
#24 Underbart att höra!
Hur går det idag?
#24 Skojj! :)
Mvh Linnea
det går verkligen frammåt! han började äta pellets igår från min hand och har ätit själv pellets under natten! och jag hittade för första gången små små hela fina bajskorvar i buren så magen verkar ha börjat komma igång! han är så lustig, efter varje måltid ligger han och gottar sig hos mig och slänger sig runt på rygg med bakbenen utsträckta, det lockar verkligen fram gamla minnen från de marsvin jag hade förr, många tror att marsvin är rädda och bara springer och gömmer sig men jag brukar säga att de blir det man gör de till!
sambon sa i förrgår att det inte finns en chans att den lilla killen flyttar ifrån oss nu, skönt man har en karl som går med på att ha ett helt zoo här hemma :) (2 akvarium, en dvärghamster, en guldhamster, kattuppfödning och nu ett marsvin hahah)
jag blir bara tårögd när jag tänker på lill skrutten hur nära han var för några dagar sedan att bara somna in, så dålig han var och nu ser jag inget hinder för att han skulle växa upp och bli frisk och sund med ett långt liv framför sig, den bästa belöning man kan få för ett hårt arbete man lagt ned, har varit som att nappa upp en kattunge.
kommer lägga upp bild på honom här sen när han är tillräckligt frisk, då vill jag ha hjälp med namn förslag :)
Följer den lilles tillfrisknande med glädje 
Han blir nog en tillgiven och mysig liten krabat.
Jag lägger en tass :) Hoppas att han klarar sig!
hoppas allt går fortsatt bra och att han får en trevlig marsvins kompis snart
jag hoppas också det, så fort han är helt frisk och "loppfri" ska jag hitta en kompis åt honom. tack för alla tankar och påhejanden! det värmer
#3 SKönt att han kom till dig! 
Vilken tur att du tog emot honom och vad skönt att höra att allt går åt rätt håll! Jag håller tummarna :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Åh så härligt!
Jag kan tänka mig att många bara hade givit upp!
Fortsätt uppdatera oss :)
tack alla, jag kommer fortsätta uppdateringarna! idag skall han få sitt andra lusbad och nyskurad bur :)
han har nu fått ett namn. han får heta Piff <3
uppdatering
Piff börjar få en mage!!!!!! rygg kotorna som man tidigare har känt börjar bäddas in av härligt hull. pälsen är så bland och fin efter lusbadet igår, såren är nästan läkta och han har börjat äta själv i buren!!!!!!!
får dock fortfarande dela i små bitar maten men nu går det undan och han kan ta större bitar och inte bara purre som förut! favvo maten är vitkål <3
:)
Härligt! Bra jobbat! 
Nu äter han helt själv!!!!!!!!!!!
#41 härligt! 
Underbart!
bortskämd har vi blivit också ;) snart kan jag börja titta på en kompis till honom <3
ok, suck, idag när jag kollade i buren hade han inte rört sin morot, vad är det för fel nu då tänkte jag och tog mig en närmare titt på honom, blod ur munnen…vad fasicken nu då!
upptäckte att undertänderna satt löst! kan det vara tandlossning pga vitamin brist sedan förut? kan de stabilisera sig igen?
tillbaka till handmatning igen…lillen är så duktig och smaskar på när jag ger han bitarna…när ska hans lidande få ta slut :(
blev så fruktansvärt ledsen när jag upptäckte detta, men en fighter är han och jag fightas tillsammans med han. han ska bli helt bra!
Styrkekramar!
Har han hoppat häftigt ur famnen på dig någon gång ner i buren emot hus eller något… för det krävs rätt lite för att de ska slå av tänderna. Riv morötterna / grönsakerna så kanske han kan äta dem själv.
nej han har ju inte det, och vad jag sett inte heller sprungit in i något i buren, men jag är ju inte hemma 24/7 heller så kan ju ha hänt när jag varit borta, i vilket fall som hälst så får vi gå tillbaka ett litet steg och börja flisa maten igen. skam den som ger sig
#45 Vad tråkigt! Jag håller tummarna, ni får kämpa på :) Med tanke på hans bakgrund borde han ha sämre immunförsvar och då borde det kunna vara enklare för tänderna att lossna. Har han gallerbur? Han kanske har gnagt på gallret i så fall?
Mvh Felicia
Stackare! Men det är tur att Piff kom till en sån som du som verkligen vill att han ska mår bra och inte ger upp!!! Hoppas han mår bättre snart!!
nej han har ingen gallerbur, det ska nog gå bra, jag antar att de lossnar och nya kommer upp, tills dess blir det handmatning ;) övertänderna som var borta från början har kommit ut helt iaf :)
#51 - Det kan ju vara så att tänderna var skadade, att samma sak som gjorde att övertänderna var borta också skadat undertänderna (ex. ett fall). Är det sprickor i tänderna går de lätt av/trillar ut. Hoppas nu att det kan växa ut nya fina tänder på honom.
Hanna
ja jag tror något är sedan förut.
hahah, ja och i annat fall får jag väl skaffa löständer till han hahahah.
skämt å sido, måste väl gå att få inopererat av veterinär en tandprotes ifall det skulle vara så illa att ett marsvin inte får ut sina tänder igen? har aldrig hört talas om det men bör ju gå precis som på oss människor.
#53 Ett av mina marsvin tappade en av sina nedre framtänder som inte kommit tillbaka, så om tandanlaget är skadat kan det bli så. Jag tror dock inte att det behöver vara så med ditt marsvin. När man har ett marsvin utan full uppsättning tänder så får man vara noga med att hjälpa marsvinet att hålla efter tänderna med hjälp av sandpapperfil för naglar (fungerar mycket bättre än metallfil) plus att ta hjälp av veterinär att fixa tänderna under sedering med jämna mellanrum om det behövs. (Har behövt den extra hjälpen en gång på de 15 månader hon varit tretandad.) Här är ett blogginlägg där du kan se bilder: http://dumlekola.bloggagratis.se/2011/03/07/4792298-hur-ser-marsvinstander-ut/
tack för tipset!, vi hade ett marsvin förut som vi fick åka regelbundet och fila tänderna på hos vet, fast det var de längst bak.
uppdatering. det börjdae komma upp nya undertänder och de gamla lösa har nu trillat av så han har två små piggar och är mycket gladare nu!
han är nu helt normalhullad och superblank i pälsen!
han har börjat skutta upp på sitt hus och härja runt i buren och snackar som en liten galning när han är uppe. har ännu inte hört något matskrik men uppdaterar så fort det kommer!
nu fattas bara ett sista lusbad och att tänderna växer ut så är han helt återställd!!!!!
detta hade jag ALDRIG trott när jag tog hem honom, jag var övertugad att han skulle dö. så glad är jag.
FÖRSTA TVÄTTEN I MITT KNÄ!!!!!!!!!!!!!
Åh vad kul att höra! :) Bara kompis som saknas nu då :P
Hanna
nej jag har ju ingen bild på honom när han kom…min sladd till min kamera laddare är försvunnen, ska ta bild nästa helg tänkte jag. ska se om jag kan hitta en bild på nätet som liknar det skick han var i.
ja men det gör ju det…hihi 
pälsen var i samma skick som detta marsvins, magrare än den här på bilden, insjunkna kinder
http://www.zoonen.com/res/user/499427/galleri/2978223/lillamymage1_norm_se.jpg
Så söt han är :)
Hanna
nu väntar vi bara på vår kompis som vi hittat tillsammans. jag visade bilder och Piff fick klucka instämmande eller kurra avvisande, vi är båda mycket nöjda med valet :)
hihihihi, rejsar och hoppar i buren!!! det är första gången! han tar sats, hoppar upp på huset ned, skutt skutt runt i buren och så om igen….jag är så kär!
Läste just igenom hela tråden. Blev så ledsen när jag läste första inlägget, men så glad när jag läste hur bra det har gått. :) Hoppas han får förbli frisk och att ni hittar en snäll kompis till honom.
jag läste faktiskt igenom hela tråden igår och tänkte, gud vad nära det var, men så tittar jag på han nu, tjock och glad smaskandes på vitkål i mitt knä….det är ett mirakel
Lille maskrospojken!!!! Han är jättefin!

om marvinet har svårt för att äta kan man köpa barnmat. o då ska man köpa morotspuren o sen lägga de i en liten spruta utan nål och mata marsvinet. de var en vererinär som tipsade det en gång. hoppas att det löser sig
tack för tipset! jag har gjort egna grönsaks blandningar och matat med spruta ;)
till alla nu, HAN ÄR HELT FRISK OCH NORMAL FET! (ja fet för marsvin ska se ut som små barbapappor :))
jag vill tacka er alla för ert stöd och engagemang i oss! det har hjälpt mig så mycket och gett mig kraft i de stunder som jag trott det varit slut.
det har varit mycket lärorikt och på vägen fick jag en mycket tacksm, tillgiven, underbar och älskvärd marsvins kille som familjemedlem.
han är mycket speciell för mig.
#71 Härligt att höra att det har gått så bra! :=D
Det värmer med den sådan här solskenshistoria, underbart att höra er berättelse!
Mvh Felicia
Hej alla som följt Piffs öde!
ville bara berätta att han trivs och mår bra och bara växer och växer!
han har numer burkompisen Solis (tack tack tacl Abico's för detta underbara lilla popcorn)
tillsammans upptäcker de världen, Solis högljutt skuttandes som en liten killing och Piff på snabba ben efter.
denna vecka var det också gräspremiär, behöver väl inte säga att det var populärt ;)
önskar alla en underbar stundande sommar med massa härliga dagar i det gröna med era små grisar :)
Vilken fin historia! Man blev väldigt glad av att läsa den. 
Vad härligt att han mår bra och vad härlig du är som tog dig an honom!
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Läste oxå tråden för första gången idag….å blir så glad inombords över att det har gått så bra för honom!! Han e jättesöt!!
Vilken tur att du fanns där för honom å inte gav upp! = )
Jag har precis läst hela tråden nu. Piff är jättesöt och han är nog dig evigt tacksam för att du tog dig an och hjälpte honom på bästa sätt. Vilken liten fighter han är,och du också förstås!
Så himla skönt att det blev bra till sist :) Pussa på Solis från mig ^^
Hanna
# 79
jag lovar, de ska snart få vitkål :)
Gud så vacker lilla Piff är! Och villken kämpe han är :)
han har en sån rolig sak för sig, han står på bakbenen, länge och väl, på bilden är han på väg att ställa sig, så kul att se han när han står och vädrar i luften och verkligen sträcker sig för o se om jag har någon godsak till honom