Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1996 ggr
wingren
0

Hjälp, rådvillig och usch

Hej, jag skulle behöva bolla lite ideer med några. Det är som så att jag och min pojkvän har haft våra marsvin ihop, hemma hos honom. Han bor i en etta och jag i hus med mina föräldrar samt lillasyster. Nu är det så att det har tagit slut mellan oss två och jag tvivlar på om han kommer kunna ta hand om dem så väl som de behöver. Jag är den som vet mest, tar reda på saker, klipper klor osv så jag tvivlar på hans förmåga att ta hand om dem till 100%.

Det andra problemet är att min lillasyster är pälsdjur-, kvalster- och pollenallergiker samt har astma. Det gör det väldigt svårt att ha dem här, förutom om jag har dem i förrådet/garaget men det vill jag ju inte heller :s Vill att de nästintill alltid ska ha mänskligt sällskap. Sen vet jag inte hur det kommer vara om ett halv år med mitt liv, kommer jag ha flyttat? eller börjar jag någon utbildning nästa år o behöver flytta några mil o med det skaffa eget boende så jag egentligen kan ha kvar grisarna..

Vad är det bästa för grisarna? Vet att de inte mår bra av att flyttas runt osv, så vad är det bästa för dem? o hur vet man att någon är kapabel till och har tillräckligt med kunskap för att möta alla situationer man kan ställas inför när man har marsvin?

Bellebus
0

Varför inte prova låta honom behålla dom om han vill? Om han vill det så bevisar ju det att han har intresse för dom iaf, vi kvinnor borde ge männen en större chans när det kommer till djur, jag är också lite överbeskyddande och tvivlar på min sambos förmåga när det gäller mina djur, men jag tror det ligger i kvinnans natur att va sån, moderskänslor! :-P vill han behålla så låt honom göra det och håll dig uppdaterad om hur dom mår, din kille kanske överraskar dig :-)

wingren
0

Min mor föreslog att vi skulle prova o ha dem här, så får vi se hur det går med lillasyster. Min pojkvän lever/levde i ett missbruk så delvis därför jag inte litar på att han kan ta hand om dem.. Vill ju inte att han hellre ska köpa "grejer" till sig själv än hö till marsvinen eller så.

Jobbigt när något så här oväntat händer, det var ju inte alls meningen att det skulle bli så här. Så har inte planerat något i förväg om man säger så. Afff

Bellebus
0

Jag förstår, men sålänge du är med dom är dom ju trygga i ditt sällskap iaf. Men beslutet att hitta nytt hem är alltid svårt :/ tur att det finns ganska många nuförtiden som vet vad dom sysslar med när det gäller marsvin, borde inte vara svårt att hitta bra hem om det behövs :-) lycka till!

wingren
0

Ja det är ju väldigt vana vid min röst och rörelser osv så jag hoppas att det inte ska bli jätte jobbigt för dem :/ dock vet jag inte hur jag ska göra med katten.. har bokhyllebur o känns sådär o sätta ett nät över, fult, opraktiskt och med vassa kanter.
Jo hem hade man väll kanske kunnat fixa men att skiljas känns inte så kul.. speciellt efter att det tagit slut med pojkvännen med, förlora allt på samma gång liksom. Får bara hoppas att det går bra med lillasyster och sätta något galler vid dörren till mitt rum kanske för katten…

Bellebus
0

Gör det, köp ett kompostgaller och sätt i dörröppningen, det har jag in till marsvinen för katterna. Hoppas det går bra dig och grisarna :-)

wingren
0

Räcker det med ett sånt galler? Hoppar inte katterna över?

Bellebus
0

Nä, det är typ 120 högt och så smalt att katterna inte ens försöker :-P

wingren
0

åhfasen, vart köper man det då? :)

Bellebus
0

Järnhandeln typ :-)

ChristyHjo
0

Kompostgaller finns på Ö&B  och på de flesta stora CoopForums trädgårdsavdelningar (Alla CoopForum har i och för sig inte trädgårdsavdelning, men har de det finns det garanterat kompostgaller) =)

Eulwen
0

Våra katter hoppar lätt över kompostgaller.

Fridaaaa
0

Våra katter hoppar med lätt över kompostgaller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristyHjo
0

Då kanske man kan använda kompostgaller som "tak" på buren så att de inte kan hoppa ner…. Bara en snilleblixt… Vet inte om det skulle fungera…. Som du skrev, inte så snyggt kanske, men bättre än att sätta nät och enklare att hantera.
Lycka till!

[jejjas]
0

Man kan även byga kompost galler på höjden sp det täcker hela dörr öppningen, så brukar jag ha de på sommaren då min ena grannes katt gärna går in å skrämmer slag på mina grisar, på det enkla sättet kan man vara lugn och så slipper man lägga dom på buren ;)

wingren
0

jo jag tänkte att man kanske kunde spika in spikar på listerna runt dörröppningen. Och sen hänga upp exempelvis två kompostgaller där på medan man är hemma och om man åker iväg hänga av dem och stänga dörren. Borde väll fungera?