Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1367 ggr
Cirrus98
0

Marsvin med Kanin?

Hej! Marsvin ska ju aldrig vara ensamma! Men om man har ett marsvin och en kanin tillsammans, räknas det? Få har dom ju sällskap! Jag har mina marsvin med min kanin då och då men då är dom ju inte ett ensamt marsvin med kanin. Räcker en kanin som partner??

Lamina
7

Nej, man ska inte ha marsvin och kaniner ihop. Dom talar inte samma "språk" och har alltså inget utbyte av varandra. Kaninen kan dessutom råka skada marsvinet om den sparkar efter det. Och sist men inte minst, marsvinen kan bli sjuka av kaninen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

imoon
6

Absolut inte. Ett marsvin skall alltid ha en marsvinskompis, en kanin kan inte ersätta en artfrände. Så säger även lagen.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Snuttegris]
2

Tyvärr så är svaret nej. Kanin räcker inte som sällskap till marsvin. Marsvin och kanin är två skilda släkten och uppför sig på olika sätt och har olika språk.

Marvsin har sitt sätt att ta hand om varandra och kommunicera med varandra, och kaniner har annat sätt att ta hand om varandra och kommunicera.

Jämför dig själv med att du skulle bo ensam i ett hus med enbart en apa som sällskap. Det kan vara trevligt då och då, men i längre perioder vill du nog ha en människa för att kunna föra en riktigt kommunikation med och känna trygghet till.

Dessutom så kan en kanin faktiskt ha ihjäl ett marsvin med sina hopp och stompar. Ett marsvin tycker tex om att gömma sig i hö, medans kanin föredrar att stampa ovanpå hö, och kan då av misstag råka hoppa ihjäl ett marsvin om det vill sig riktigt illa.

Nu är inte jag så insatt i just kaniner, men jag har för mig att en del kaniner kan vara ganska så aggressiva även mot sin egen art. Men dock inget jag kan svära på, det är något jag bara har hört.

Lamina
0

#2 Lagen säger att man får hålla kaniner och marsvin ihop. Men det kanske finns något stycke som tydliggör att marsvin måste ha en marsvinskompis även om den går med kanin?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

carsbo
1

håller med ovanstående.

#4 nej vad jag har sett så skriver de inte något om det. jag tycker att vi skulle kunna skriva på en namnlista å skicka in till jordbruksverket, att de borde skriva in som lag å inte ha kanin o marsvin tillsammans.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[jjennyeklundd]
0

Jag kan tänka mig att det skulle kunna gå bra att ha en hermelinkanin tillsammans med marsvin, utan att de skulle skada varandra med tanke på att hermelinkaninen nästan är mindre än ett marsvin… Men sen är det ju förstås det att de inte talar samma språk. Skulle ju kännas jättejobbigt att vara ensam med en som inte förstår en… Men för länge sen hade jag en kanin tillsammans med ett marsvin. En dvärgkanin var det. Och det fungerade bra, inge slagsmål. Men det är nog bäst att ha två kaniner för sig och två marsvin för sig… om man inte har tillräckligt stort utrymme så att man kanske kan ha 2 marsvin och 2 kaniner tillsammans?..

saksaken
2

Sen har det ju varit tal om att kaniner bär på en bakterie (har jag för mig?) som kunde vara skadligt för marsiv .. har inte sett några studier på detta utan det är bara något jag läst om på forumet :)

Aristarcos
1

#7 du har så rätt så, marsvinen kan bli dödligt sjuka av den.. Skullle aldrig utsätta mina marsvin för det. Nej, marsvin SKA ha minst en marsvinskompis..inget annat..

imoon
3

#4 Marsvin måste enligt lag bo ihop med artfrände.

Att kaniner och marsvin får bo ihop står under rubriken "5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar
och liknande anläggningar". Det gäller således egentligen inte privatpersoner.

Djurrättslagar säger även att man inte får utstätta djur för lidande eller sjukdom, inte heller potentiellt lidande eller sjukdom. I och med att kaniner bär på ex. Bordetella bronchiseptica vilket är farligt och till och med dödligt för marsvin så är det inte egentligen alls lagligt att ha marsvin med kaniner. Det faktum att kaniner löper stor risk att på olika sätt skada marsvinet torde väga tyngst och det bör ej anses rätt i enlighet med lag att ha kanin och marsvin ihop.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

juliino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vidarbefodrar en bild på min hane Sherlock som hos tidigare ägare bodde med en kanin. Som du kanske ser är hans öga ingen vacker syn. Han är helt blind på det ögat idag. Han bodde med två hanar och en kanin. En dag när ägaren kom ut var Sherlolocks öga i strimmlor.

[jjennyeklundd]
1

#10 stackarn :(

sowhatever
1

#10 usch så hemskt! :/

juliino
0

Ja men idag mår han bra och ögat har läkt. Han är lite osäker med när det gäller människor och burkompisen men det går bättre och bättre. :)

sowhatever
0

#13 ok vad kul! :) lycka till :D

Fridaaaa
2

Som många redan sagt: nej kanin räcker inte som sällskap. Marsvin ska bo med en artfrände, alltså ett annat marsvin. Kaniner kan råka skada marsvinen: De talar inte samma språk De äter inte helt samma kost mm :) #6 Hermelinkanin är ju i storlek med marsvin, runt 1 kg. Men även dem kan skada marsvin, och dem brukar i regel ha livligt temperament.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
3

Finns miljoner trådar där man har frågat samma sak, bara att söka och läsa där också vad det är som gäller kan man gå in på Jordbruksverket men kan hålla med ovanstående att man inte ska ha Kanin och Marsvin ihop. Finns flera skäl till varför man inte ska ha dom ihop.