Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5184 ggr
[Tisslibiie]
0

Agria eller Sveland?

Jag ska försäkra mina 6 marsvinstjejer nu när jag inte längre bor tillsammans med sonens pappa. Och jag vet att en del utav er har era godingar försäkrade, men vad är bäst? Hos Agria eller Sveland? Motivera gärna varför ni valde att försäkra dem hos ex. Agria :)

hultburger
0

Mina är försäkrade hos Agria! Från början trodde jag att bara Agria fanns för djur, det var vissligen flera år sedan, men jag har alltid varit nöjd och inte haft någon fundering på att byta.

Däremot jämförde jag för ett par veckor seda Agria och Sveland. Kom fram till att Agrias självriskdagar ligger på 125dagar medan Sveland bara har 90dagar.
Sveland börjar betala efter 600kr vod veterinärbesök och betalar därefter 80%. Agria går in efter 700kr och betalar därefter 75%.

Läste på villkoren en del och tror mig minnas att de hade samma villkor m.m.

Agria kostar 320 att försäkra och Sveland var lite dyrare om jag minns rätt, kanske 360kr?

Så det är ingen större skillnad direkt, vill man spara småpengar som inte är någon jätteskillnad kanske Sveland är bättre, men jag gillar att Agrias självriskperiod är längre :)

hultburger
0

Tillägg, försäkrar man fler än 2marsvin hos Agria får man rabatt på alla teckande djur. (dvs minst 3st) Kan inte procenten i huvudet men tror det ligger på 290kr/djur ist. Runt där :)

Sveland vet jag inte om dom har favoritrabatt! Kanske någon annan? :)

Linnet
0

Har inget av mina djur försäkrat, har aldrig behövt veterinärvård, men jag kan ju lätt räkna ut att det skulle bli åtskilliga summor om jag haft dom försäkrade, har haft ca 10 kaniner och 10 marsvin dom senaste 5 åren (har haft djur innan det också men inte lika många) så om vi räknar på ca 300:-/djur skulle det alltså bli 6000:-/ år gånger 5 = 30000:- på 5 år. Jag är ganska glad att jag inte har dom försäkrade och kommer nog aldrig att göra det heller. Skulle dessutom dra mig för att gå till vet. med smådjur då jag anser att dom oftast saknar kunskap, ett marsvin som blir dåligt finns ofta inte så mycket att göra. Har varit med om ett par gånger att marsvin blivit dåliga i magen och där hade det inte hjälpt med vare sig veterinär eller försäkring, då dom oftast dött efter bara nån timme. Men visst kan man ha otur, men är det ett allvarligt fel, så skulle jag nog välja att avliva ändå.

kawaiichou
0

Jag kör med Agria!

Mest faktiskt för att vi har våra katter försäkrade där så hade ingen tanke på att titta någon annan stan, hehe.

Misarn
0

Vi har försäkrat alla våra djur i Agria och har alltid varit jätte nöjda med dom!

godisgrisen
0

Mina katter är försäkrade i Agria och jag är mycket nöjd. Marsvinen är för många jag skulle inte tjäna någonting på att ha dem försäkrade. Jag har ett katastrofkonto i stället som oftast bara används vid veterinär besök.

FeliciaS
0

Jag har Frideborg försäkrad i Sveland, vilket kostar 340 kr/år. Hade första grisarna i Agria (mellan åren 2002-04) men nu försäkrar jag först när de är ca 2 år. Anledningen är för att jag inte kommer kunna betala veterinärvård på över flera tusenlappar när jag flyttar och börjar plugga, och jag vill inte att ekonomin ska avgöra något beslut kring marsvinen. Anledningen till att jag valde Sveland är för att de har lägre självrisk, har jag för mig. Frideborg röntgades i slutet av sommaren och hela besöket gick på 1950 kr, men med försäkringen fick jag tillbaka 1080 kr - kanonbra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Tisslibiie]
0

Tack för alla svar! :D Hur registrerar man sig hos Sveland? Hittar inte det någonstans..*blind*

hultburger
0

Hos Agria kan du anmäla över nätet. Eller ringa.

Men hos Sveland får du nog ringa eller anmäla att du vill ha blanketter hemskickat på deras hemsida :)

Royalz
0

Man kan skaffa försäkringen via internet på sveland.

natha-mjau
0

vad menas med självrisk dagar?
Går i tankarna själv nu mellana agria och sveland

amanduss
0

Sveland: 
när man är på startsidan trycker man på djurfrörsäkringar, sedan klickar du in på smådjur, sedan står det räkna och teckna i på höger sida, där trycker du och sedan är det bara att teckna :)

Jag är väldigt nöjd med Sveland!

Du är otroligt saknad! <3

natha-mjau
0

ja det vet jag.:) men vad menas med att sveland har 90 självriskdagar och agria 125?

amanduss
0

det är dagarna som från att du har betalat tex vetrinärvård + självrisk , så går dom in så många dagar (90) tills du måste betala nästa gång.
Självklart betalar du ändå , men försäkringen går in automatiskt om det är för samma problem. förstår du? ;)

natha-mjau
0

okej, så om jag behandlar för en sak och betalar.. och sen återkommer så står dem för den kostnaden i 90 dagar? så då behöver jag inte betala nått.?
Men efter 90 dagar så börjar det om med självrisk + 20 %? (om ja skulle fortsätta nån behandling)

amanduss
0

Jo du kommer behöva betala , fast inte självrisk , utan beroende på vad kostnaden blir så får du betala en del av det men försäkringen betalar oxå :)

natha-mjau
1

okej, då förstår ja.
Så på det sättet är agria bättre alltså :p

Misarn
1

När vi skaffade våran hund Alice så försäkrade vi henne i IF och tycker faktiskt det bolaget är mycket bättre. Fick rekomendationer från våran uppfödare och jag tycker du ska ta och kolla på IF faktiskt. Glad

natha-mjau
1

#18 if har bara hund & katt