Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 3181 ggr
Aneema
2

Burbygge på gång.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter städning, städning, städning i källaren finns det äntligen utrymme att börja med burbygge. Har ritat skiss på buren i helgen och nu ska jag räkna ut vilka mått som behövs på skivorna så maken kan skaffa material och börja bygga.

Hittade ett program för 3D ritning men har inte lyckats lära mig det helt men ungefär så här är det tänkt att buren ska bli. Fast spegelvänt. 160x190 verkar det bli i bottenplanet som alltså blir som en stor bokhyllebur. Så blir det två våningar ovanför. Det rosaröda är skivor som ska gå att skruva fast eller ta bort beroende på hur många burar vi behöver. Som framsida på de två övre planen blir det nog en träram med galler. Tror ni att det räcker att ha de luckorna 20cm höga så länge vi bara har honor i buren? Tänker att blir det hanpar i någon bur och honor i de andra så kanske man tillverkar heltäckande lucka åt killarna så de inte frestas att hoppa från högre höjd än de klarar. Hur hög skulle ni göra kanten på stora buren/bottendelen?

Kommer att ordna ramper mellan våningarna på något sätt att använda så länge vi inte har behov av flera burar. I botten på stora buren blir det nog våtrumsmatta, om vi får tag på spillbitar, och i de andra burarna tjock vaxduk eller våtrumstapet.

Mr,E
1

Snyg bur

Aneema
0

1# det hoppas vi. Du får hjälpa till att snickra.

Imorgon ska vi köpa material till bottenlådan så den kan snickras på onsdag. Någon som har några tips gällande höjden på kanten. Sågar vi 30cm bitar så blir höjden invändigt ca 23 cm.

Eulwen
0

Lägg på lite extra på höjden på bottenlådan, glöm inte räkna med att ströet gör att marsvinen kommer lite högre upp. 23cm blir med 5cm strö plötsligt bara 18cm.

Vad är det för ritprogram du använder? Jag håller på och planerar burbygge jag med så det vore smidigt att få ta del av det. Glad

_Charlie
0

Ser jättefint ut! Men jag skulle nog irritera mig lite på att behöva kliva ner i bottenburen för att komma fram till de andra burarna?

Jag hade nog gjort bottenburens kanter 10 cm högre, för att inte riskera att ha rymmare i källaren eftersom ni inte har så jättestor koll på buren? Eller är det fritt fram utan fara på golvet så är det ju en annan sak men jag hade nog velat vara säker på att de håller sig i buren om jag inte hade den uppe där man själv rör sig. :)

Aneema
0

Tack för reflektioner. 40cm blir nog bra. Då blir det ca 33cm från insidan. Har inte räknat med att ha spån i bottenburen. Den får väl mer räknas som en fast rasthage. Placerar jag lite större plastlådor med spån och hö under de andra burarna så misstänker jag att grisarna kommer göra större delen av sina behov där och sen får vi se. Fleecefiltar har de en tendens att springa mer under än på men någon form av tvättbar matta, tjockare fleece eller fleece som vi "spänner fast" Någon som har bra förslag? Jag tänker mig att det ska vara enkelt att sätta sig hos grisarna i bottenburen.

Jag har en del städning kvar, mer saker som ska sorteras i pannrummet och andra halvan av rummet med marsvinsburen ska städas ur sen blir det nog bäddsoffa, TV, TV spel, elpiano och kanske en datorplats där nere och då kommer de inte att vara själva där särskillt mycket mer än de hade varit här uppe.

Ritprogrammet heter sketchup ett gratisprogram från google. Egentligen gjort för att rita hus. Finns bra instruktionsfilmer på youtube men lite träning med programmet behövs. Blev vissa oplanerade hål på min ritning =), men tillräckligt bra för att jag skulle kunna förklara för maken hur jag tänkt mig.

Vad tror ni om luckor för de andra burdelarna? Totala burhöjden, iaf i ena vinkeln bör inte vara mer än 120cm det innebär ca 40cm höjd per bur, några cm går bort i bottenytor så ca 35cm i praktiken, (och där blir det nog spån eller annat strö). Jag tycker det skulle vara praktiskt om man kan bara sträcka in handen i buren men tror ni det är risk att de hoppar ut om framkanten bara är 20cm? Med strö bli det ju ändå lägre.. 23cm kanske skulle fungera? Då blir det fortfarande 12 cm för att kunna sticka in armen utan att öppna luckan.

_Charlie
0

Mina kanter är 18 cm exkl burströ och ingen hoppar ur. Jag har haft så lågt som 12 cm exkl burströ utan urhoppare, men det är ju väldigt individuellt.

FeliciaS
0

Ser jättefint ut! Vad är det för program du använt?

Jag har alltid haft 28 cm kant och det tycker jag är väldigt lagom, blir ca 22 cm med spånet borträknat.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aneema
0

Nu blev "bottenburen" 40 på utsidan dvs drygt 30cm. Har fotat arbetet som dock blivit försinkat eftersom maken körde omkull på inlines,. Bilder kommer efter SM.

#7 http://google-sketchup.swedish.toggle.com/

Eulwen
0

Det där ritprogrammet får mig seriöst att viilj slita håret av mig… :-P

Creation
0

Det ser ju superfint ut! :-)

Jag är inte säker på om jag hänger med helt i diskussionen ang. höjden på kanterna, men enligt svensk lag ska ju minsta höjd på sidan av en marsvinsbur vara 25cm.

Det får dock vara lägre om buren är placerad på en sådan höjd att det inte finns någon risk för att marsvinen skulle skada sig av ev. hopp/fall. Det var i alla fall svaret jag fick från jordbruksverket när jag mailade.

Jag tycker 25cm är precis lagom för en upphöjd bur. Marsvinen kan ställa sig mot kanten, samtidigt som de inte lär rymma. :) Jag har en bur på golvet som är ca 20cm hög, och ingen rymmer där heller.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aneema
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Förstår dig. Tog lite tid att försöka förstå sig på det och granskar du min ritning så ser du att det finns vissa hål där jag inte fått till det rätt. Kan nog vara ett bra program om man har tid att lära sig det ordentligt och fungerade för att jag skulle kunna kommunicera mina funderingar med maken =).

#10 Då får vi se till att det blir 25cm på framsidan av "väggburarna".

Kan inte låta bli att skicka med en bild på hur långt vi hunnit nu. Ska göra en ordentlig bildtråd sen.

_Charlie
1

#10 Fast det där stämmer väl inte? 25 cm är ju minihöjden på själva taket, de får inte ha kortare mellan tak och golv än 25 cm, inte kanten på buren?

Creation
0

#12 Det var inte så det lät när jag mailade jbv? Jag mailade och frågade när jag skulle bygga min bur med 20cm sidor. Kan rota fram mailet igen…

"Så länge man inte sätter något tak på buren är det OK att ha väggar som bara är 20 cm höga. Men det förutsätter att de inte skadar sig om de skulle rymma."

Jag tolkade det som att 25cm gäller som lägsta kant ifall buren står på högre höjd. Men hon kanske sa det sista med tanke på paragrafen "Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert…", eller enbart rekommenderade? Hm, man kanske borde maila igen och försöka få ett tydligare svar.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
0

#13 Det svaret tolkar jag som att har du inget tak är det OK med 20 cm väggar, men har du tak på måste väggarna vara 25 cm. Alltså golv-tak=25 cm minst.

Kaniner har ju minihöjd på buren, alltså golv till tak, 50 cm, jättekaniner ännu högre. Ingen har en lag på hur pass höga kanterna ska vara för att vara rymningssäkra, utan det är ju individuellt.

Jag känner mig nästan säker på att 25 cm är samma här, golv till tak, uträknat på hur mycket luft de behöver ovanför huvudet. ;)

Mr,E
0

snyg bur