Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1466 ggr
Lyan
0

Vad gör jag för fel?!

Vill bara lägga mig ner och storböla just nu! Hittade Whomp inne hos honorna!

Jag har gått och funderat sedan jag fick hem honom om hur jag skulle göra med bur och så när jag skulle sätta honom med Dovv och Aitlin. Satte honom i Nellies "solarium" så länge för lära känna honom lite. Han accepterade det utan några problem alls, inte ens gallertugg trots att buren bara är knappt 100*50 så därför tänkte jag att det var bäst att låta honom sitta med honorna nere i djurrummet för att inte behöva ha honlukt bland mina vildbasar uppe i lägenheten. Gjorde iordning en extrabur i utkanten av honornas hage, har inte måtten men kanske 150*60 och klämde fast den med en spånlåda. Whomp var hur nöjd som helst när han fick tjejerna hos sig.

Tyvärr var tydligen inte tjejerna lika nöjda för när jag kom ner i förmiddags så hade de pressat ut gallret trots lådan som stod i vägen!

Jag blir bara så trött på mina marsvin när de gör så! Varför kan de aldrig vara så lätthanterliga som många andra marsvin jag känner? Varför måste de hela tiden rymma och förstöra? De gräver, hoppar, biter, sliter och slåss så fort jag bara ens tänker tanken på att minska utrymmet! Inte ens 15 kvm räckte för att få dem nöjda utan de krävde större!

Jag vet att det var mitt fel att Whomp rymde men jag trodde inte att de skulle orka pressa ut lådan. Är bara så trött på allt just nu, att jag tydligen aldrig kan göra något rätt

juliino
1

Det var ju en olyckshändelse. Inget du ska skylla på dig själv för. Olyckor händer så är det. Just nu går inte mycket som jag vill heller här hemma med grisarna.

Lyan
0

Fast jag har haft massor av tjuvparningar! Det har inte spelat någon roll hur många och hur höga stängsel jag har haft, de har lyckats iallafall. Det är därför jag har honorna i djurrummet och hanarna i lägenheten och ändå låter jag det hände ännu en gång :-(

juliino
0

Har denna hane tjuvparat tidigare?

Förstår att det känns som om allt är ditt fel men det tycker inte jag att det är. Du gjorde allt du kunde komma på för att se till så att det inte gick och rymma.

Nu håller jag tummarna för att det inte hann bli några bebbar. :)

Aristarcos
8

Du har ju ett rätt unikt marsvinsboende, tråkigt när det händer… men

Du kanske får bygga väggar med spånskivor istället, för när de rymde vid höet så kändes det lite väl enkelt. De kan ju inte forcera en hage som är ihopskurvad i hörn ordentligt iallafall speciellt för dina hanar honorna är det ju inte lika stor risk med om de rymmer ! Dvs det ska inte bara gå att putta upp inhängnaden hårt med en nos. Då tror jag att det kommer gå bättre.

tantnett
0

Men stackars dig.

Ja ibland kan man bli trött men bit ihop. Flört

Jag har också numera två hanar här hemma, det är T Rex en 4 mån gammal Rex kille samt Gose "heter egentligen Optimus" en 5 mån gammal Skinny.

Dessa Killar går i en varsin bur som jag delat med rejält fastsatta galler där det går flickor på andra sidan och ännu har det gått bra. Jag har även stadgat gallerna på vardera sida med rejäla tegelstenar så att dom inte kan puttas eller tryckas upp.

Killarna skall kastreras i juli/augusti skiftet.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Lyan
0

#3 Nej, Whomp har bara bott här en vecka :-/

Tack, det hoppas jag också!

#4 Antar att det är filmen där Honey rymmer som du menar. Skivan som han flyttar på väger flera kilo, inget som man tror att ett marsvin orkar rubba. Jag hade redan fixat ett galler men tänkte att det var kul att filma honom innan jag satte dit det.

Angående andra väggar så har mina hoppat upp till 50cm höga stängsel ><

Inhägnaden som Whomp och tjejerna gick i är säker egentligen (om man bortser från att den "bara" är 40cm hög) om man fäster den ordentligt. Tanken var att skruva fast den men verktygen låg hemma och eftersom jag var sjuk orkade jag inte hämta dem och gå ner igen, vilket jag verkligen ångrar nu!

#5 Mm, bita ihop är jag van vid det här laget :-/

Så fäste jag Birks galler förra året, jag till och med tog tag i det och ruskade det utan att det lossnade, ändå hade honorna slitit loss det på morgonen! Fattar inte hur de lyckades! Det var då jag bestämde att inga hanar fick vistas i djurrummet