Hon vägrar bli dräktig?
Jag vänder mig till er Marsvins kunniga människor för ett råd
.
Min ena hona vill inte bli dräktig, hon blir brunstig, men sen vill hon inte med hanen ändå vad gör man?
Låt dom gå tsm, så får du se om hon blir dräktig.
Helena
paronskrutten: Ja hon får väl gå med honom tills det tar sig.
Annars får jag väl prova med en annan hane, sen.

Håller en tumme att där blir små bäbisar :)
Jag med, det blir nämligen hennes sista kull sen blir hon pensionär.
Ser ut som om en annan hona är dräktig och jag väntar med spänning på resultatet

Låter ju spännande :] Vad roligt .. hihi

Nu vet jag inte hu länge du haft henne med hanen ?
Men låt dom sitta i hop runt 5-6 veckor då bör det ju hinna komma och gå ett antal brunster.
SÅ håller jag självklart tummarna för att hon blir dräktig och din andra hona snart får små pluttar du får snuffsa med.
Om hon inte vill låta hanen komma nära fastän hon är brunstig så tycker hon nog helt enkelt inte om hanen. Då får man prova med en annan hane istället. Vet en hona som var otroligt kräsen med hanar, hon gick med tre stycken utan resultat (inte samtidigt då), sen fick hon en sista chans med en fjärde och han lyckades charma henne direkt. Annars kan det ju bero på andra saker också (tex någon av dem är steril eller det har bara inte lyckats bli nåt än).
Jag hade en hona som fick gå med en hane i 2mån innan de lyckades få till det.
Jag skrev upp alla parningar, och sen när jag kunde känna ungarna(de var 6v när jag kände dem) så var det bara till att räckna bakåt och se vilket datum hon blev parad.
Annars om det är som #7 skrev att honan inte släpper fram hanen, så hade jag bytat hane.
Men jag hade dock låtit honan gå med andra honor i 3-4 veckor innan jag satte in henne till den nya hanen, bara för att vara på den säkra sidan att hon inte var dräktig med hane 1.
Tack för alla svar hon är med annan hane nu och det verkar funka bättre..
8# hur vet du när hon blev parad sitter du och kollar honan hela tiden?? eller?? jag har bara sett en parning en gång och vi har haft många kullar här
#10 Jag går och kollar mina honor, morgon, förmiddag, eftermiddag och på kvällen innan jag lägger mig. Ibland blir det även fler gånger, då jag ofta är inne i marsvinsrummet.
Själva parningarna ser jag inte ofta, men man ser om hon blivit parad. De är helt kladdiga då har har oftast proppen kvar.
Alla mina senaste kullar har jag vetat exakt vilken dag honorna blivit parade, eftersom jag tittar till de så ofta.
Så sen är det jätte lätt att räkna ut ungefär vilken dag de ska få, så de flesta födslar har jag varit med och sett
Har varit någon jag missat, för honan har fött mitt i natten.
Det är även bra att ha koll på vilken dag honan blev praad, för då vet man hur gamla ungarna är.
Detta är väldigt bra att veta om det skulle bli någon komplikation hos honan, för det är då lättare att veta vilka mediciner man vågar sätta in.

#9 Satte du en ny hane till henne meddetsamma?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Sweet dreams Nej det gjorde jag inte, jag satte in henne till ny hane vid tecken på brunst.
Och hon är fortfarande inte dräktig…..
Hur kan du veta det? Du satte ju in henne till den nya hanen 6 juni…. Då du trodde hon brunstade….
Hur Vet jag det hmm har väl kanske kunnig hjälp som kan se och känna sånt ganska tidigt, troligen var det inte heller någon riktigt brunst.
Ska ta henne till vet och kolla henne så där inte är nåt som blockerar äggledare mm på henne.