Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3206 ggr
sowhatever
0

Hårtussar med skinn under?

Idag märkte jag att mitt ena marsvin tappar hårtussar med en liten "skinnflärk" under som håller ihop själva tussen. Kan det vara nån svampinfektion? ska jag gå till vet elr ?

tacksam för svar :)

sowhatever
0

inga svar? :OO

[EllenAlicia]
0

alla dissar dig ;)

sowhatever
0

#2 jag vet!

Aristarcos
0

Har ingen aning faktiskt hoppas någon kan vägleda, men ett veterinärbesök kanske är att föredra :)

sowhatever
0

#4 okii :)

gnagarlover
0

är det en teddy?

sowhatever
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 jag tror det, iaf en strävhårig :)

[Liinda]
0

Det låter som Svamp ja! Hade det 2 gånger på min hane och då såg det ut så, ena gången så gick det bort med receptfria svamp schampoon från apoteket. Andra gången så åkte vi till veterinären och fick special shampo =)

[sagansmarsvin]
0

Du kan bada med ett schampo som heter Fungoral finns receptfritt på apoteket.

Det är ett svampdödande mjällschampo.

sowhatever
0

#8 ok tkr du att jag ska åka till vet elr köpa det receptfria ? :) vad kostar det ? :P

sowhatever
0

#9 ok tack! :) vet du vad det kostar ?

[sagansmarsvin]
0

Jag minns inte vad det kostade. Men jag tror runt 100:-. Det finns billigare schampon också på apoteket som innehåller samma verksamma ämne. Du kan lika gärna köpa ett sådant om du vill. Fråga personalen där så hjälper dom dig.

Det verksamma ämnet är ketokonazol (risk att jag stavat fel här)

Om marsvinet inte har klåda, kala fläckar eller sår så kan du prova med schampot först. Det är ganska vanligt på strävhårsraser att de får svampig eller mjällig hud tyvärr.

[Liinda]
0

Om det är svamp så kan du testa att behandla själv med schampoot =)Om det inte blir bättre så får du åka till veterinär då.

När jag badade min hane i svamp schampot så sköljde jag igenom honom med vatten som var blandat med någon olja (baby olja tror jag det var) efteråt för att huden skulle bli mjuk och fin igen.

gnagarlover
0

bada i svampshampo o smörj med pevarylFlört

Fridaaaa
2

Låter som svamp :)
Och du har fått bra tips ovan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sowhatever
0

ok tack för alla svar o tips :DD

pinku
0

Jag undrar bara, räcker det med att fungoral-bada en gång? Eller krävs det fler bad?

gnagarlover
0

kolla vad som händer.blir det inte bättre så bada igen men glöm inte att torka riktigt torrt

[Liinda]
0

Det krävs oftast fler bad.

Jag badade varannan dag i 1-2 veckor har jag för mig

sowhatever
0

#18 ok tack! :)

#19 ok, kan det smittas? ska jag bada mitt andra marsvin oxå?

[Liinda]
0

Jag är faktiskt osäker på om det smittar eller inte, men han smittade iallafall inte någon av mina andra marsvin trots att han bodde med en.