Vänta på en lunkarya
Vet inte i vilken grupp jag ska lägga detta inlägg. Men har jag lagt fel så får ni gärna flytta det till rätt grupp.
Nu har jag och sambon bestämt att nu ska vi inte skaffa fler marsvin förrens tidigast om ett halvår. Våra grisar ska få bo in sig ordentligt och lära känna oss innan vi nu skaffar fler.
Men däremot så skulle vi gärna vilja skaffa en lunkarya-tjej om något halvår. Finns det någon möjlighet att ställa sig i kö till en lunkabebis, eller hur gör man? Vilka här i sverige föder upp lunkarya?
Oerhört tacksam för svar
Kontakta lunkaryauppfödare som du tycket känns trevliga och seriösa, berätta att du är intresserad av en lunkarya. Fråga om det är några kullar på gång eller om hen har äldre djur att släppa om ett halvår, om det intresserar dig. Det är olika hur uppfödare gör, vissa har kösystem medan andra inte lovar borta några ungar innan de är födda.
Hanna
Tusen tack för ett sanbbt svar. Då ska jag leta runt efter olika lunkaryauppfödare och fråga runt hur dom gör.
Kolla på SMF:s hemsida, där kan du lätt se vilka (registrerade) uppfödare det finns och vart de håller hus.
Tre är inte farligt att starta med, hade köpt ett när jag funnit "mitt" marsvin..
Tre är skitfarligt, det slutar så lätt med elva…. :-P
#5 Nej då :) jag har haft tre och hållt mig med max 3 :) så det går … men det får inte barka iväg ytterligare som start… ( Min åsikt iallfall ) utan sen får man ta det lite sakta … och verkligen begrunda om man ska ha fler och varför 
Jag tar det lite lugnt med mina fyra grisar som jag har just nu. Dels så har vi inte så pass stora burar ännu så att fler skulle få plats (tänkte bygga egna) sen för att bara köra en liten mjukstart nu i början. Men skulle det dyka upp en liten lunkarya-tjej eller en liten Texel-tjej så kommer det nog bli svårt att stå emot 
#5 just det jag är så rädd för 
#8 oj, ok du hade redan 4, då kan det vara bra att avvakta :)