Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1200 ggr
Hultan
0

Introducera ny gris?

Hur gör ni när ni introducerar en ny gris i den befintliga flocken?

Har två honor på ca året, på jakt efter en tredje hona. Vet inte ännu om det blir en unge eller en lite äldre gris. Hur föreslår ni att jag gör för att dom ska komma överens så fort som möjligt?

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Maijah]
2

Honor är ju oftast inte speciellt svåra alls att lyckas få att gå tsm utan problem. När jag har introducerat vuxna honor har jag alltid bara släppt ner alla på en helt "ny" plats (räcker med en rejäl fleecefilt/lakan) som är stor nog att ingen ska känna sig trängd. Många gömslen + massor av mat, mat distraherar! (och ätande marsvin blir också lugnare). Sen får de gå där några timmar, och efter det ner i den helt nystädade buren.

Eulwen
1

Är det en bebis som kommer ny så släpper jag bara ner henne i flocken, de bor så stort att ingen riskerar känna sig trängd.

Är det en äldre hona gör jag så som Maijah beskriver. När jag köpte Embla 2,5år var det lite halvknepigt att få henne sams med min äldsta hona. De fick gå i stor hage i flera dagar innan det slutligen lade sig.

Blir det en peruan till? Glad

Hultan
0

Eulwen, jag vet inte riktigt. Skulle vilja ha en teddy, men hittar ingen som faller mig i smaken. Hittade dock en ursöt chokladfärgad peruanhona.. :) såee.. vi får la se :)

Tack för era svar!

Med sunt förnuft kommer man långt!

Cathrinek
0

Hej! Har en liten fundering ang det här att sätta in nya marsvin. Hoppas det går bra att skiva här… Vi har också två marsvin på ca 2 år honor. Jag skulle hemskt gärna vilja ha ett till, skulle det fungera med 3 honor i samma bur trots att de inte vuxit upp tillsammans? Och bör det vara en ung hona el en vuxen? De två bor just nu i en bur 170x60 cm, är det stort nog för 3 st? Tack på förhand!

godisgrisen
1

#4 Buren räcker bra till tre honor. Ja det går säkert bra att sätta in en tjej till. Det spelar heller inte så stor roll om det är en vuxen eller en unge. Däremot får man räkna med att det kan bli en massa bråk första veckan inna rangordningen är klar och de känner varandra. Låt dem hållas även lite slagsmål måste man stå ut med de måste igenom processen för att sen finna varandra. Så dela dem inte när du väl satt ihop dem. Det kan vara bra att introducera dem på neutralmark och sen sätta in dem i ren bur gärna lite ommöblerad.