Diabetes hos marsvin
Hej! Har här hemma ett överviktigt marsvin… Hon har övrigt varit svår att hålla i normal vikt men har nu gått upp. dags för strikt diet helt enkelt. (Vet inte om det har något med det nedan att göra) I början av förra veckan började hon från att enligt mig aldrig dricka (jag har sätt henne dricka 1 gång sedan jag köpte henne förra året), plötsligt är hon som klistrad vid vattnet. Känns som att hon plötsligt häller i sig mängder. Är detta diabetes tror ni? (läst runt lite och känns ju verkligen som det…)
Det låter som diabetes tyvärr… :-/
Ushe så hemsk jag känner mig.. Borde verkligen haft bättre koll på mat och motion, speviellt gällande henne :/
Får boka tid hos veterinären helt enkelt och kolla…
Jag upplevde det dock som att det inte finns något att göra? (förändra kosten osv såklart..)

Det finns säkert andra orsaker också till att ett marsvin dricker mycket.
Jo det såklart :/ Funderat på vad det kan vara annars, börjat så plötsligt och vet inte vad som drog igång att hon började dricka såhär mycket
Mina marsvin har också börjat dricka mycker mer nu och det tror jag kan bero på att det är väldigt varmt. De är ju i jättefin form så :-)
Hon har lugnat sig med dricknde nu (efter att jag "bantade" henne), då hon är lite.. rulltig så får jag fortsätta hålla koll så det inte är något bara :/
Du kanske gett henne mer torrt foder, efter att gett mera tex gräs… för de dricker inte mycket då de får färskt gräs i större mängder..