3 frågor
Här kommer tre frågor som jag gärna skulle höra vad ni tycker om.
1. En av våra grisar lät väldigt "snorig" när hon kom in utifrån för ett par dagar sedan. Det rann inget och jag märkte inget på henne annat än att hon lät konstigt. Dagen efter lät hon helt ok men jag märker att hon nu är lite slöare än vanligt. Kan jag göra något för henne och är det något speciellt jag ska vara uppmärksam på?
2. Den dagen en av våra tjejer dör, hur snabb ska man vara med att skaffa en ny kompis?
3. Vi ska ev. passa två andra tjejer under 2 v i sommar (vi har också två tjejer). Våra marsvin springer lösa i vårt hus dagtid men jag funderar på hur bra det är att låta våra marsvin umgås med de nya marsvinen? Ska vi låta dem träffas när de är lösa eller blir det bara onödiga rangordningsproblem och att det är bättre att ha dem åtskillda?
Glad för svar!
Om hon nu är tröttare än vanligt kan hon ha dragit på sig en lunginflammation. Andas hon märkligt? Äter hon med lika bra aptit? Om hon inte äter med lika bra aptit rek jag veterinär.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Håller med föregående, kolla upp om hon inte är sig själv.
När du bara ska ha de andra bara i två veckor, så blanda dem inte. Det stressar dem bara att försöka lära känna varandra för så kort tid. Så håll dem separat !
Hon låter inte när hon andas längre utan är mer bara slö. De kommer oftast ut i köket och tigger mat men nu har de tex inte varit ute på två dagar. Men man märker eller hör som sagt inget på henne.
Jag badade mitt ena marsvin (detta var för ca 1 år sedan) och direkt efter badet.. såg hon alldeles matt ut. Detta försvann sedan och jag tänkte inte mer på det.
Några dagar senare såg man att hon "gungade lite mer" än vanligt när hon andades men allt lät normalt och hon åt mat som vanligt. Hon var pigg osv.
Bestämde mig tillslut att ta mig till veterinär men alldeles försent och hon dog samma dag som jag vart där. Hon hade lunginflammation som enligt veterinären kan ha väldigt otydliga symtom :/ (Sen upplever jag att spec smådjur inte vill visa sig sjuka)
Ångrar verkligen att jag inte kollade upp med veterinär direkt! Så om jag var du hade jag nog kontaktat veterinär..