Hur mycket mat?
Nu har jag letat över hela internet, både på engelska och svenska…hittar inte svar på mina frågor. Våra smågrisar är ju idag 3veckor. Har läst mig till att de kommer sluta dia nu. Nästa vecka ska vi väl flytta hanarna till deras pappa så att de inte råkar para sig :) Men…hur är det med maten? Hur ska jag veta att de får tillräckligt? De går ju upp i vikt bra men verkar alltid hungriga. Hur mycket ska de ha? Här får de torrmat och hö dygnet runt, en skål med grönsaker på morgonen, gräs och maskrosblad på eftermiddagen, kligröt och någon grönsak på kvällen. De äter allt utom det jag helst vill att de ska äta, dvs paprika!!! Hur stora är ungarna när de äter "vuxenporioner"? Hur mycket mat ska de ha nu? Ska de ha torrfoder (pretty pets) jämt eller ska jag dra ner på det? Pappan kommer ju att bli jättetjock!!! Jaha…jämt har man nya frågor… :)
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Marsvin äter mycket de är alltid hungriga. Inget marsvin oavsett ålder kan få för mycket hö. Hö av god kvalitet ska alltid finnas i buren. Verkar marsvinen inte äta ordentligt med hö så byt hö för då har du inte tillräckligt bra hö. På sommaren kan de äta i princip så mycket gräs och örter du orkar plocka in också det är bra mat. Grönsaker ett par mål om dagen C-vitaminrika är bra men inte lika nödvändigt denna tid då gräs finns. Maten är samma för vuxna som ungar. Det som skjiljer är torrfodret som ska ges fri tillgång på till ungar gamlingar växande djur dräktiga sjuka digivande men ransoneras hos vuxna djur med bra hull. Ungar ska ha mer proteinrikt foder än vuxna om man ska vara riktigt noga.
Anledningen att jag skriver är att jag blev lite förskräkt! ;-) Pretty Pets :-( allvarligt släng skiten! Det är det sämsta foder som finns på marknaden! Innehåller inga fibrer, bara en massa konstgjort intet. Det är ett riktigt dåligt foder som marknadsförs hårt ändå och är jättedyrt. Lurendrejeri! Det finns massor av andra bättre foder… eller rättare sagt allt är bättre tillock med de färgglada blandningarna som folk varnar för i dem finns några nyttiga frön blandat bland de färgglada pluttarna Pretty Pets är bara de färgglada pluttarna fast utan färg. Sorry.
Det finns ett foder som heter Advance, Lottiepellets eller hellst Oxbow om du vill ge pellets annars är helhavre eller kornkross väldigt bra.
Testa att tugga på en Pretty Pets så får du se (smakar äckligt jag vet men testa ändå) det är ingen supstans i det och marsvin behöver fibrer. Jämför gärna att tugga på ett oxbobowpellets inte heller gott men den nästa växer i munnen. Jag antar att skillnaden är som att äta vitt formbröd kontra ett rejält fiberrikt grovt bröd.
Det står ofta att ungarna slutar dia vid tre veckor det är möjligt att vissa gör det men mina ungar brukar få snutta åtminstone fyra veckor. Just nu har jag en hona med femveckorsungar de fyra döttrarna diar fortfarande och det är rätt normalt här. Kanske mina honor är lite dumsnälla ;-). Jag tror inte ungarna behöver mjölken i den åldern ödvändigtvis men de vill ;-).
Jasså Pretty Pets är så dåligt alltså? Jag använder det inte själv, men veterinären här säljer det i sin butik. Blir lite förvånad då att de säljer de om det är så dåligt, man kan ju tycka att veterinärerna borde veta :)Men jag övervägde någon gång att köpa det, men jag tyckte det såg så märkligt ut det där fodret, ser ut som kattmat nästan.
Kajzza, har alla dina små klarat sig bra? Du hade ju lite problem där ett tag vet jag.
De fodret marknadsförs på samma sätt som många katt och hundfoder av dyrare finre märken med säljare som åker runt till djuraffärer och veterinärer. Det förvånar mig inte att de lyckas sälja in det med den metoden. Jag är även skeptisk till en del dyra kattmatsorter (två mycket kända märken) som nästan bara innehåller spannmål inte så lyckat till köttätare som katter. Tyvärr är ett dyrt foder inte samma sak som ett bra foder…
Tack för era åsikter!!!
#2 Ja alla 5 har klarat sig utmärkt. Peppar peppar för det kan ju hända saker ännu men de pigga och äter som hästar alla 5! Har handmatat 2 och de kommer att få getmjölk några gånger per dag ett tag till. Inbillar mig att det är lite trygghet och gos som de kan behöva :)
Prettypets luktar skunk. Ser konstgjort ut och mina marsvin gillar det inte alls. Tyvärr hade vår djuraffär inte så mycket att välja på och killen som äger butiken föräkrade att just Pretty pets ÄR DET BÄSTA!!!
SKIT!!!!
Jag kommer verkligen att klaga…borde bara ha lite mera fakta,
Ska handla idag så jag skaffar nytt foder idag.
Hö köper vi i storsäck och det brukar alltid lukta gott och grisarna äter hela tiden av det.
#1 Om smågrisarna har ätit grönt utifrån sedan de första dagarna utan att bli dåliga i magarna kan jag räkna med att de tål en massa grönt nu då? Jag är lite rädd för att magarna ska braka ihop. Det gröna de får äter de upp på nolltid medans pappan som för tillfället lever ensam i väntan på sina söner kan sitter och äter länge, länge. Då borde jag kunna öka mängden grönt nu ju.
Hur begränsar ni tillgången till pellets för de vuxna djuren när de bor ihop med ungar?
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
#5 Ja försäljaren har nog sagt att Pretty Pets är det bästa det är inte konstigt att djuraffären tror på det…
Du kan nog köra på med grönt det är bra och natirlig marsvinsmat. Som du skriver så är nog ungarna tillräckligt vana för "full dos".
Nej det är svårt att reglera foder i burar där djuren har olika behov… Jag brukar mata efter den som behöver mest och hoppas att de andra inte blir allt för tjocka.
Jättebra jobbat med handmatningen! Kul att det gått så bra!
#4 åk till vanliga mataffären och köp lite havregryn istället, det funkar jätte fint som kraftfoder om det behövs..Men vänj försiktigt så inte magarna tar stryk..
Skönt att höra att de klarat sig bra hittils! Håller tummarna för att det går bra i fortsättningen också :)
Jag har ingen erfarenhet av att ha en kull ungar så som du har, men jag köpte en unge och förde ihop med min äldre hona för några månader sen. Och jag fick sära på dem för att kunna ge den lilla kraftfoder flera gånger om dagen, det kan ju kanske bli krångligt när man har flera små och utav olika kön dessutom :/