Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1171 ggr
Nea&Lea-lover
0

förhårdnader på framtassarna!

Idag när jag skulle klippa klorna på mitt ena marsvin så hittade jag något som liknar förhårdnader på framtassarna dom var inte jättesmå utan vissa var ganska stora. Har inte sett det här förut, utan är första gången idag. Vad ska jag göra för att få bort dessa förhårdnader på tassarna det var bara på framtassarna.

Tacksam för svar :)

Aneema
0

Förhårdnader är jättevanligt på marsvinstassar. Du kan använda en vanlig nagelklippare för att klippa bort det som är hårt. Klipp en liten bit i taget så du ser hur långt det är död hud. Det är som sagt död hud så marsvinet har ingen känsel där. Sen kan du ta en nagelfil och fila lite. Smörj med en mjukgörande salva. Jag tycker det är lite olika vad som fungerar bäst, att fila när förhårdnaden är hård eller att först försöka mjuka upp med salva. Det beror lite på hur det ser ut. Förhårdnaden brukar inte vara obehaglig i sig för marsvinet men risken finns att de fastnar i och därmed river upp sår på tassen så det är viktigt att hålla efter förhårdnaderna. Det kan vara bra att smörja tassarna regelbundet för att försöka förebygga nya förhårdnader.

Nea&Lea-lover
0

Okej tack så mycket , vad för salva fungerar bäst ? :)

Aneema
0

Det kan du nog få lite olika svar på. Vi har använt lite olika oparfymerade salvor mot torr hud. Helosan, locobase repair, special care skyddande handsalva. Har inte märkt direkt om det varit någon skillnad hur de fungerat. Man kan även använda olja, tex olivolja.

[Quickeman]
0

Jag använder tass-salva alt. försvarets hudsalva (båda finns på apoteket)

Sandra-B
0

Jag använder alltid vanlig matolja (olivolja eftersom det är det vi har hemma) när jag smörjer tassarna på både marsvinen och hundarna.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!