Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1381 ggr
Aneema
0

Harskutt - vad kan det vara?

Hej!

En av våra tjejer ca 1½ år gammal har idag börjat röra sig så konstigt. Hon liksom hoppar fram med bakbenen.

Hon brukar få gott om C-vitaminrika grönsaker varje dag. Hon är inte satin. Hon äter med god aptit men väljer i första hand att hålla sig inne i hörnet av buren (är väl naturligt för ett flyktdjur som inte kan röra sig som vanligt.) Jag har kännt igenom henne och kan inte hitta någon svullnad, knöl, värmeökning eller annat konstigt. Hon är inte heller slapp i benen utan ger visst motstånd om man trycker emot fötterna. Hittar inga tydliga tecken på smärta. Men hon är å andra sidan den tåligaste av våra marsvin. Hon har inte gått ner i vikt.

De flyttade för ett par dagar sedan till en större bur där det bla finns papplådor med ca 15cm hög kant som de hoppar ofta över. Har tänkt tanken att hon har sträckt sig, men då borde det väl vara någon sidoskillnad?

Har tänkt tanken på vätskebrist eftersom de har vattenskål nu i väntan på montering av flaskhållare och är vana sedan tidigare med flaska. Har gett extra gurka med lite citronsaft på (har inte askorbinsyra hemma), även erbjudit vattenflaskan men hon verkar inte törstig.

Jag tror även att den här tjejen har kissat en del mörkt under senare veckor. Svårt att veta säkert om det är just hon, men något har fått mig att tro att det främst är hon. Hon har dock inte verkat smärtpåverkad eller påverkad på annat sätt så jag har haft som grundhypotes att det kommit från bla maskrosblad och morot.

Jag tänker i första hand se till att hon fortsätter äta som vanligt, ge lite extra C-vitamin för säkerhets skull och avvakta ett par dagar. Om det inte ger sig till nästa vecka eller om hon blir sämre får det väl bli besök hos veterinär.

Någon som har några tankar?

Lyan
0

Så har två av mina tanter gjort, bägge två på bara en månad och har inte haft någon som skuttat på flera år förutom dem. Bägge blev helt återställda på en vecka. De fick extra askorbinsyra bägge två.¨

Jag är rätt säker på att det berodde på c-vitaminbrist men varför de fick det vet jag inte. Har iallafall slutat ge gräs så jag vet att alla äter tillräckligt med grönsaker

Aneema
0

Tack för svar. Man tror ju att de får i sig mycket med C-vitamin av det gröna utifrån. Dessutom får de vitkål dagligen + en del andra grönsaker. Alla mina tre äldre damer stenvägrar tyvärr paprika. Men då ska jag åka och köpa askorbinsyra. Hade bara citronsyra hemma och det ska kunna vara för starkt om jag har förstått det rätt.

Aristarcos
0

Strö lite askorbinsyra på gurka eller lite sallads blad.. :)

EvaLuna
0

Anema - citronsyra är inte samma sak… har inget med askorbinsyra = vitamin c att göra. Hoppas lilla skruttan får ordning på sej snart!

Aneema
0

Tack!

Jag har varit och köpt askorbinsyra. Så hon har fått det på gurka. Sitter i mitt knä och mumsar vitkål nu. Aptiten är det inget fel på.

#4 Googlade en del och kom också fram till det att det var olika saker. Det står också tydligt på askorbinsyrepåsen just att det är C-vitamin. Bra att det står tydligt i tråden ifall andra läser den. Alltså inte citronsyra. Det ska vara askorbinsyra.

Hur mycket skulle ni ge i den här situationen?

10mg till ett enkilos marsvin. Det är ju alltså ett hundradels gram som är dagsbehovet men man kan väl ge ganska mycket mer så här som extrados?

Aristarcos
0

Du kan inte överdosera :) överskottet kissas ut… möjligen om man ger för mycket under lååång … tid..

Aneema
0

# 6 det har jag också läst. Men vad är rimligt att ge. Påsen innehåller 35g. Om varje gram är 100 dagsbehovs doser så innebär det 3500 dagsdoser. Ger man 0,1g har man alltså gett 10 dagsdoser. Är det den storleksordningen man ska rikta in sig på eller ska det vara mega mega mycket? Är det hela gram det handlar om för att ge en "chockdos"? Blenda har fått flera gurkbitar med askorbinsyra på nu och övriga gänget har fått lite de med för säkerhets skull.

EvaLuna
0

Nångång, nånstans har jag läst att hysterisk överdos av syntetisk askorbinsyra kan ge njursten på människor…. Jag skulle föreslå att inte överskrida typ 5-10 ggr dagsbehovet. Just in case…

Aneema
0

#8 Det låter ju rimligt. Då skulle det vara ungefär max 0,1g. Har ingen brevvåg men det blir ju ca en trehundrafemtiondedel av påsens innehåll så det går ju att uppskatta ungefär.

godisgrisen
0

Min magkänsla säger mig att det inte är C-vitminbrist för jag har en känsla av att era marsvin inte borde lida brist på det ;-).

Jag tror det kan vara en skada sträckning eller stukning. Ibland är det är det jättesvårt att hitta skador på marsvin hur mycket man än klämmer. Min treåriga hona Merope rörde sig jätteskumt förra veckan lite som du beskriver din hona. När jag kände igenom henne reagerade hon inte på något speciellt ställe, jag blev inte klokare. Dagen efter lyfte hon ena bakbenet och dagen efter det var hon i princip ohalt nu är hon helt återställd. Jag gissar på en sträckning. Det händer då och då att de haltar tycker jag och om det är en skada på bakkroppen eller ett bakben brukar de skutta.

Aneema
0

#10 =) Så känner jag med. Jag tycker ju att vi tar hand om våra marsvin väl och om de får C-vitaminbrist borde minst hälften av marsvinen i Sverige ha det. Lyan, det gäller väl dina marsvin med?

Vägde ett vitkålsblad för att se om jag tappat perspektiven på nåt sätt men de får ju nio dagar av tio vitkål så att det i sig bör täcka behovet. 30g vitkål är ett ganska litet blad. Vitkålen ger vi alltid sist på dagen så de vet att det kommer inget godare sen och den brukar alltid vara borta på morgonen. Sen är det lite olika vad de får under dagen, nu är det ju mycket grönt utifrån. Vintertid blir det ju mer broccoli, morötter (vet att de inte har så mkt C-vitamin de skulle behöva äta varsin jättemorot för att tillgodose behovet bara med morot, men ngt milligram C-vitamin händer de nog att de får i sig av moroten) kålrot, persilja. Och Wii får paprika som hon mumsar medan de andra konfunderat tittar på. Hur kan man äta något sånt?????

Hon skrämde mig lite här på  morgonen, Blenda. Vägrade nästan både gurka och morot i min famn. (Blenda som brukar ställa upp på gurkätartävling med bra resultat…) men så vände hon sig om med rumpan bort från mig och skvaaaaaaaaaaal. Morgonrocken ligger i tvättmaskinen nu =). Sen var det inget fel på aptiten längre. Var ner och lockade fram dem med lite maskrosblad och visst var det lite kontrast mot jätteskuttet som Amanda gjorde när hon hoppade ur en av hölådorna men Blenda kom fram och jag tyckte kanske att hon gick lite bättre än igår. Just det att hon verkar vilja undvika att röra på sig gör också att det känns som att hon borde ha ont. Hon rör sig inte så dåligt att hon borde undvika det för att det är för jobbigt. Möjligen för att instinkten säger "andra kan se att du är svag".

Jag fortsätter väl med att komplettera med lite askorbinsyra för säkerthets skull. Hade ändå funderingar på att börja ge Wii en liten "för säkerhetsskull dos" nu när hon ska ha extra mycket.

Persiljan tar sig jättebra ute i landet men är än bara 2 cm hög, vitkål, blomkål och broccoli växer också för fullt. Snart får de helfärska grönsaker.

Aneema
2

Tänkte bara uppdatera att nu springer Blenda. Kanske aningen osmidigt men inte så jag skulle notera det om jag inte tittade extra. Hon började ta lite steg på eftermiddagen och nu som sagt verkar hon i stort sett återställd.

Lyan
0

Vad skönt att hon har hämtat sig så fort :-D

#11 Precis, mina får också gott om c-vitamin. De bägge som drabbats är båda äldre och behöver troligen extra mycket. Jag ger inte grönt utifrån som det ser ut nu, vågar inte