100% skinny väntar
1 eller 2
känner säker en
1-2
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
hur många brukar den fåå? kan man para en skinny med en annan ras?
ja man får :) då kommer alla att vara 100% skinnybärare :)
de brukar ha minst 4, men ibland är det mindre
#7 - Vilken tjockis ^^
Hanna

Tror att hon har 1-3 st där inne.
hon e supersöt som vanligt
*kram Mvh Morgana från marsvinsnätet*
Hej och tack för kram. Jag tror att en men vi ska se :)

så lite så hehe-
ja det återstår att se.
iofs var min dam smulan rätt stor och det va bara en liten pojke i den kullen .
Eller ja liten å liten rätt stor faktiskt hehe.
Dom växer sig stora om dom har mkt plats :)
Helena
#1 Åhh, så söt :)
- Mvh Emma
Spännande!! Så söt hona!
Tack

så söt :D lycka till
fortfarande inga :(
Inga bebisar än? Hon e så söt din hona tycker jag!! Jag e ev ff ute efter en pe white eller himalaya om du skulle få nån till salu.
hane eller hona?
Vet inte, för tillfället kan jag ev tänka mig vilket som.
ok, så vi ska se :D
#21 Ja, säg till vad du har till salu sen. Jag brukar kolla in på din hemsida emellanåt också iofs.
Hoppas det blir bebbar snart då! 
ok :D Två sparkade mig kl 2 i natt :)
Vi skulle vilja beställa en skinnytös men hellst i färgen golden, black elr choklad.. vi hade tänka skaffa en i oktober i år så det är ju ett tag dit men så att du vet.. kram
jag har ingen kö :D men men lite honor kanske ska vara till salu :)
När ska det födas, då?
*nyfiken*
// Shintaida
från 17-20 maj med lite dagar till för att hon har max 2
Då föds de snart då? Spännande!
Låter Du oss se dom små när dom är födda?
*väntar spänt*
// Shintaida
såklart skriver jag när de kommer.
idag är 70 dagar från datum när han gick från henne

?+?=?!
vad?
vad?
SKINNY!
Vem/varför gick han ifrån henne….menar du ifrån honan?
Förklara, är du snäll!
// Shintaida
jag menade att de slutade vara tillsammns den 11 maj för att flyttade tillbaka till ägare.
Aaaaah, trodde faktiskt det värsta, men vågade inte fråga!
Väntar spänt ändå på bebsen!
// Shintaida
det ju tråktig att titta och vänta hela tiden :P
Inte då!
Är så himla nyfiken! Tycker om när nya liv kommer till!
Så jag väntar och kollar tråden lite då och då…
// Shintaida

*väntar* ;D
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
haha jag med :P

Jag sitter också och väntar!
Nu tittade jag igen! *fniss*
// Shintaida

Det är rätt svårt att hålla sig ifrån att titta hehe.
Nee nu vill vi see bebisar så nu får du klämma fram dom sötis grisen 
Jag är också nyfiken o tittar in här varje dag för att se om det hänt nåt. *ler*

Är väl snart dax ? *tycka* Hehe, vill se söta små bebis marsvin 
Jaha…inget har hänt…*suck* *ler*
// Shintaida

Bebisar, kom ut :P
inga ;(
tror att hon föder imorgon, vet inte varför men tror det
Sitter här och klipper med trötta, trötta ögon, men var BARA tvungen att kolla om bebsen…
*gäsp*
Ska gå ut och gå lite och se om jag ser "mina" två tallefjantar i sina träd. Sen tittar jag givetvis in igen! *ler*
Är så nyfiken på när det föds, så jag känner mig som en blivande Mormor!!
Ja, sicken tant som härjar här på tråden! *fniss*
// Shintaida
#49 du kan inte tror hur rolig och snäll är att veta att nån väntar och är nyfiken och känner sig mormor :)
Kom igen nu, pressa ut ungarna !! ;P
Hanna
Nu är jag här IGEN! *tjat*
Det är ju en för rar liten dam! Är så söt så man vill pussa och krama henne!
Aaaah, ska bli skönt och kul när "barnbarnen" kommer ut i stora vida världen!
Blir det samma färger på dom som på lilla mamman?
// Shintaida
hon är roan med, pappa är choko himalaya
Hoppas de kommer idag :P
förra hennes kull med annan pappa http://marsvin.home.pl/kullar_d.html
*Tittut* Bara jag…
// Shintaida
Nu sitter jag också och följer den här tråden :P Tycker allt hon kan pressa ut ungarna nu :P

Det hade ju varit lite kul om dom hade kommit den 21 maj, på min födelsedag 
Kan knappt vänta tills jag får se dom små ungarna! Jag älskar marsvins bäbisar, såå himla gulliga!!
davida? hon tänkte inte föda :P
Inga bebbar än?

Kikar in igen, men det ser inte ut som ngra söta bäbisar tittat ut :) hihi .. väntar spänningsfullt :)
hehe hoppas dom kommer snart XD
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Nähä, inget än…då surfar jag vidare…*suck*
// Shintaida
Dom kanske trivs därinne XD
Jag vill se skinnybäbisar nu (!) Dom är så söt-fula så man blir alldeles kär ;P
Kram Hanna
Hanna
inga ;(
Hhhrrrmmm….*host, host*
// Shintaida

bäbisar, kom ut till oss marsvinsälskare :) hihi ! håller med dig Abico, de e så ful-söta att man blir kär i dem :D

bäbisar, kom ut till oss marsvinsälskare :) hihi ! håller med dig Abico, de e så ful-söta att man blir kär i dem :D
inga
Är du säker på att ingenting har hänt? :/ Hoppas ude kommer snart!
hur länge har hon varit dräktig nu? Tycker det har gått väldigt lång tid :P
#71 Tycker jag med, känns som att det var jättelänge sen hon skulle få :P
- Mvh Emma
först skulle hon föda om pappa är leif, men det visade att pappa är isaak, hon var hos honom 08-11/05. hon har npg eller eller två så det tar mer tid
Hur lång tid är dom dräktiga?
// Shintaida
*trummar med fingrarna*
Har ju bara "purriga" hanar…. hehehe
vanlig 63-73, 75 är davida idag
De går väl ca 10 veckor.
ja precis
längre om 1-3 :(
öppet 2,5 till 3 cm
Snart dags, eller?
// Shintaida
#73 Om hon blev parad 8-11/5 så är det ju långt kvar! Men om hon har öppnat sig 3 cm, är det ju dags snart, så då har hon ju blivit parad i mars.
Varför satte du in en hona, som du trodde var dräktig, till en annan hane under 3 dagar?!
jag skrev fel om 8-11/05 tänkte mars. hon var med leif två dagar innan han plötslig dog men det var längre innan men han parade inte henne. så gick hon till isaak
#82 Okej, men om hon då blev parad den 11/3 så har hon ju gått 75 dagar idag:/, låter inte så bra……
ja men förra hennes var 76 och de kom 4 friska ungar
okej, men om du tror det bara är 1-2 ungar så är ju risken väldigt stor att ungarna är stora när hon gått så lång tid. Är ju jätte stor risk att ungarna inte kan komma ut då:(
Min hona som fick en kull på 2 ungar fick på dag 68, då vägde ungarna 112g ocg 140g, så jag bara föreställer mig hur stora dessa ungar hade varit om hon hade gått 75dagar!:0
Om hon hade gått så länge är jag nästan 100 på att hon inte fått ut dem…
känner två
har hon problem så har jag där en bra veterinär som jag åker på akut precis när det problem
okej, vad bra.
min vän har fått ungar på 150 och 160 g! De fick ut dem!
#89 Ja, visst finns det de som klarar det, men risken är väldigt stor att det inte går bra. Speciellt när det är få ungar i kullen.
Jag tror nog att det går bra för din hona, Skinny :) Håller tummarna… ;) Hoppas de kommer snart.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#92 Byter vad?
Hoppas de kommer snart o allt går bra! E ju bra du har en bra veterinär tillgänglig akut om det skulle hända nåt. Men förhoppningsvis går allt bara bra! Väntar spänt på att få höra om bebbarna!
byter spån menar jag :)
har också akut på djursjukhuset i malmö
Inget än…*suck*
Spänd förväntan i detta lägret…
Som sagt…känner mig som en blivande Mormor!
// Shintaida
O vi väntar fortfarande…
*puttar*
Hur går det med utklämmandet, då??
// Shintaida
hoppas att allt går bra.. håller tummarna :)
ooh jag väntar vill se små bebisar XD
Är det en elefant Du har,Skinny??? De går ju dräktiga i 18 MÅNADER!!!
*fniss*
// Shintaida

Hahaha :) en elefant :P jag håller tummarna på allt går bra o att de e friska o fina när de väl känner sig manade att komma ut :)

#102 Haha! Ja, min kusin tycker att Skinnymarsvin ser ut som flodhästar, haha ;P
men när kommer dom :P
Ja det undrar jag också!
vet inte när dom kommer men jag vet att SKINNY är bortrest denna veckan så vi frå inte svar fören tidigast på Fredag
aha
#109 Har hon inte fått ungarna än?!
Då kan hon ju verkjligen inte ha blivit parad senast 11/3, för då är hon på dag 82 idag, vilket verkar högst osannolikt.
Om det var min hona som gått så länge hade jag åkt till vetrinären för länge sedan!
Inte bara gå och vänta.
min man var hos veterinär när jag var borta men hon sa att det kan inte gör nåt nu så vi ska återkomma på måndag om de inga ännu.
Hoppas verkligen det inte är nåt fel utan att allt går bra med henne!

har det kommit några ungar en??
hoppas att allt går bra med henne!
#112 Kan du känna att ungarna sparkar?
För om hon verkligen har gått 82 dygn, vilket jag tror är högst osannolikt, kan det ju vara så att ungarna är döda och att det är därför värkarna inte satt igång.

Håller en tumme på att allt går bra !
hela dräktigheten sparkar de inte så mycket som det gör på visa honor. vill bara skriva att förra hennes gick också långt innan hon fick, mer än 73 dagar. och alla födds, inga dödfödda. skickar om en stund ny bild på henne så ni kan se hur ser hon ut nu. är de döda hos henne så skulle hon inte vara pigg och dö med? hon äter, dricker, är pigg, inga feler på hennes humör.
#117 Ja, 73 dygn är ju mer än det normala, men det händer ju i enstaka fall att de går så länge.
Men 82 dygn!!! nej, det tror jag ju vad jag vill om. Antingen måste du ju ha tagit fel på parningen eller så är det ju något som är fel, det måste du väl förstå? För det är absolut inte normalt att ett marsvin går så länge.
Men om ungarna nu lever och hon gått så länge som du säger så borde det ju vara ett väldigt liv inne i magen om de lever.
Det är ju inte alls säkert att bara för ungarna är döda att hon mår dåligt, men hon kommer ju att insjukna om man inte gör något åt det.
Det är ju jätte bra att hon mår bra och äter! Därför hade jag ju gjort allt vad jag kunnat för att få igång värkarna så att i alla fall honan klarar sig!!!
men jag skrev att jag har tid hos veterinär på måndag för att kolla på det och hjälpa henne.
du Anna jag tror det är så att hon har räknatr från tredje dagen efter att hon satte ihop dom.. så hon vet jui nte när honan blivit parad
jag är inte dum och jag kan rätt så mycket om marsvin. Har inte bara henne och har inte de i ett år utan längre. Jobbade med veterinär i mitt hemland.
#120 Ja, men hon säger ju att hon separerade dem den 11/3 å ifrån den dagen så har det gått 82 dygn idag.
nej den första hanen Davida gick med dog… så hon satte in en annan hane.. då
skinny: hoppas verkligen allt går bra o att det inte är nåt som är fel! Väntar spänt på nyheter.
#123 Den 20/5 skrev hon ju
"idag är 70 dagar från datum när han gick från henne "
alltså 82 dygn idag
OJ, tom dygn 84 idag om inte mer
, beror ju på vilken dag hon blev parad
Det verkat högst osannolikt enligt mig!!
Följer tråden med nyfikenhet!
// Shintaida
tog henne precis, man känner att två sparkar mer än innan och man kunde höra/känna hur deras hjärta jobbar. så de lever hos henne - två stycken.
Okej, det är ju bra att ungarna lever.
Men jag tror absolut inte att hon har gått 84 dygn, du måste ju ha tagit fel på parningen!
Hur känner/hör du deras hjärtan?!
Det har jag ju aldrig varit med om att man kan, iofs så har jag ju inte försökt då det verkar väldigt osannolikt att man kan göra det!
det kunde komma min vän som är veterinär och hon visade mig hur gör man det.

Dräktig på dygn 84???
Det måste väl ändå vara omöjligt??
Jag har iaf ALDRIG hört talas om det…………
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
viktig är att hon mår bra och att de kan komma friska och alla kommer att må bra efter födelse, inte hur många dagar. hon är min hona så det ju jag som bestämmer om allt.
kanske konstig men kolla detta och skriva vad ni tycker om det
http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1377659&fkeyword=
Personligen så tror jag inte att de kan få fördröjd dräktighet!!
Men vi säger att de kan. Om de nu skjuter upp sin dräktighet så beror det ju på något.
Troligen för att de inte har det bra ex. dåligt med mat eller sjukdom, och blir därför tvugna att skjuta upp dräktigheten för att de inte klarar av den just då.
Men vem är då pappa till ungarna? Leif eller Isak om hon nu skjutit upp dräktigheten?
mat har jag inte bytat - har samma och på samma tid varje dag
bor med en kastrerade hane där hon bodde med honom längre och trvis jättebra
sjukdom - ingenting som är märkt, alltså är inte hängig, utan går, pratar, dricker, äter
det bara isaak som passar

"kanske konstig men kolla detta och skriva vad ni tycker om det
http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1377659&fkeyword= "
Jag tror definitivt inte heller på det. Precis som Anna skriver så måste en "fördröjd dräktighet" (om vi antar att det går) bero på något, tex dålig mat eller liknande, någon orsak för dem att "välja" att förskjuta den. I det fallet så borde inte grossister och liknnde kunna föda upp djur eftersom de honorna konstant går med hanar, blir dräktiga och föder ungar alltid. De honorna om några borde ju isf skjuta upp sin dräktighet.
Har svårt att tro att en hona som är i bra kondition skulle skjuta upp en dräktighet (om det skulle var möjligt).
Jag tycker inte att man ska lita på allt som står på internet och speciellt inte det som skrivs i forum. Jag vill ha vetenskapliga bevis på saker innan jag tror på det, inte bara någon som påstår sig ha varit med om det.
Det enda jag litar på är det som är vetenskapligt bevisat, jag sett med egna ögon eller erfarna uppfödare berättar.
**SMF 237 Sweet Dream's

Under vilka perioder gick hon med Leif respektiva Isaak?
**SMF 237 Sweet Dream's
Det är väl skit samma hur länge hon varit dräktigt eller när hon blev det! Vi har stetopskop som vi brukade lyssna efter knackljud på bilarna. Låna????
Bara alla mår bra!!! Hon är bara FÖR söt, den lilla rulltentulltan!! (Rulltårtan?) *fniss*
Jag väntar…
Det finns ju människor som går över flera veckor utan att någon ylar!
Jag väntar - "Mormor" som jag känner mig! Hoppas att Du inte tar illa upp, Skinny?!
Gör Du det?
// Shintaida
jag vill inte bråka men vissa människor gör att jag orkar inte och vill inte komma in där och skriva mer om davida. jag skriver inte mer.. de som vill veta - jag hör av mig privat till er. Jag vet att jag kan marsvin (alla som hade eller har marsvin kan en del om de eller lär sig och får mer information hela tiden), Davida är min hona och det jag som bestämmer. jag har mina vänner som jag litar på och pratar med de när det finns problem eller vill ge de råd eller tvärttom. va bra att vi behöver inte ha kontakt med alla, även de som vi gillar inte.. eller tycker inte om.. tack för alla positiv meddelande och att ni är med oss :) tack för era råd = jag vet vilka är bra och man kan lita på.
Jag skulle hemskt gärna vilja veta….om jag får, men det märker jag.
Kram // Shintaida

Efter 2-3 v över tiden blir en männsika igångsatt antingen med dropp eller så blir hon förlöst med kjesarsnitt för att det är inte bra att gå över så länge.
En marsvinshona går normalt 68-72 dygn.
Säg att 1 v för marsvin är lika mkt som 1 månad för människor, då har hon gått över ca 2m, iaf 1-1½.
Jag tycker personligen att det låter oerhört konstigt, har frågat andra uppfödare om detta också, de har aldrig hört/ varit med om nån som gått över BF 14 dagar eller att en hona skulle ha förskjutit sin dräktighet.
**SMF 237 Sweet Dream's
Skinny vet säkert vad hon gör!
// Shintaida

Vi får hoppas på det!
**SMF 237 Sweet Dream's
#139 Det är ju klart att det inte är skit samma hur länge hon varit dräktig!!
Hur ska hon veta vem som är pappan av Leif och Isak om marsvinet nu "förskjutit" på sin dräktighet?
Detta är faktiskt väldigt viktigt om hon ska registrera in ungarna!
Precis som #142 skriver så är det ingen uppfödare eller marsvinskunnig som varit med om detta eller ens hör om det. Så jag tror att personligen inte att "förskjuten" dräktighet finns överhuvudtaget!
Men om det nu finns så håller jag fast vid att marsvinen missköts eller dylikt eftersom att de inte klarar av att få en kull när det är tänkt.
#144 Mmm, man kan ju hoppas på att hon vet vad hon sysslar med, men jag tycker ju inte att det verkar som det tyvärr:(
Det vet man för att Leif var skinny, Isaak var lakeland. Det är ju inte din ras så du vet nästan ingenting om det… Jag behöver inte dina elaka meddelander. jag vet vad jag gör, det är min hona! inte din!
Pga av att hon gått så länge så är Isaak inte pappa till ungarna. Utan det är Yngwie som jag trodde var steril (han har aldrig parat nån hona på hela hans liv) som gick som sällskap till henne!
Många sätter en gravid hona med en annan hane som sällskap medan de är gravida
#146 Du jag vet en hel del om avel.
Om det hade blivit bara skinny i kullen då? Hur hade du vetat om det var Leif eller Isak då? Däremot så hade det ju varit Isak om det blivit någon lakeland i kullen, men det är ju inte säkert att det blir det bara för att man parar skinny+lakeland.
Jag har inte alls viljat vara elak mot dig på något sätt, men om du skriver i forum så får du ju vara berädd på att folk reagerar!!
#147 Se då var det ju du som tagit fel på parningen, och ingen så kallad "förlängning" av dräktigheten!
Bara för att en hane inte lyckats para en hona så betyder ju inte det att han är steril!!! Man ska ju absolut inte sätta in en hona till en sådan hane man "tror" är steril!
Ingen vettig uppfödare sätter inte in dräktiga honor till nya hanar för att de ska få sällskap!! Det är en väligt stor stress för honan att ha en ny hane som är på och försöker para henne!!
Stress är det sista en hona behöver när de är dräktiga!!
Dessutom så måste man ta ut honan sen innan hon får ungarna från den nya hanen, det innebär ännu mera stress!!
Nej, jag skulle ALDRIG satt in en dräktig hona till en ny hane bara för att han ska få sällskap, då är det ju nästan som att be efter problem!!

Jag håller med #148, ingen kunnig seriös/vettig uppfödare sätter för det första ihop honan med två fertila hanar med mindre än två veckors mellanrum (om man tror att det inte blev någonting med den första hanen) speciellt med tanke på att en uppfödare ofta vill ha rätt stam på sina djur vid inregistrering och fortsatt avel.
Det hör definitivt heller inte till vanligheterna att en uppfödare sätter in en (förmodad) dräktig hona till en annan hane under resten av dräktigheten, både för att det är stressande för honan att bli jagad av en hane som bara vill para sig och för att hon brunstar direkt efter förlossningen och risken är mycket stor att hon blir omparad direkt, inte så bra för henne.
Sen säger du i #146 att bara för att man inte föder upp skinny så vet man inget om dem. "Det är ju inte din ras så du vet nästan ingenting om det."
Det är verkligen brist på kunskap tycker jag. Alla marsvin fungerar på nästan samma sätt.
De ska få sina burar städade, de ska ha fri tillgång på hö & vatten, de måste få sitt c-vitaminbehov tillgodosett varje dag (tex genom grönsaker). Skinnysar borde vara extra känsliga för kyla och solljus pga att de inte har nån päls, borde också vara extra viktigt att hålla burarna rena till dem samt se till att man absolut inte får det för kallt. Skinnysar kan väl även behöva smörjas med tex barnolja så att inte huden blir torr och får sprickor, men det kan man ju även behöva med "vanliga" håriga marsvin.
Genetiken (hur skinnyanlagen nedärvs) är precis samma som på satin (hur satinanlagen nedärvs) så det vet nog de flesta hur det nedärvs.
**SMF 237 Sweet Dream's
#147 På din hemsida på väntade kullar står det att du har parat en skinny hona med ett satinlånghår.
Jag kan ju lova dig att du inte kommer får satin/satinbärar långhår, som du skrivit där.
Utan de kommer att bli lakelands som är bärare av satin och långhårsanlag.
Så man kan ju undra hur kunnig du egentligen är när det gäller genitik:/
vill bara skriva att skulle du läsa ordentlig så skulle du se att det står både arabella och niz på fel plats. det händer ofta att man har fel på sidan. vi är ju bara människor.
jag behöver inte dina elaka råd. jag har pratat med många som säger att de sätter hane till dräktiga honor.
angående steril.. http://web.telia.com/~u06600265/bernhard.htm
"Bara för att en hane inte lyckats para en hona"
läser du vad skriver jag? :/ nej..
(han har aldrig parat nån hona på hela hans liv)
Det betyder att nhan var med honor när han var redo att gå till avel, nu är han mer än 2 år gammal och parade ingen hona innan. hos mig var han med doris 3 månader och parade inte. hon uppfödare inga honor parade av honom
Men herregud, lugna ner er och sluta bråka. Ni kan väl åtminstone hålla god ton?
Vissa diskussioner behöver man inte ta i forumet tycker jag utan bättre då att ta privat.
Jag är i varje fall nyfiken på att höra hur det går med sötnosen o jag hoppas allt går bra o att det blir fina bebisar!
Jag håller med fulfisk och dreamiz….
// Shintaida

Jag väntar fortf spännt på söta små bäbisar :)
#151 Jag vet inte vilka du prata med som sätter in dräktiga honor till andra hanar.
Men jag skulle absolut inte kalla dessa uppfödare seriösa!!! För man gör absolut inte på det visset om man tänker på honornas bästa.
Skulle gärna vilja veta vilka dessa så kallade "uppfödare" är, som ger sådana dåliga råd!!! Du kanske skulle kunna mejla till mig vilka det är?
Så bara för att din en hane inte lyckats para en hona på 2år så drar du slutsatsen att han är steril?!
Kan ju faktiskt vara så att han bara har svårare att betäcka honor än dina andra!
Jag har haft hanar som fått gå med honor i några månader innan de lyckats med att para henne, så det är ju olika från hane till hane hur lätt det har!
Vad var det med länken du länka till? Att hon satt in honom till honor?
Jag tycker absolut inte att man ska sätta in en okastrerad hane till honor bara för att man "tror" de är sterila.
Som en bra uppfödare gör man absolut inte på det visset:(, för man kan aldrig vara 100 på att ett okastrerat djur är sterilt!!!!!!!!!!
#153 Visst ska man hålla god ton, men jag blir bara så ledsen/förbannad när skinny sitter och skriver att bara för att "uppfödare" säger en sak, så tror hon ju rakt upp och ner på det!!
Tänk om någon skulle läsa denna tråden och tro att det är okej att sätta in en dräktig hona till en annan hane och sedan behöva flyttaden igen för att inte honan ska bli om parad.
Tänk den som gör detta och där honan sedan dör i toxicos för att hon blivit stressad:(
Nej, jag blir så förbanad/ledsen när folk som tror de kan mycket om marsvin sitter och ger så förkastligt dåliga råd:(

#151 Det enda den länken bevisar är väl att man aldrig ska förutsätta att en hane som inte lyckats göra en hona dräktig är steril……….
**SMF 237 Sweet Dream's
KAN ni inte sluta att tjafsa…utan bara vänta på bebsen???
Det är en snäll fråga, bara ….
// Shintaida
159# jag håller med det gör en otrevlig stämning på sidan.
Har inte läst trådarna där det verkar vara tjaffsigt men jag hoppas att ungarna kommer snart och att allt går bra med henne! Det ska bli så otroligt spännande. Håller tummarna :)
Mvh Felicia

jag tycker att Annna har rätt!
men kan ni inte lunga ner er??
Yogi du har ett marsvin av henne så det KAN vara svårt för Dig att skriva rätt och sant :D Jag vet vem har rätt i mitt åsikt.

tack! :'(
#163 Varför är det svårt för henne att säga sin åsikt? Jag är absolut inte sådan som blir sur på personer bara för att de har en annan åsikt!
Däremot så kan jag bli väldigt irriterad när jag ser/hör marsvin som råkar illa ut pga okunnighet eller pga att ägaren inte bryr sig!!
Jag ser absolut inte varför det är rätt att utsätta en dräktig hona för onödig stress genom att flytta runder med henne bland olika hanar. Kan du förklara det för mig?
Är det rätt för att de så kallade "uppfödarna" du känner säger det?
#164 Du behöver inte vara ledsen:) Jag vet att du har en jätte bra djurhållning oh tar emot tips!

SKINNY: Hur lång erfarenhet har du av marsvin och uppfödning/avel? Skulle vara intressant att veta……
Skulle också vara intressant att få veta vilka uppfödare du pratat med som säger att man ska flytta runt på en dräktig hona så mycket. Du skulle kanske kunna skicka ett mail.
**SMF 237 Sweet Dream's
Va? Man ska absolut inte sätta dräktiga honor med andra marsvin öht, dom kan bli stressade och få toxikos.
Helena

#167 PRECIS! Försöker förklara det för TS……
**SMF 237 Sweet Dream's
Jaha, okej. Jag har inte läst så mkt i tråden..
Helena
jag behöver inte skriva nåt mer och skriva vem. jag vet vem och de är jättebra uppfödare och har marsvin i många år. jag beöver inte förklara nåt till er 2 som är elaka mot mig. punkt slut
#170 Men om de nu verkligen är så bra som du säger, så kan du ju säga vem det är?!
Jag fattar inte hur du kan veta att de är så "bra", du har ju inte haft marsvin så länge och du har ju verkligen inte fött upp länge. Så du kan ju inte känna dessa "uppfödare" så jätte bra.
Jag tycker absolut inte att jag är elak mot dig, jag försöker ju bara få dig att förstå vad som är bäst för marsvinen!!
Men om du inte vill ta åt dig råd, och bara lyssna på dessa "bra uppfödare", visst gör det då, men du ska ju absolut inte bli ledsen när något av dina marsvin dör, för det kan jag lova dig att det kommer säkert att hända, om det inte redan gjort det?
Du känner inte mig, jag bodde 18 år i Polen och där hade jag också uppfödning. Så sammanlagt är det många år, troligen mer än typ du… Jag kände de innan, men från 2005 känner jag de bättre och vet att de är jättebra.
Får väl hoppas ungarn kommer snart.
#172 Hur gammal är du egentligen? Tycker du verkar väldigt omogen med tanke på att du gjort ett nytt konto + dess namn.
Det verkar ju verkligen inte som att du har någon bra erfarenhet av marsvins uppfödning med tanke på det sättet du behandlar dina marsvin på:(
Ja, men om de är så "jätte bra" som du säger så är det väl inte så svårt att säga vilka det är?

Varför ska jag blanda mina vänner? Det behöver väl inte utan deras tillstånd.

Känner minnst 5 som gör det plus min vän känner ännu mer. Alla de är kända som jättebra uppfödare. Jag vet att de är jättebra och alla andra (även privata person) vet med :) Jag har ingenting mot de.
#175 Öh, vad menar du?
Du kan väl bara säga vilka "uppfödarna" är?
#176 Men säg vilka det är då!
Jag vet ingen seriös/vettig/kunnig uppfödare som gör på det visset alls!

Nej, behövs inte. Kan du läsa och förstå? Jag ska inte blanda i mina vänner och mina vänners vänner bara för att du tycker inte om att sätta en dräktig hona med hane.
#179 Vadå blanda in? Det behöver du inte göra. Jag vill bara veta vem det är du kallar för "seriös" när de håller på att stressa dräktiga honor!
Dessa uppfödare kan verkligen inte vara så kunniga om ett marsvins dräktighet med tanke på det visset de behandlar sina dräktiga honor!

Det ju inte bara du som kan kalla sig uppfödare som kan allt. Du kan inte allt om marsvin… Ingen kan allt
#179 Får jag fråga vad poängen är att sätta ihop en dräktig hona med en hane som sällskap istället för andra honor?
#181 Nej, jag kan säkert inte allt. Men jag tar i alla fall åt mig av råd och vill göra det bästa för mina marsvin.
Men en sådan sak som hur man ska behandla en dräktig hona är ju sådan man SKA kunna som uppfödare!!
Å eftersom de "uppfödare" du tycker är "så bra" inte kan detta så tycker jag absolut inte att de ska kalla sig för seriösa uppfödare! Utan de borde ta reda på mer om marsvin innan de tar fler kullar!
#182 Ja du, det skulle jag också vilja veta.
Men dib verkar ju inte kunna ge någon vettig förklaring till det!
Enligt mig så finns det ingen, eftersom honorna utstätts för så mycket onödig stress om de flyttas runder mellan olika burar.
Regler som jag följer:
1. Låt den dräktiga honan bo ihop med tidigare burkompisar, flytta varken bur eller kompisar mellan olika burar.
2. Dräktiga honor behöver lugn och ro, en hane jagar honan, även om hon är dräktig, vilket kan bli väldigt stressande för honan.
3.Om honan föder när hanen och honan är i samma bur kan ju honan bli parad igen, vilket leder till att honan kankse inte tar hand om ungarna på bästa sätt.
Helena
#184 Precis! Mycket bra regler man kan följa!
Tack :)
Helena

jag tyckte också att det vra bra regler! :D 

Hur löser ni med regler, oproblemet om honan under dräktigheten inte vill bo med sin gamla bur kompis?
Hade en hona som endast ville bo med hanen när hon var dräktig, vad hade ni gjort i det läget isolerat henne i ensam bur eller???
#188 Även om frågan inte var till mig… Jag hade självklart låtit honan bo med hanen (pappan) till ungarna. En annan hane kan ju vara dumt eftersom att de kan bita ihjäl ungar som inte är sina egna… Eftersom att honan kan bli parad igen precis efter födseln av ungarna så är det mindre bra att ha en hane i buren, det blir ju väldigt jobbigt för henne med två kullar så nära inpå.
Jag köpte Sera när hon var dräktig (vilket de förra ägarna inte visste, inte jag heller - jag fick reda på det 2v innan de föddes) och då bodde hon med Calypso (hane, pappan till ungarna) fram till vi fick veta att hon var dräktig. Under den tiden Sera födde och bodde med ungarna bodde hon brevid Calypso som kastrerades ungefär samtidigt. Sedan flyttade ungarna till en bur och Sera och Calypso bodde ihop när Calles stygn hade läkt.
Mvh Felicia
#188 Jag har också haft det problemet, men då gjorde jag så att jag delade av en bur så att den dräktiga honan ändå hade bra kontakt med dom andra. Har även haft svårt att sätta honan med kompisarna igen vid två andra tillfällen, men då jag känner mina honor väl så vet jag vilka dom accepterar och inte, så dom fick helt enkelt bestämma själva.
#188 Jag skulle ju definitivt inte sätta in honan till en ny hane.
Antingen hade hon fått gå kvar med hanen(pappan), men då blir man tvungen att flytta honom någon dag innan hon får ungar, vilket inte är så bra iheller.
Eller så får man göra som #190 skrev att man delar av en bur så hon kan se in till andra honor.
Jag har som tur aldrig haft några problem med mina dräktiga honor, utan de har fått gå med alla andra honor i golvburen enda tills ungarna har varit födda. Sen har jag ibland varit tvungen att flytta mamman och ungarna till en mindre bur om det varit många ungar i kullen.
Men då får såklart mamman med sig en annan hona som sällskap
Annna: Jag har råkat ut för att ha de tvärrt om har iallafall två honor som inte kan med andra damer och blir stressade och arga när jag försöker tvinga på dom dam sällska, går ej med delad bur har testat..
Den ena damen vill var helt själv under dräktigheten, den andra vill vara hos hanen, näästan ända fram till the do date, men vill vara själv de sista dagarna innan. då flyttar man hanen inte honan.
Allt är inte svart eller vitt, rätt eller fel det kan tvistas om till dödagar, men ett är säkert att alla vet vad som är bäst för sina djur.
#192 Visst känner man sina egna marsvin bäst.
Men jag ser absolut inte något bra i att flytta runder på en dräktig hona mellan olika hanar, det om något är väldigt stressande, och kan leda till att honan toxar.
Kan du ge mig någon bra anledning? TS kunde inte det.
Men att honan går kvar med pappan till ungarna är ju en annan sak för hon var ju inte dräktig när hon sattes med honom + de har inte lika stort intresse för varandra när de gått ihop några veckor. Därför blir honan inte stressad på samma sätt som hon blir om hon flyttar in till en ny hane som hon inte gått med innan.
Själv så har jag aldrig kvar honan hos hanen iheller då jag inte vill göra några stora förändringar hos honan när det bara är några dagar kvar till ungarna ska födas.
Jag flyttar i och för sig inte in en dräktig hona till ny hane men hon får bo där hon trivs bäst denna honan ville vara kvar hos hanen, hon vissade sitt missnöje med alla andra lösningar.
Nu bor hon med sina bebbar, och sin gamla bur kompis allt är frid och fröjd.

Hur går det med tjejen? Hoppas allt är bra och att bäbisarna mår bra :]
Kram Sanna
Tråden börjar bli lång så jag stänger den.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4