Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1749 ggr
[Snuttegris]
0

När det inte blev som man tänkte

Nu hopaps jag verkligen inte att ni hoppar på mig eller omplaceringshemmet som Doris kom ifrån. Varken jag eller omplaceringshemmet upptäckte förren efteråt att Doris är gravid. Var min goda vän pernilla som är uppfödare som upptäckte att Doris är gravid. Så gjort är ju gjort och jag får göra det bästa av situationen.

Men jag är oerhört orlig för Doris då hon är över två år och tidigare inte haft någon kull vad vi vet. Dessutom är jag så orolig då jag inte alls har någon vana av uppfödning mer än på hundar då min mamma har haft hundkennel innan. Jag har läst allt jag kan komma över när det gäller gravida marsvin och vad dom behöver. Men känner mig ändå så oförberedd. Jag vet inte ens vem som är pappan. Tänk om hon har blivit parad med fel hane så det kommer missbildade ungar?

Tur jag har en erfaren marsvinsuppfödare som granne för annars så vet jag inte hur jag hade rett ut detta. Jag som annars hade tänkt att vänta ett par år med att skaffa kull till man hade erfarenhet och läst på en massa med mera. Nu får jag även vänta med att ställa ut Doris i petclass då hon är gravid. Jag hoppas bara att min ögonsten klarar av en förlossning. Skulle verkligen gråta blod om något gick galet. Har inte haft henne mer än en vecka, men hon har verkligen stulit mitt hjärta.

Tar tacksamt emot råd och stöd av er. Och snälla inga påhopp, för detta var verkligen inget varken jag eller omplaceringshemmet visste något om. Vi båda står som två frågetecken. Detta var verkligen inget jag heller hade räknat med som ny ägare till marsvin.

Kram till er alla och jag hoppas att ni har förståelse.

Fridaaaa
0

Jasså det är du som har Doris :)

Förmodligen har hon blivit parad i förra hemmet, alltså innan hon kom till omplaceringshemmet, då hon inte gick med hane hos omplaceringshemmet, mer än 1 kastrat.

Hoppas allting går bra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Snuttegris]
0

Japp det är jag som har underbara Doris Kyss

Ja det måste vara så att hon blev parad i förra hemmet. Hon har nu päronfigur och har en tydlig och tjock mage. Detta har visat sig på bara några få dagar. Märkte inget när jag hämtade henne. Trodde ju först att hon var lite väl matglad och att hon var på väg att bli tjock. Gick därför över med henne till Pernilla för att fråga om hon var för tjock.

Ja jag hoppas verkligen också att det kommer att gå bra. Är så orolig.

[Snuttegris]
0

Kanske man redan nu borde förbereda sig för att införskaffa hjälp-medel ifall det krävs stödmatning.

Sambon håller på att förbereda en större bur som skall vara klar och redo för Doris och Svea när det är dags för Doris att föda. Helst ska den vara färdig innan Doris ska föda så hon hinner bo in sig i nya stället innan.

Fridaaaa
0

#2 Hon är fin :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Snuttegris]
0

Hon är mycket fin. För att inte tala om pratglad och alldeles bedårande. Älskar att vara i famnen och få kel under hakan.

jasna72
0

Hoppas att allt går bra med Doris och dig.  Kram

Sandra-B
0

Jag tycker inte att du ska oroa dig alltför mycket, det här är varken första eller sista (tyvärr) gången som det här sker.

Även om det vanligtvis inte är att rekommendera att låta så pass gamla honor bli förstföderskor så vet jag många fall där det har förlöpt helt utan komplikationer. Den äldsta honan jag själv varit i kontakt med var över fem år när hon fick sin första kull (den nya burkompisen från djuraffären visade sig att inte vara en hona trots allt…). Hon fick två välskapta söner som vägde över 100 gram vardera, honan klarade dräktighet och förlossning utan några som helst problem och tog själv hand om sina bebisar. Hon levde dessutom ytterligare något år.

Många uppfödare väntar dessutom med att låta para sina honor tills de är ett eller ett och ett halvt år gamla.

Läs på ordentligt om avel, håll ordentlig koll på Doris och ge henne bra grönsaker (gärna även massor grovt gräst) samt kraftfoder. Tycker att du ska väga henne regelbundet (varje dag väger jag mina dräktiga honor de sista veckorna, så att jag direkt ser om de börjar äta sämre).

Hur långt gången uppskattar du/ni att Doris är?
Eftersom det, som jag uppfattar det, syns tydligt på henne är hon förmodligen längre gången än fem veckor och då bör man göra så lite förändlingar i honan vardag som möjligt, för att undvika att stressa henne då det kan utlösa toxicos.
Nu vet jag inte vilken storlek den nuvarande buren har, men om den inte är extremt liten tycker jag inte att ni bör byta bur till henne, om ni ändå vill göra det så bör det göras omgående - så fort som möjligt.

Lycka till med allt!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Snuttegris]
0

Tusen tack för alla fina råd och tips. Här har Doris ständig tillgång till kraftfoder, och ger henne både grönkål, morötter, paprika, broccoli, blomkål, och annat nyttigt. Sen får hon också varje dag fri tillgång till hö, ängsgräs, Kirskål och maskrosblad.

Tur att Svea är bebis så det inte gör något att hon får så mycket mat hon också nu när hon växer Skrattande

Skall införskaffa en våg i morgon tänkte jag så jag kan hålla koll på hennes vikt. Vad rekomenderar ni för våg?

Buren vi har tror jag är 120 lång och 50 bred men höjden är ganska så hög. Vanlig kaninbur fast med högre höjd. Skall kanske då vänta med att flytta Doris tills bebisarna är födda.

Har läst artikel här inne om avel. Håller på att leta mer information.

Tusen tack för att ni bryr er och erat stöd. Uppskattar det otroligt.

[sagansmarsvin]
0

Det kan vara klokt att inte ge så mycket kraftfoder just nu. Man vill inte att hennes ungar ska bli för stora, då kan det bli onödiga problem vid födseln.

Ständig tillgång till kraftfoder skulle jag inte ge en dräktig hona, en matsked om dagen är mera lagom. Men det är bra att hon har fri tillgång till hö och grönfoder.

Lycka till med allt Glad

pinku
0

#8 Buren är iallafall laglig för två marsvin och en kull (du skulle rent lagligt kunna ha ett marsvin till i den), jag skulle vänta med att flytta dem, just för toxicos-risken.

Jag använder en digital brevvåg som jag köpt på claes ohlson för länge sen, jag tycker det är lättare med digital. Tror att det finns för typ 200:- på claes ohlson, men det kanske går att hitta billigare nån annanstans.

Ett tips är att ha Critical Care och fortimel hemma, ifall olyckan skulle vara framme, måste du stödmata så är ju tiden rätt kritisk…

Jag hoppas verkligen att allt går bra, håller tummarna för lilla Doris och hennes bebbar!

[Snuttegris]
0

Brevvåg som är digital kan ju vara bra :)

Kan man köpa Critical Care och fortimel på vetrinärstation eller vart får man tag i det?

Grejen är att Doris bor tillsammans med en annan bebis (Svea) som växer så det knakar så jag trodde att det var bra för Svea om det fanns tillgång till torrfoder hela tiden. Kanske ska försöka med att mata dom var för sig när det gäller torrfoder då.

Då väntar jag med att flytta Doris till större bur till efter hon har fött. Tack snälla ni för alla tips och råd.

pinku
0

Fortimel finns på apoteket, jag brukar använda skogsbär- eller jordgubbssmak. Critical Care brukar finnas hos vissa veterinärer, men finns det inte kan du beställa på nätet:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=7514&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11379

Lycka till med allting, och uppdatera gärna Glad

[Snuttegris]
0

Tusen tack :) Ska självklart uppdatera om allt :)

[Snuttegris]
0

En liten fråga bara och hoppas jag inte blir idiotförklarad. Borde jag klippa ner Doris nu när det är så hiskeligt varmt hos oss. Hon rör sig inte lika mycket som Svea (vilket nog beror på att hon är gravid) men jag tänkte även på att hon har lång päls och ganska så tät sådan. Kan tänka mig att värme påverkar säkert graviditet. Men samtidigt vill jag inte stressa upp henne heller om hon inte tycker om klippning. Men samtidigt är jag rädd att hon lider av värme. Jag lider enormt och brukar annars inte bekommas så allvarligt, tänk då hur jobbigt det är för Doris som är både gravid och har massa tjock päls.

Så vad tycker ni att jag ska göra?

Aneema
0

Hej!

Först och främst lycka till!

Har ingen åsikt om klippningen eftersom jag inte har erfarenhet av långhår men gällande värmen, om det är mycket varmt kan jag ge tipset att fylla petflaskor med kallt vatten och linda in i fleece eller göra samma sak med frysta kylblock. Lagom tjockt så det inte blir för kallt. Provade det åt våra marsvin förra sommaren när det var riktigt varmt (nu vill vi gärna ha lite mer värme) och det hände att de la sig upp på kylblocket. Då ger man dem möjlighet att svalka sig vid behov.

pinku
0
[Snuttegris]
0

Här ska införskaffas fyra kylklampar redan i morgon. Tack underbara ni för tipset.