Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 418 ggr
Innerjoin
0

Kan man kolla bakre tänderna?

Någon som har tips om hur man kan försöka se de bakre tänderna? Min ene kille (ja, jag har TVÅ ihop Räcka ut tungan )    Han är snart 4 år, och har inte varit riktigt kry på sistone. Lös avföring (ej diarré) , röd i ögonen mm sen upptäckte jag att nedre framtänderna var alldrerles för långa, så de klippte jag. Han har aldrig varit direkt tjock, men nu är han ganska mager….Var hos Vet. och han visste inte riktigt vad det kunde vara, troligtvis en inflammation av något slag (mest pga av ögonen) jag frågade lite om tänderna, men han svarade inte riktigt….(inte världens kunnigaste på Marsvin kan jag tro…) Får nu antibiotika i 10 dagar. När jag studerar honom när han äter, så är han intresserad av maten men verkar ha lite svårt att tugga…Därför tänkte jag kolla tuggtänderna så det inte är något fel där.
Ger honom kligröt för att försöka få upp honom i vikt, vad mer är bra att ge?

dreamiz
0

En kunnig veterinär kan kolla bakre tänderna. När jag var med ett marsvin som gått ner i vikt hade veterinären nån "grej" som hon stoppade in i munnen för att kunna se de bakre tänderna. Så det bör ju kollas!!

När det gäller mat har jag tyvärr inget mer tips. Hoppas han blir pigg igen!!