Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 8400 ggr
Virvlan
3

Marsvin och andra djur?

Ni som har marsvin och katter/hundar. Hur fungerar det?
Spelar det roll vilket djur man skaffar först?
Är sugen på både katt och hund. Men har ju två marsvin…
Är era djur i separata rum osv??

Tacksam för svar =)

Lixim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har förutom marsvin en hund och min sambo har en hund.

Min voffe (Lea) är väldigt medveten om att marsvinen ingår i familjen och hon skulle aldrig någonsin skada dom. Hon vill gärna pussa på dom och sno deras mat, hon hade dragkamp med tomten om ett maskrosblad en gång. Är marsvinen på golvet och Lea är där är det såklart under uppsikt. Hon tar aldrig kontakt med marsvinen om vi inte har dom i famnen. Är dom i burarna låtsas hon inte om dom.

Ska vi åka hemifrån får hon absolut vara i marsvinsrummet om hon vill, vi stänger inte dörren om det bara är hon som är hemma.

Men jag är 100% säker på att hon aldrig skulle göra marsvinen illa.

Sambons hund (Max) får gå som han vill i marsvins rummet men är vi inte hemma så stänger vi in till marsvinen. Han är lugn och fixerar inte vid dom men jag tror inte han riktigt förstått sig på dom så jag litar inte på honom så mycket så jag låter honom gå som han vill när han är ensam hemma.

Jag tycker det är viktigt att lära hunden att marsvinen ingår i familjen och det är aldrig någonsin okej att göra dom illa.

Vi är också mycket noggranna med att hundarna aldrig får leka eller stojja i marsvins rummet, ska de va därinne är det att ligga lungt på golvet som gäller.

Den svarta är Lea och den konstiga krulliga gråa saken är Max :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Jag har ett öppet burskåp, alltså bara ca 18 cm plexiskiva på framsidan av varje bur, och har utöver marsvinen 2 katter och en jättekanin. Katterna skulle aldrig få för sig att hoppa in till marsvinen, de är otroligt fega och springer iväg så fort ett marsvin närmar sig.

Kaninen delar dock den understa buren med marsvinen som bor där. Hon bor inte där i själv då hon är frigående, men hon äter mat och hö och gör sina behov hos dom. När hon är där passar hon även på att lägga sig ner och mysa med dom och tigger puts i pannan, och marsvinen kommer fram och putsar putsar putsar hennes panna medans hon ligger och blundar och njuter. ;) När marsvinen tycker hon är i vägen naffsar dom henne i svansen och hon reser sig upp och flyttar snällt på sig. :)

Virvlan
0

Tack för era svar :) Låter som ni har väldigt goa och fina djur :)

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har både hund, katter och marsvin :)
Fungerar kanon. Katterna och hunden rör sig fritt i hela huset. Har gallerburar till mina marsvin ifall katterna vill leka :) (katter är ju alltid katter).

Men man ska aldrig lämna dem ensamma utanför buren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
0

Vilken söt bild Frida på din katt och marsvin :)

Fridaaaa
0

#5 Tack :)

thildatessie
0

Jag har marsvin och katter nu. Det funkar och katterna sover i deras bur  (bokhyllebur) men dem kan få för sig att slå med tassen ibland. Min hund som bor hos mamma och pappa gillar INTE marsvin men gör inget på dem, det handlar nog mest om att han är en 6-årig hund som inte är van vid andra djur än hundar alls. Han gillade inte de andra djuren jag hade tidigare heller. Gerbiler (han såg de endast i akvariet) och råttor.Kan tillägga att katterna inte gillar vår ödla heller men han är i säkert förvar i sitt terrarie (skäggagam). Vi har öppet till djurrummet hela tiden, på natten sover katterna i vardagsrummet-matrum-kök :)

thildatessie
0

TS, för att svara på din fråga så handlar det om att vänja djuren. Funkar bäst om hund/katt är liten i början.Glad

[Snuttegris]
0

Vi har både hund, katt och iller. Hunden var ganska så nyfiken i början och kollade läget så fort han såg att det rörde sig i buren. Men efter han fick hälsa ordentligt så är han inte så nyfiken längre. Katterna bryr sig inte ett dyft och illern råkade smita in i marsvinsrummet en gång, men han lade sig i tvättkorgen och brydde sig inte ett dugg om marsvinen. Men kanske jag bara har tur med mina djur.

Vill även tillägga att vår hund är föredetta jakthund. Blandning mellan jämthund och Lajka, så visst är vi oerhört förvånade över att han inte är så intresserad av marsvinen.

Men visst går det att ha andra djur tillsammans med marsvin, så länge man har koll på djuren och inte släpper dom lösa tillsammans utan uppsikt. Handlar väl helt enkelt om sunt förnuft och att känna sina djur till 110%.

Fridaaaa
0

#8 Jag tycker tvärtom. Kattungar och valpar är mer "på" än vuxna:)

thildatessie
0

#10 jo fast jag menade mer att det är lättare att vänja dem då. Skulle aldrig kunna vänja min 6-åriga vovve nu :)

tantnett
0

Jag har också en katt som fungerar ypperligt med marsvinen.

Han var ett år gammal när jag tog hand om honom och han har nu bott med marsvin i åtta år.

Men jag anser att jag haft en oerhörd tur att ha fått en så go katt, för det kunde ju också visat sig att han haft en skarp rovdjurs instinkt.

Alla katter och hundar är ju olika, vissa är ju mer jaktbenägda är andra så man kan egentligen inte svara på din fråga om det går att ha marsvin ihop med andra djur, det beror ju helt på individerna.

Själv hade jag för många år sedan en katt som jagade och till och med dödade vildkaniner. Han hade jag inte varken vågat eller kunnat ha i närheten av marsvinen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Cirrus98
0

Jag har både 2 hundar, 2 katter & 3 marsvin. (en ska bli mamma och jag tänker spara en unge. Så snart fyra marsvin) katterna är rädda för marsvinen. Haha. Alla marsvinens föra hem har dom haft hund och katt så dom är varna. Hundarna bryr sig inte om marsvinen. Det finns ju roligare saker att göra. Men där imot kaninen är min yngsta hund på väldigt mycket:/ det kommer nog funka jätte bra :)