Dela kullen när hur?
Hej vänner. Nu är det dags för nya frågor.
Bebbarna börjar bli stora grisar nu. Söta, tjocka och gosiga, väger 222, 227, 270, 306 och 322 gram.
På torsdag fyller de 4 veckor.
Har tänkt att de tre hanarna (är rätt så stensäker på det nu) ska få flytta in till Far sin. Han sitter ensam för tillfället. Vi har tänkt att han ska kastreras men så upptäckte jag att han har fått svamp i pälsen stackarn. En kal fläck, hudflagor med päls i. skorvig i öronen. han är teddy och jag har förstått att det är ganska vanligt hos dem. Nu undrar jag…för det första är svampen något som vi ska bli av med innan han kastreras? Det är i allafall vad vi tror så vi behandlar med shampoo och pevaryl. Det hjälper sakta men säkert. har börjat växa ut ny päls nu men är fortfarande skorvig just där.
Smittar detta så att vi ska undvika att sätta ungarna hos honom???
Vad gör vi med ungarna då? Jag får tänka till ordentligt isåfall. Vill helst inte att de går utan vuxen nu direkt.
Hur gör man på bästa sätt när man ska låta dem flytta ihop med pappan? De har träffats lite med galler emellan redan och det har verkat gå bra så långt.
Undrar även när det är rekomenderat att man säljer marsvinen, vilken ålder? Har läst så olika. Trodde det var 6v men såg en annons här på iFokus där en uppfödare sålde vid 5veckor. Känns tidigt tycker jag.
Vill helst inte att BosseBus flyttar över huvud taget men vi kan inte behålla fler än två. Med tre hanar ska jag väl sälja två i par och en som sällskap åt ett annat marsvin eller? Åh vad svårt att låta en handmatad bebbe flytta men det har jag ju vetat hela tiden. 
Nåja, en sak i taget…nu ska de avvänjas ordentligt och delas i två grupper!!!
(Ps. Skönt att Mini kan stanna i alla fall…har aldrig haft ett så keligt marsvin)
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Har hanarna börjat kurra något?
Du kan flytta dem direkt till deras pappa. Det spelar ingen roll att han har svamp, det smittar inte. Kastreringen påverkas inte heller av det, men jag skulle väntat med kastreringen tills de små bott med honom ett tag. Du kan låta de träffas på golvet en stund och sedan släppa in dem i den nystädade buren. Det brukar inte vara några problem när de är så små. Vid 8 veckors ålder kan du sälja dem, tidigare än så finns det förstås de som säljer och åsikterna går isär kring när det är lämpligt att låta de flytta. Snällast mot marsvinen tycker jag dock att det är om de får bo kvar där de vuxit upp ett par veckor extra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag hade inte hört något kurr från dem. Förrän nu…
Jag lät dem träffas på golvet en bra stund först med galler emellan sedan ihop. Därefter insläpp i mycket ren bur. Ättika på allt, extra hus, extra go mat…
Men Blixten, pappan, är helt galen!!! Han jagar dem runt runt i buren och rider på dem. De skriker och piper….låter som panik, bitvis det skär i hjärtat.
Ska försöka hålla mig lugn så att jag inte påverkar dem negativt men jag hoppas han lugnar ner sig. Han verkar inte arg utan mer ha fått en knäpp. ÄÄÄÄÄNTLIGEEEEEN SÄLLSKAAAAAPPPPP….JAGA JAGA JAGA…fniss.
Hela buren gungar så de håller på.
Absolut ska jag låta dem bo här ett tag till innan de flyttar, tycker själv att de är rätt små ännu.
Tack för tipsen!!!
Kajzza
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us