Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 497 ggr
shintaida
0

Angående en takfläkt

Vi har våra grisar på det svalaste stället i huset - köket. (I matkällaren fryser dom ihjäl)

Jag har satt takfläkten där på "uppåt", kan det skada/göra marsvinen sjuka/förkylda? Har det på det lägsta så den liksom bara ska vispa runt den varma luften.

INGA KNASIGA DISKUSSIONER HÄR NU, TACK!

Bara svar på min fråga önskas…

// Shintaida

parsley
0

Känn efter om det drar där marsvinen står. Gör det inte det så kan det inte vara någon fara. Dessutom är det ju varmt nu, kalldrag är betydligt värre.

Blondi3
0

Tror nog inte det är någon fara, de har ju hus och hö att krypa i :)

shintaida
0

Då är det säkert lugnt!!

Trasan ligger utfläkt på hustaken och baaara njuter av den svala luften nu.

Innan låg han på golvet, på mattan…verkade vara för varmt för honom.

Men nu är allt bra.

Tack för tipsen!!

Kram // Shintaida

Blondi3
0

Låter härligt :) De ska ju inte ha det för varmt så nu njuter det nog till max :)

FeliciaS
0

De är ju känsliga för drag, men det kanske inte är samma sak som takfläkt… Knepig fråga ;) Förstår att du vill ha svar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Jag funderade på samma sak för många år sen när jag hade kaniner o hade takfläkt i rummet där de var. Men en av kaninerna var rädd när takfläkten satte igång så det löste mitt problem - jag kunde ju inte använda den.

Men jag tänkte då att drar det inte ner på burarna så kan det ju inte va nån fara. Men om det gör det? Ja det är frågan det…

ScarsOfAnAngel
0

läste förra sommaren när det va så varmt  på ett engelskt marsvins forum  att dom  gjorde som så att dom ställde fläktarna minst 1.5-2 meter ifrån marsvinen för att dom inte skulle bli sjuka,men så dom fick lite svalka.
så en takfläkt bör inte va så farligt så länge du inte har det på högsta nivån

Blondi3
0

Vi har en golvfläkt vi ställt i andra sidan vardagsrummet för o svlka ner, och killarna gillar det :) ligger utanför huset och njuter :)

parsley
0

Är man precis vid burarna eller känner med handen där så borde man känna om det drar. Tror inte det är farligt med lite värmedrag

[MatildaW]
0

Om jag har fläkt igång på mitt rum [där marsvinen åxå bor] så brukar jag [om jag är osäker på om det drar] lägga en handduk eller dylikt därifrån det blåser :) men en takfläkt bör ju gå bra, för den sitter ju så pass högt upp i taket, och "blåser" uppifrån :)