Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 6780 ggr
Puttenutt
0

Bygga inomhusbur?!

Jag och pappa har äntligen bestämt att skrota den gamla plastburen och bygga en ordentligt stor trä-bur! Skrattande
Jag är lite ny på den här fronten, så skulle ni vilja komma med tips och så, har ni byggt bur innan?
Lägg gärna upp en bild på eran bur!!

carsbo
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi byggde våran storbur av en gammal säng..

Menar du en vanlig en vånings eller en vånings?

Vanliga envånings kan man göra enkellt av en bokhylla :-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Maijah]
2

Bokhyllor är perfekta som #1 säger! Finns relativt billiga nya på IKEA, t.ex Kilby eller Billy. Annars finns det ofta superbilligt att hitta begagnat..

Man kan också bygga av Gorm-hyllor (också IKEA) om man vill ha ett burskåp. Jag har ett hanpar i den nedre "lägenheten" och några honor i den övre.

Plexiglas som framkanter, trevligt att se in till dem! Och sen är det bara att klä med plastmatta alt. stark vaxduk. Finns massor av trådar med burbyggen härinne :)

Puttenutt
0

1# Vilken fin och stor bur, skulle mina marsvin fått en sådan bur skulle de skutta runt natt och dag, haha! Skrattande

2# Wow - respekt! :O Ser skitsvårt ut att bygga, men verkligen fin!
Det ser ju supermysigt ut, det hade mina små grisar gillat!
Smart med förvaring, men hur många marsvin har du i den översta, liksom hur många '' får det plats '', skulle tre st få plats? :P

[Maijah]
0

#3 Haha, det är faktiskt inte så svårt som det ser ut, iallafall inte med en snickarkunnig pappa! Jag är väl själv inte den bästa på att bygga *s*. Och Gormhyllorna är ju perfekta att utgå ifrån. Bara att fixa ett bakstycke och sedan framsidor + plastmatta. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30058508/

Absolut, jag har tre honor däruppe nu. Jag kommer utöka den lilla flocken med två till, alltså så de blir 5 st, men mer än så blir det nog inte för vill inte att det blir trångt. Sen beror det helt på hur marsvinen funkar tsm som flock utöver burytan, vissa behöver mer space än andra. Den övre delen är på ca 310x50 cm och den undre 230x50 :)

_Charlie
5

Här är mitt hemmabygge! :)

pinku
0

#5 Är det också GORM som stam?

carsbo
0

#3 tack, jag är inte alls skickarkunnig men den blev bra endå o grisarna älskar den, de busar runt en hel del!:)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Hultan
2

Här är min bur. MDF skivor. Plexiglas. Målad invändigt med först våtrumsgrund och sen målarfärg. Vaxduk fastsatt med häftpistol. :)

Med sunt förnuft kommer man långt!

wingren
0

Roxy och Rapunzels bur, 180x65 lila platsmatta i båtten. Egenbyggd så måtten var precis som vi ville ha dem. Tycker buren känns väldigt liten så tänk på det när du bygger den, att det är troligare att du tycker att den blev "för liten" än för stor :p ^^ Lycka till med bygget! :D