Dräktig eller inte?
Hej! Är helt ny på det här med avel, det här är första gången jag satt ihop hona och hane. De har gått tillsammans i två månader men jag kan inte se något resultat. Är det vanligt att det inte blir något? Honan är iof ganska slank från början och nu är hon lite rundare men inte så mycket att jag kan avgöra dräktighet. Kan hon vara dräktig utan att det är synligt? Eftersom jag är osäker så vågar jag inte hantera henne som jag brukar. Vore tacksam för lite synpunkter från någon som har erfarenhet! //Jenny
Att få ungar är inte så lätt som man tror utan för att dem ska få ungar så måste alla delar komma på plats. Det är inte alltid säkert att det blir ungar på första paraningen. Vägde du henne innan du satte hop henne med hane för om hon har ökat i vikt så finns där en chans att hon är dräktigt samt även om hon har börjat dricka mer så kan detta vara ett tecken på att hon är dräktigt:). När du ska ta upp henne så måste du vara försiktigt runt magen då om man trycker för hårt så finns risken att man skadar hennes ungar så lyft med ena handen fram och ena handen bak men inte på hennes mage.
Du även ha henne i knät och sätta dina fingertoppar på hennes mage och se om du känner några sparka:D

Efter 6-7 veckor brukar man kunna känna rörelser och hoann brukar börja bli "päronformad" det brukar ävan kännas att hon blir lite "baktung" när man lyfter henne.
Tack för era svar! Jag har vägt henne och hon har blivit lite tyngre, ca 150 gr. Tyckte jag kände några annorlunda rörelser i hennes mage igår men är inte säker. Väntar med spänning, bör vara dags snart om det är så :-)
Hur gammal är hon förresten? Om hon fortfarande växer kanske 150g inte är någon märkvärdig viktökning. ;)
Kom ihåg att sära på honan och hanen om du tror att hon är dräktig. Man vill inte riskera att han parar om henne när hon fött…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.