Är det rätt vikt?
Mina två marsvinshonor som är ca 9 veckor gamla väger 400 respektive 450 gram. Tycker ni att dessa är bra vikter?
Ja det är bra vikter tycker jag :)
Alla marsvin väger ju olika beroende på hur många dem var i kullen osv:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack!
Två veckor senare väger mina två marsvin 505 respektive 558 gram. Tycker ni att detta är en bra viktutveckling?
#3 Ja tycker jag :)100 gram på 2 veckor är bra.
Pepsi gick upp 50 gram/vecka när han kom hit, så tycker det är bra ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Efter ytterligare 2 veckor väger mina små 600 respektive 630 gram. Jag är lite orolig att deras viktutveckling är lite väl häftig. Vad tycker ni? De får hö av timotej/ängssvingel, lite grönsaker och ca en matsked pellets (Oxbow Cavy Performance) var per dag (i princip innebär detta fri tillgång). Jag ger inte energirika grönsaker, havre, korn eller frukt.
Glömde säga att vi har marsvinen ute på golvet varje dag, minst en timme.
Puff …. och Piff 
Olika marsvin växer olika fort. Man får bedöma efter hur de känns till hullet. Dina växer nog bara rätt fort, skulle jag tro. :-) Växande marsvin brukar inte bli tjocka.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 Tack. JAg kommer att fortsätta väga dem varje vecka
Skulle vilja puffa denna tråd. Mina tjejer är nu 31 veckor gamla och väger ca 1 kg. Tycker ni att detta är mycket? Vad bör jag göra/tänka på? De har fri tillgång till hö och får 1-1 1/2 msk pellets (Cavy Cuisine) varje dag. De får ingen frukt, havre korn och dylikt. Morötter äter de inte så ofta. Buren är ca 100*120cm.
Får dom inga grönsaker? :)
Jag tror fortfarande att de bara vuxit fort. :-) Ett kilo vid sju månaders ålder är inte speciellt konstigt. Jag har haft marsvin som kommit upp mot 950g när de varit 6 månader gamla. Därefter började viktkurvan plana ut sig.
Du behöver nog inte oroa dig för att dina grisar ska vara tjocka. De är ju inte färdigvuxna ännu.
Eller tycker du att de har fått lite extra mage?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 Jodå :-) De får en variation av grönsaker varje dag. De äter äver gräs.
#12 Tack. Nej, jag tycker inte att de har fått extra mage. De rör på sig ganska mycket och äter sunt. Dessutom så har viktförändringen den senaste månaden varit bara några enstaka gram vilket kanske betyder att viktkurvan planar ut.