Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2086 ggr
Fuzzylott
0

frågor inför marsvinsköp

Hej, har under lång tid letat efter marsvin och bur på blocket och nätet i stort till min femåriga dotter. (Och ja, jag vill också ha dessa djur och är väl medveten om att intresset hos min dotter kan svalna) Men jag hittar inte alls vad jag är ute efter, två virvelmarsvin och lämplig bur. Ville kolla med er innan jag går till djuraffären..vilken storlek på bur rekommenderas..120cm? Vart kan jag hitta virvelmarsvin i Göteborgs området? Är det något mer , förutom mat och strö som borde köpas? Tack på förhand. Lotta

_Charlie
1

Hej. :)

Om du vill ha marsvin med virvlar tycker jag att du ska gå in på www.svenskamarsvinsforeningen.se och klicka dig in på uppfödare, välj sedan rasen Abessinier och se om du hittar en uppfödare i närheten av dig. :)

Mat: Fri tillgång till hö, lämplig pellets eller havre (ej gnagarblandningar eller salt/mineralsten) Ladda kylen med c-vitaminrika grönsaker som kålsorter, paprika och persilja och ge lite varje dag. Undvik vitamindroppar i vattnet då dessa dunstar.

Boende: Så stor bur du har plats med, minst lika många hus eller gömställen som antalet marsvinen är i buren, vattenflaska, matskål om du vill ha det.

Skötsel: En klosax.

Hoppas du hittar ett par godingar perfekta för er. :)

pinku
0

Det du kan tänka på när du väljer bur är att om du köper den i en djuraffär kan du inte alltid lita på vad de säger, de är inte alltid så kunniga som man skulle kunna önska. En 120x50 bur är laglig att ha fyra marsvin i, men i min åsikt passar den bra till två. Dock är det som Charlie säger, ju större desto bättre.

FeliciaS
0

Roligt att ni ska köpa marsvin och att du som vuxen är engagerad i det. Alltför ofta köper föräldrar marsvin till sina barn och låter dem ta hela ansvaret.

Jag skulle inte vända mig till en djuraffär för att införskaffa marsvinen. Mer om varför kan du läsa på Humlans Marsvin (en väldigt bra, informativ sida som jag verkligen rekommenderar!). Vill ni ha marsvin med virvlar finns en ras som heter Abessinier. Att köpa från uppfödare gör att ni vet marsvinens stam och har koll på ev. bakomliggande sjukdomar. Marsvin från djuraffärer är ofta avlade lite hur som helst och alltför ofta med medfödda sjukdomar som följd.

Eragons marsvinsomplacering finns i Göteborg, där kan du säkert hitta passande grisar :) Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[vädur-52]
0

Kan tipsa om att Godhems zoologiska ofta har marsvinsungar till

salu.De säljer "marsvinspaket" med bur och alla tillbehör man

kan behöva.Om du kan tänka dig att köpa från zoobutik är detta

ett bra alternativ.Butiken ligger i Majorna.

_Charlie
4

#4 Får man i det paketet med information om marsvinet, vilka raser det har i sig, dess föräldrardjur och kontaktuppgifter till uppfödaren av marsvinet?

[vädur-52]
0

Du får med den information du behöver för att sköta dom på rätt

sätt.Vågar inte säga säkert om alla detaljer,det beror på hur

mycket "bakgrundsinformation" du vill ha.

_Charlie
8

#6 Vill man ha bakgrundsinformation från djuraffären får man i 99% av fallen svaret "De kommer från en seriös uppfödare i närheten" när marsvinen oftast kommer från antingen hemska grossister eller från barnfamiljer som inte har en aning om avel men tycker att "ungar är ju så sööööta!"

Man har ingen aning om vilka raser marsvinet är en blandning av, om föräldrardjuren är friska eller bär på sjukdomar och svagheter, man får inte veta hur mamma marsvin hade det under dräktigheten, hur många syskon det var, hur syskenen mår idag, hur marsvinet hade det innan det kom till djuraffären, många gånger är marsvinet satin och eftersom djuraffärerna inte har en aning om vad det är står köparen sedan med ett marsvin som dör efter max ett par år när sjukdomen bryter ut, många gånger vet de inte ens vilket kön de säljer och poff har man fått ungar på köpet.

Man blir i 99% av fallen inte heller korrekt informerad eftersom de flesta djuraffärer inte har en aning om hur marsvin ska hållas eller skötas.

1. När jag köpte marsvin berättade jag att vi inte hade marsvin hemma och ville köpa ett marsvin. De hämtade ut marsvinet vi pekade ut, och visade en bur och sa "ska ni bara ha ett marsvin är det denna buren som är laglig." - Att det är lag på att marsvin ska gå minst 2 lärde jag mig på internet senare.

2. De visade oss pellets och sa "detta innehåller allt marsvinet behöver, även all c-vitamin. Var försiktig med grönsaker, han har aldrig fått det förut." Marsvinet var 12 veckor och hade aldrig smakat grönsaker och ville inte ha det jag erbjöd, och eftersom pelletsen innehöll "allt han behövde" fick han inget annat än hö. Det tog några veckor, sedan blev han förlamad av c-vitaminbrist och fick men för livet.

3. Samma marsvin drabbades av sellnic vilket han hade med sig från djuraffären, förlamning, kronisk svamp, epilepsiliknande krampanfall upp till 20-30 gånger om dagen, och dog vid 7 månaders ålder. Ingen vet vad för sjuka gener han hade i sig.

4. När jag var i affären för att köpa en extra vattenflaska berättade jag att marsvinet skulle få en kompis till helgen. Jag blev STARKT avrådd till detta. "Det ska du INTE göra, de kommer ha IHJÄL varandra. Hanar kan ALDRIG gå tillsammans! Det du bör göra är att låta honom vara själv till han blir 6 månader, sedan kastrera honom, och när han är läkt köper du en hona till honom!" Marsvinet fick sin pojkkompis som planerat redan till helgen och de blev bästa vänner som skrek ihjäl sig efter varandra så fort man tog ut den ena ur buren.

5. Nästa djuraffär vi köpte ett marsvin ifrån hade ett marsvin panikrädd i en liten bur ihop med en enorm kanin. Efter köpet kom misstanken om att marsvinet var satin och jag tog upp det med affären. De hade ingen aning alls om vad satin var, och sa rent ut "jag kan inte mycket om marsvin, de jag köper in kommer från barnfamiljer som inte heller kan så mycket."

Jag kan fortsätta listan jättelång, men min film har börjat igen. ;)

KÖP INTE FRÅN DJURAFFÄR!!

Renor
0

Jag håler med! köp inte från affär, kör på uppfödare ist. Jag tycker dessutom att de marsvinen lever längre… har dock inget underlag för påståendet ;-)

När det gäller burstorlekar, sköttsel osv så tycker jag du ska kolla djurskyddslagen, dvs L80, Kapitel 8 (sida 19)

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,

eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

3 § Kaniner och gnagare ska ha tillgång till gnagmaterial.

9 § Kaniner och gnagare ska minst ha de utrymmen som framgår av bilagorna

1:3 respektive 1:4.

12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.

20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri till-

gång till foder. Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång

till grovfoder såsom hö eller gräs. Förändringar av foderstaten till kaniner,

marsvin, chinchillor och degusråttor ska ske successivt. Detta gäller särskilt vid

övergång från hö till färskt gräs. Marsvin ska ges daglig tillförsel av vitamin C.

Dess är några av de viktigaste tycker jag, men kolla som sagt gärna igenom allt som har med marsvinen att göra i lagen. Jag tycker att allt för många missar lagen. Lagen är ju inte bara vad man ska göra utan den ger oxå ett humm om vad det är för djur det är man skaffar, deas behov osv.

Lycka till med allt!! :-D

wingren
0

Som de flesta redan har sagt ser jag inte djuraffär som ens ett alternativ. Ring till en uppfödare genom smf's hemsida och åk dit! :) Kolla, prata, kela och fråga massvis :) Och de finns även uppfödare som föder upp "pettar" som är icke renrasiga marsvin, de brukar ofta vara billigare men inte alltid lika mycket bakgrundsinformation (men de finns de som har). Hoppas det kommer gå bra och fortsätt gärna klicka in på sidan och så vill vi självklart ha bilder när köpet är klart ;)

När jag ändå är igång skulle jag vilja tipsa om att ha bokhyllebur, om du eller någon i din närhet är hyffsat händig kan ni snickra ihop något för en mycket billigare peng än det oftast hutlösa priset på 1000kr för en 120x50 bur. Speciellt när du kan få en mycket finare för under halva priset och i exakt den storlek du vill ha. Det går även att köpa en exempelvis Billy bokhylla från ikea o lägga ner o våtrumsmatta/vaxduk i :) Sökj här på marsvin.ifokus på bokhyllebur/burbygge så får du/ni massor av inspiration! :) Lycka till :D

Virvlan
2

Ja har två marsvin, en från djuraffär och en från uppfödare. Tycker att hon från djuraffären är lite mer "stressig" men har blivit lugnare.
Bästa är att köpa ungar från uppfödare, ta inga omplaceringsmarsvin från blocket. Man vet inte vad de har för sjukdomar.
Köp istället från någon här.

Jag har själv tagit omplaceringsmarsvin från en tjej på blocket. Marsvinet var sjukt och hade Ohyra. Så det blev en dyr historia, hon lovade att marsvinen var friska.. Detta marsvin fick dock leva ganska länge eftersom hon blev frisk. Men fick sedan en stor böld och gick bort innan det blev operation.

Lite att tänka på :)

Fridaaaa
0

#10 Det är ju bra att hjälpa marsvin som behöver nya hem istället för att köpa ungar? Hittar man då ett redan fungerande par på blocket kan man ju likaväl köpa där?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
0

Beror som sagt på.. köper hellre ungar som växer upp som man kan ha flera år. Än några sjuka gamla som dör på en gång.. :(

[vädur-52]
1

Snälla nån vad mycket negativt det går att få fram.Det förefaller

bäst att köpa ett plyschmarsvin av alla bedrövliga berättelser här.

Naturligtsvis finns det bra och dåliga försäljare och uppfödare,som

alltid,men de flesta har friska djur som kan vara till glädje under

många år.Utgå ifrån det och inte det sämsta tänkbara.

Virvlan
0

Nej självklart men man ska tänka sig för. Alla är inte så pålitliga som man tror.

Fuzzylott
2

Tack för alla bra tips! Kollade på marsvinen i affären, och insåg efter en stunds kikande att jag inte vill stödja handel av djur i affär. Däremot hittar jag ingen uppfödare med marsvin till salu eller planerad kull i gbgområdet:( Eragons har jag kollat in lite..men gillar inte deras villkor man måste gå med på för att köpa därifrån. En till fråga, vad är skillnaden mellan att ha två honor/två hanar?? Lukt, tamhet osv….??

Fridaaaa
0

#15 Jag har haft honor men har bara hanar nu.
Jag har inte märkt skillnad mer än att hanar brukar bara gå att ha 2 st, honor kan man oftast ha i större flockar om man vill. Men mina hanar luktar inte mer än honor osv gällande tamhet är det individuellt inte på könet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
1

#15 - Jag har en 2 årig hane till salu, han är jättesnäll och pratig och studsar alltid runt en massa. Fast han är förstås inte virvel utan släthårig :P

Men jag kan tipsa om att åka till nästa utställning som är i Västra, den är i Åsaka/Trollhättan den 1 september och på utställningar finns alltid marsvin till salu och möjlighet att få kontakt med uppfödare.

Hanna 

Plupp73
0

Hej!

Har haft marsvin i en massa år, både som barn och nu som vuxen. Som vuxen har jag tagit hand om "omplaceringsmarsvin" från familjer pga att risken finns att de annars avlivar fullt friska små djur, eller bara sätter ut dem i skogen.

För min del har jag inte stött på att mina marsvin varit sjuka, däremot köpte jag som barn ett marsvin från djuraffär som visade sig ha stora sår av skabb på kroppen efter några veckor. Fick avlivas.

Nu har vi 3 marsvin i samma bur, honor av olika åldrar. Två hade varit tillsammans i sin tidigare familj (2 år gamla) och sedan tog vi hand om en ung hona (5 mån) och placerade in henne i "flocken". Gick utmärkt. De är tama och trevliga, och vänliga att hantera för oss vuxna och för våra 3 barn.

Personligen kommer jag inte att köpa i djuraffär någon mer gång, mest för att de verkligen inte har koll, och dessutom har en massa djur i omlopp. Vill inte stödja verksamhet där man urskiljningslöst säljer smådjur. Däremot kommer jag att fortsätta att ta hand om omplaceringsdjur pga att jag vet att de hos oss får ett riktigt bra hem med mycket Utevistelse och rätt utfodring och mycket skötsel.

Har haft både honor och hanar, mina nuvarande är tama. Luktskillnad har jag inte tänkt på. Men en av mina hanar jag hade som barn var URtam! Han följde mig utan koppel som en liten hund - utomhus som inne. En av mina stora kärlekar i livet…

carsbo
1

#15 oftast så går det att frakta marsvinen närmare sig med hjälp av tex. utställningar osv. så du behöver inte begränsa dig till göteborgsområdet enbart Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights