Fråga till uppfödare
Satt och kikade runt på hemsidor och undrar, är det vanligt att man som uppfödare tar över 30 kullar på 6 månader?
Tycker det låter rätt mycket, men samtidigt så avlar man färg/teckning behöver man ofta många djur och man behöver ta många kullar. Sålänge man hittar bra hem och alla ungar (och vuxna) får det dom behöver .
Här hemma kommer det cirka 4 kullar per år
det låter rätt mycket tycker jag(framtida uppfödare) skulle aldrig ta så mycket. jag skulle vara rädd att inte kunna sälja tillräckligt måna, å därför bli slarvig om de verkligen kommer till bra hem eller inte
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Förstår att det är mig du syftar på, då du kommenterat även på exotiskadjur i fokus! Kan bara informera dig om att alla våra djur får den omvårdnaden de behöver, alla djuren hamnar hos bra hem, och då vi inte har några som helst problem med plats så kan de djur som inte blir sålda stanna kvar här. Ger dig ett rakt o enkelt svar o hoppas att denna diskussionen slutar här.

Nu skrev jag ju inga namn just för att ingen skulle känna sig utpekad. Jag är ingen marsvinsuppfödare, men föder upp andra smådjur. Därför blev jag nyfiken på om efterfrågan på just marsvin är såpass stor.
Jag har alltså ingen aning om ifall det är vanligt eller ovanligt för uppfödare att ta den mängden kullar då jag inte är insatt. Därav min fråga.
Så om man läser frågan som den var ställd som just en fråga och inte ett påhopp så blir det bättre.
Angående den andra tråden så tycker jag det är fel att rekommendera någonting som är olagligt, speciellt nu som du svarat att du vet.
Utifrån vad jag sett på hemsidor, verkar det vanligare att större uppfödare föder upp ca 30 kullar per år. Trettio kullar per halvår(dvs. i snitt cirka en kull per vecka!) låter väldigt mycket… men de allra största uppfödarna har det kanske så. Jag kan dock inte tänka mig att det är speciellt vanligt alls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 är dessa seriösa uppfödare som erbjuder att ta tillbaka djur om ägaren tröttnat/inte kan ha kvara/får allergi o osv. Eller kan man börja räkna dessa som grossister? bara avlar på för att få en viss färg, få pengar och för att bara sötheten med att ha ungar?
Låter mycket för vilket djurslag som helst att ha så många kullar. Hur har man tid att följa linjerna och maila alla köpare efter information hur linjerna utvecklas osv.Hur har man tid att kolla upp om linjerna är bra nog att avla vidare på?
Käns lite grunden till blockets alla annonser med +30 kullar per år :-(
30 kullar per år på typ 10 uppfödare. Med 5 ungar i varje kull, varje år. Endast det är bara 1500 marsvin. Sedan är det bra många andra mindre som tar kullar och zoo på det. Var tar alla marsvin vägen? De lever ju rätt länge i normala fall.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Det är svårt att veta hur seriösa folk är, man känner ju inte alla. Men det är nog troligen en majoritet av de stora uppfödningarna som inte har så god koll och noggrannhet som man skulle kunna önska. Ju fler marsvin, ju svårare blir det ju att hålla full koll.
Kalla dem för grossister skulle jag inte göra, för jag tror verkligen inte att det handlar om ekonomisk vinning. Det handlar nog om något annat, ett avelsmål som de är ivriga med att nå kanske…
20-30 kullar(trettio verkar ovanligare märkte jag vid en till koll) per år är ju bara de som jag bedömer som stora uppfödare dock. Ska man snabbt bedöma utifrån SMFs uppfödare skulle jag tro att minst hälften får färre än 5 eller runt 10 kullar per år ändå. Lyckligtvis.
Men de stora uppfödarna är ändå inte grunden till "överskottet", dvs. blocketannonserna, som du tror. Även om de föder upp mycket, resulterar det ändå inte i mängder som ens närmar sig djurgrossisternas. Och jag tror absolut att det är större sannolikhet att marsvin köpta från uppfödare behålls, jämfört med grossistmarsvin som kommer från djuraffär.
Om vi beräknar antalet födda ungar inom SMF(reggade uppfödare) per år, under förutsättningarna att hälften föder upp i snitt 25 kullar per år och hälften i snitt 7 kullar per år. 3 ungar per kull brukar det bli i snitt. Då kommer SMF upp i cirka 4000 födda marsvin per år.
(Sedan finns det förstås många oregistrerade uppfödare också)
Enligt en några år gammal undersökning från SCB finns det 43000 hushåll med marsvin i Sverige. Om man räknar med att varje hushåll har ett-två marsvin var(en underdrift), och att varje marsvin blir fem år gammalt, blir det årliga 'behovet' av marsvin ca 13000 per år.
Djurgrossisterna(främst handlar det om tre stycken) föder tillsammans upp uppemot 10000-15000 marsvin per år. Ganska extrema siffror. Där är ju dessutom skötseln förfärlig och mycket annat helt fel..
Där ser man det riktiga problemet. Men ja, frågan kvarstår ju… vart tar alla marsvin vägen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det var en väldans massa kullar på ett halvår, känns som att det förmodligen är rätt ovanligt..det är nog bara ett fåtal som föder upp så mycket ungar. Som de andra säger, så föder nog de flesta upp högst 10-15 kullar per år.
#7 Det var det bästa inlägg jag läst på MiF på åratal. Så klokt och fyllt av fakta. Bäst! Jag tänkte skriva något klokt men #7 hade redan gjort det mycket bättre!
Nåja 30 kullar på ett halvår är oerhört mycket och jag tror inte det är vanligt och nej det är troligen omöjligt att sälja alla de ungarna på egen hand det skulle vara väldigt mycket jobb med det. Då misstänker jag att de säljs via en djuraffär och då är mer frågan om marsvinsproduktion än något annat och enligt mig inte seriöst över huvud taget.
Jag tar mig själv som exempel nu. Både 2010 och 2011 föddes 13 kullar här och i år blir det 10 om planerna blir verklighet. Det antalet kullar känns hanterbart för mig nu fler vill jag inte ha av många anledningar. Som registrerad uppfödare har jag "försäljningskanaler" som icke registrerade uppfödare saknar. Hade jag tagit detta antal kullat tidigare innan jag blev registrad hade det varit totalt vansinne jag hade inte kunnat hitta goda hem till ungarna då.
Den stora frågan är varför vill man ha 60 kullar på ett år? Det är ju supermycket jobb det kan ju knappast löna sig ekonomisk heller det finns inga pengar i dettat. Det låẗer bara konstigt att någon vill göra det…

När jag var aktiv som uppfödare under åren 2004-2009 ansåg jag mej själv som en "stor" uppfödare. Jag hade runt 40-50 avelsdjur och ungdjur. Eftersom jag noga fört statistik av alla kullar så ser jag nu att jag sammanlagt under dessa år fött upp 115 kullar. Jag hade för det mesta inga problem att få ungar sålda, och hade ofta ungar som var tingade innan dom var födda.
Så även jag har svårt att se syftet med 60 kullar på ett år?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......