Parad av flera hanar?
Om en hona blir parad av fler än en hane under samma brunst, kan ungarna i kullen som kommer då få olika pappor?
Det förekommer hos katt och hund, så jag gissar även hos marsvin?

Ja det måste dom ju kunna få.
Visste att det kunde bli så hos katter men inte hundar. Marsvin har jag ingen aning om..

Men så klart att det kan bli så för alla djur, även människor, det är ju ganska självklart.
Hos människor?? :O DET hade jag dock inte en blekaste om. O.o
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ha ha, jo det kan hända hos människor också. Faktum är att t.o.m. enäggstvillingar i väldigt sälsynta fall kan ha olika pappor.
"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."
Hund är inte direkt vanligt, katt däremot sker det jämt på utespringade honkatter.
Vet inte om det kan ske p marsvin
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jag tycker inte att det är självklart, i så fall hade jag inte brytt mig om att fråga. Då känner du alltså till kullar där det förekommit olika pappor till ungarna?

#7 Jag tycker inte heller det är självklart, speciellt inte hos människor. Det är ju oerhört ovanligt att två barn föds samtidigt med olika pappor. Finns ju en känd händelse där en kvinna födde ett vitt och ett färgat barn, tror det var i England?
Gällande marsvin har jag inte hört om olika hanar till en kull. Men jag hoppas du får svar för jag är också himla nyfiken =)
Om man tänker rent praktiskt, så skulle det ju vara att en hona blir parad av sina två nyss könsmogna söner. För det borde ju inte vara aktuellt att ha en brunstig hona med två vuxna hanar…då hade det nog slutat i blodbad.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#8 Ja givetvis är det ovanligt, men fullt möjligt även om det inte händer särskilt ofta, om en hona blir parad med två hanar under brunst, så finns det ju spermier från två olika hanar och då finns ju möjligheten att det kan vara olika pappor till ungarna, även om det inte händer särskilt ofta och som nån skrev man sätter knappast ihop en hona med två hanar, men frågan löd ju "om en hona blir parad med fler än en hane under samma brunst kan ungarna i kullen som kommer få olika pappor" fullt möjligt, men sen att sannorlikheten inte är särskilt stor att detta ska hända det är ju en annan sak.
#7 Nej jag känner inte till nåt sånt fall och det skulle ju hur som helst vara väldigt svårt att veta och som sagt sannorlikheten att en marsvinshona skulle bli parad av två hanar samma dag är ju inte stor, men rent teoretiskt så är det ju möjligt.
En uppfödare som köpte en skinnyhona av mej satte ihop honan med en skinnyhane och samma dag? senare med en ickebärare. I kullen föddes det både skinny och lakelands, så dom hade alltså olika pappor (om jag nu minns/förstått det rätt).
#8 Rent praktiskt kan det handla om en rymning också, av två mycket envisa och kaxiga tonårslimpor som båda smiter ner hos honorna där en av dem brunstar… De har slagits med en del bitsår som följd men inget "blodbad", det var tydligt att den ena hanen vikt sig för den äldre och större och höll sig undan.
#9 Har nu suttit och genkodat och kommit fram till att baserat på vad ungarna får för färg så borde chansen vara stor att på så sätt veta vem som är far till vilken unge. De två olika kombinationerna ger vitt skilda resultat på så när som ett litet undantag och det lilla undantaget är inget jag skulle välja att använda vidare i aveln i vilket fall och skulle isf säljas som pettar.
Så hur det skulle kunna hända är alltså inte frågan, det har redan hänt.
Den parade honan hade jag planerat att sätta ihop med den ena av rymmarhanarna och kommer det chokladfärgade ungar så vet jag att det är hans, så det är det jag hoppas på. Den andra hanen har också varit tilltänkt partner men stod som alternativ två. Så läget kunde väl vara värre… *peppar peppar*
Kan inte säga annat än att det blir en nervös väntan…
*suck*
Japp, hanarnas burar är förstärkt och det var ett elända att få dem att gå ihop igen men det gick med en massa pysslande.
#8 Fast det kan ju vara samma pappa trots olika hudfärger om mamman var vit och pappan svart.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror inte att det går för om jag inte minns fel så när en hona har parat sig så stängs en "plopp" för öppning så att inget ska rinna ut eller risken att bli parad av en annan hanen.
#13 Jag har för mig att jag har hört något liknande men är inte säker. Å andra sidan, sätter man ihop en hona med hane så parar de sig väl fler gånger än en under brunsten?
#14 Ja inte sätter de dit proppen direkt… Jag tror det är fullt möjligt att två kan para och ge ungar. Men troligast är nog ändå att den starkaste lyckats bevaka sina intressen men vem vet. ;-)
Busiga grisar! Nyfiken vilka rymde till vem! Var Samsung med?
#8 tror jag läste om dem, om det är det så var båda föräldrarna mulatter och hade flera generationer bakom sig med färgad+vit och då och då blev det tydligen så. OM jag läste samma som dig!
#15 Samsung (som är inne i en rätt brötig fas just nu) och Qaramell (som också är tonåring och full av hormoner) bröt sig in till honorna, dvs Fryla, Prillan, Cookie och Sibel. Det var tydligt att Samsung var den som regerade så jag skulle väl satsa på att det är han som är tomten till alla barnen… Jag satt sedan med fem tjuriga hanar i varsin bur och undrade om jag verkligen förstått vad jag gett mig in i.
#17 Ha ha ja det undrar man ibland. ;-) Jag hade massor av bitsår att pyssla om förra sommaren och gick omkring och muttrade elaka saker om marsvinshanar men i år är alla snälla så det kan ändra sig.
Samsung 
#16 Jag har ju fått hem flera stycken samtidigt så det är väl det att alla kommer in i "tonåren" samtidigt som gör att det är lite spänt just nu. Jag hoppas och tror att det lägger sig. Men jag gör inte misstaget igen att underskatta deras finurlighet när det gäller att ta sig ut… Hade jag haft bättre burar hade jag sluppit det här så det är en läxa jag lärt mig.