spruckna trampdynor
Hej! Min ena marsvinshona har länge haft spruckna trampdynor på framtassarna. Det liksom spricker upp och blir en hård flik som jag brukar klippa av med nagelsax. Vid varje kloklippning smörjer jag in henne med lite helosan men det verkar inte hjälpa mycket… Baktassarna är alltid hur mjuka och lena som helst. Har ni något tips eller teori om vad det kan bero på? Och tror ni det gör ont på henne?
du ska nog smörja in med salva varje dag och sen kan du även fila med nagelfil försiktigt, får göra så på min ena . Du gör rätt som klipper bort hudflärpen! :)
Du är otroligt saknad! <3
Djur får förhårdnader precis som människor. Mina har bättre tassar nu när jag lagt in marksten så det slipas naturligt. Så mjukt som dom har det i burarna har dom sannerligen inte i sitt naturliga habitat. Ett par riktigt torra tassar skulle jag hellre smörja med olja, kallpressad är mest naturöig. Använd dock inte barnolja då det är en mineralolja!
Testa att smörja med försvarets hudsalva, på vissa apotek heter det "tass-salva". Funkar bra tycker jag. Den hjälper också bra om de har blivit torra på öronen och kliar sig.