Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1931 ggr
battlecruiser12
0

Marsvin som gömmer sig hö?

Idag stack vi iväg till djuraffären och köpte två marsvinshonor. När vi öppnat lådan som vi tog hem dem i sprang det ut ena och gömde sig i höstacken efter en stund. Är det normalt för marsvin som är 9-10 veckor gamla att göra så när man precis har köpt dem?

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Mitralis
2

Min gissning är att det är mer normalt än onormalt Glad

Zakarias
2

Ja, dem är antagligen stressade för deras miljöombyte.

Skaffa dem ett hus och håll inte på med dem så mycket föränn dem är hemmastadda

Fridaaaa
1

Ja det är normalt. Unga marsvin, och speciellt ifrån djuraffärer, brukar vara rädda av sig i början. Man får ge det tid. Vissa blir snabbt tama, andra kan ta flera månader, helt individuellt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wingren
0

De ska ha varsitt hus men det vet du kanske redan. Kika runt mycket både på denna sidan och sök på google. Exempelvis humlans marsvin har bra information. C-vitaminrika grönsaker varje dag är viktigt

Abico
2

Ja, speciellt med djuraffärsmarsvin som sällan är mycket hanterade, är det vanligt att de är stressade och rädda i början. Förhoppningsvis går det över snart.

Hanna 

Virvlan
0

Marsvin älskar att gömma i sig i hö oavsett ålder.

lisopasi
0

Inte battlecruiser, men hans mamma :-) Tack för era svar! De har tre gömställen/hus och har varit mycket tuffare idag. Varit runt i buren och undersökt lite försiktigt. Ätit en massa hö, lite morötter, vitkål, broccoli, gurka, groblad, våtarv samt att de har kraftfoder som jag tror de åt lite av när vi sov.

wingren
2

Bra när en förälder engagerar sig och tar reda på information tycker jag! :D Finns allt för många föräldrar som använder djur som "slit o släng". Kul att se att det finns guldklimpar ändå ;)

Kul att de är mer aktiva nu :) Snart kommer de att pipa efter både mat och uppmärksamhet ska du se. Underbart ljud! :D

lisopasi
0

#8 Tack!

Misarn
1

Våra första damer som vi faktiskt skaffade på djuraffär var väldigt skygga och försiktiga i början. Man måste ge dom tid och vänja sig i sin nya miljö. Jag satte mig ofta bredvid buren och läste en bok bara för att dom skulle vänja sig vid mig under lite lugnare former. Zooie är två år och.hon är fortfarande skygg men hon har blivit mycket bättre sen vi fick hem henne, dock så påverkas dom av miljön på en djuraffär givetvis men det är väldigt individuellt som allting annat. Alla våra fiskar älskar att sitta under höet och äta, Samso slänger sig i höet och tjuter av glädje varje gång det kommer in nytt hö, dom är så otroligt charmiga hihi :-)

lisopasi
2

#10 Sönerna satt faktist bredvid och läste igår också. Glad

Vi har dem i ett hörn av köket så de är med där det händer saker och som mest livliga var de igår när vi satt ett gäng vid köksbordet och pratade-

tantnett
1

Jo allt nytt tar ju lite tid för dom små att vänja sig vid, dom är ju trots allt bytesdjur.

Jag skrev en tråd för någon tid sedan från ett marsvins synvinkel om just detta med att byta miljö samt bli klok på att vi människor inte vill dom något ont.

Jag puttar upp den så kan ni läsa, nog inte fel att putta upp den med jämna mellanrum då det ju titt som tätt kommer tillkommer nya här på forumet.

Lycka till med dom små. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

lisopasi
0

#12 Tack