Mitt marsvins bygge! :)
Det är långt ifrån färdigt men tänkte ändå visa hur min marsvinsbur ser ut just nu! Buren är ca 60 cm bred och ca 190 cm lång!
Själva stommen är en bokhylla ifrån Billy-serien hos IKEA.
Botten (som är två spånskivor) ska limmas och skruvas fast imorgonbitti. Sedan ska alla hörn och skarvar tätas med silicon för att förhindra fukt! Jag har också en beige vaxduk som ska limmas dit med trälim + lite silicon ifall trälimmet inte räcker!
Ovanpå vaxduken kommer jag ha tidningspapper, ovanpå det så är det en tjock fleecefilt i ena delen av buren. I resten av buren kommer jag ha ett tjockt lager av spån :)
Det ska också borras hål så att jag kan ha en vattenflaska uppsatt i lagom höjd för grisarna.
Buren ska även stå på ben som är ca 70 cm höga + buren i sig är ca 28 cm hög. Ska även se till att det inte drar kallt någonstans, eventuellt försöka skydda hörnen av buren med tjockt tyg så ingen av grisarna blir sjuka!
Sedan ska burens utsida spacklas och målas svart men det får bli lite senare. Ska även köpa plexiglas och sätta hela vägen runt som extra skydd för grisarna. Även det ska dekoreras med vinyldekor :)
Det ni ser i buren just nu är saker till grisarna som jag sytt under två dagar. Bl a två tunnlar, ett misslyckat men ändå funktionsdugligt krypin och en lagom stor mysfilt i camofleece. I hörnet längst bort har jag sytt ihop två tygbitar som höet ska ligga på då jag vägrar köpa höhäck till mina töser.
Buren ser inte så bra ut just nu men jag kommer uppdatera allt eftersom det händer saker :)
Spännande! Älskar att följa burbygge! :)
Spännande :) Väldigt bra mått dessutom :D Lyxbur hehe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Haha ja det var meningen ifrån början att grisarna skulle få en ännu större bur som var 90 cm bred och 190 cm lång men vi fick tänka om för den skulle inte alls få plats i vårat lilla vardagsrum xD
Så vi hade en annan likadan bokhylla fast snäppet mindre som vi tog istället och det blev mycket bättre! :)
Ja jag är lite putt på bredden då jag hade velat ha den liiiite bredare men man måste tänka realistiskt också :P Men visst kommer grisarna leva lyxliv alltid ^^
Nu har jag fått hjälp med att sätta fast golvet med skruv och nu är även reglarna på undersidan av buren på plats (där benen ska skruvas fast). Fått dit vaxduken och nu ska limmet torka lite!
Hann aldrig ta bild på hur det ser ut då vi hade lite bråttom. Men det kommer!
Ska iväg och handla lite småsaker också, som hö och pellets! Det ska även inhandlas vattenflaska, matskålar och lite godis kanske! Ska försöka hitta ett lämpligt trähus också men det är inget måste just nu!
Sedan toppen av allt ska jag handla grönsaker till mina små! :)
Åh va kul å se! Kitsune längtar ;-) Hon tipsar om att hon gillar havregryn, hel havre och kligröt. När hon äter pellets är det Lotties som kommer från Granngården :-)
Känns som att jag har laddat upp tusen bilder, här är iaf den sista! ;)
Täckte den delen av buren som är närmast balkongdörren med en mysfilt vi inte använder så mycket. Den är tjock nog att inte släppa igenom kallt luft och på så vis skydda dom små :)
Blev också ett riktigt mysigt krypin för grisarna!
Mycket fint. Längtar till min sambo får tummarna ur och kan börja bygga våra grishagar :D
Tack så mycket! :D
Ja det gick ovanligt snabbt att få ordning på buren. Så fort vi fick tag i stommen så var det bara att köra på! :)
Du får tjata lite på din sambo helt enkelt ^^
Helt sjukt vad fort det har gått att bygga den här buren. Vi började igår på förmiddagen och nu idag blev vi färdiga! :D Det var varit både askul och lite stressigt men ändå¨lätt värt det!
Vi struntade i att ha plexiglas då vi behövde en snabb lösning eftersom vi har två katter! Tycker att kompostgaller fungerar minst lika bra för grisarna kommer inte nå upp till gallret och ev fastna! Så jag är jättenöjd! ^^
Själva utsidan ska också spacklas och målas svart men det får bli en helt annan historia tror jag hehe!
Helhet så är jag nöjd och nu är det bara att vänta tills imorgon då jag ska hämta grisarna! ^^
Gud vad fint! Förstår att du är supernöjd!
Måste komma igång med mitt burbygge också…
Jag tackar så mycket, det blev verkligen bra! =)
Kör på, vad är det som hindrar dig? ^^
Tid och sambo med ryggskott :/ men nu ska det bli dags! Har köpt hem en bokhylla, så det är bara att sätta fart!
Usch det låter inge bra :/
Vad kul, fota gärna så vi alla andra får se hur det blir sen ^^