Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1564 ggr
Anoki
0

Hane att para våra honor med

Hej!

Jag och min syster letar efter en hane att para våra två honor med, gärna flera att välja mellan. Ras spelar inte så stor roll, men helst inte långhårig eller skinny. Och har hanen flera färger är det en bonus :)

Vi finns strax utanför göteborg så det är bra om hanen finns där också :)

carsbo
12

nu l[ter jag kanske hemskt tr[kig, men om det inte spelar roll vad f;r ras, vad ar d[ ert avelssyfte? gulliga ungar?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Linnet
3

Fast det kanske inte är så lätt att hitta någon som vill låna ut en hane, man måste ju ha dom ihop minst 5 veckor och vem vill låna ut en hane så länge, dessutom bor ju även hanarna med en kompis och sätter man en med hona så blir ju den andra ensam och sen är det inte säkert att dom kan vara tillsammans igen.

Anoki
1

Jag gjorde inte denna tråden för att få sådana svar, utan för att veta om någon är villig till detta.

[copicaddicted]
10

Förstår trådstartaren fullt ut. Jag har fått samma reaktion bara för att jag vill få en kull eller 2 efter min ena hane för att han har ett fantastiskt lynne. Men får skit för det då jag inte har som mål att förbättra en ras eller utställningsdjur.

Många gånger vet man inte om man vill eller vågar skriva nånting här inne i risk av att marsvinspolisen sätter igång. . . tyvärr.

Cavia
0

Jag skulle rekommendera att kolla in på SMFs hemsida under länken uppfödare, och kontakta en uppfödare i eran närhet. Det är nog enklare att hitta en hane som redan är avelshane. För det är precis som nån skrev här ovan, svårt att få någon som separerar på två hanar som redan bor tillsammans.

Lycka till!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[copicaddicted]
0

Kan ju finnas fler som mig och har hanar som sitter i separata burar.

Anoki
1

Rätt bra att det är dom som inte ser negativt på en sånhär sak. Dom som sätter igån som så kallade poliser, vet inte vad systet är.

Men tack, jag ska kolla oss uppfödare.
Och vet redan en fin hane som sitter separat, men de dröjer innan vi får kontakt med ägaren, men bra att höra sig runt lite.

PandanNilsson
2

Alltså tycker #4 skrev jätte bra men måste lägga mig i lite. Tungan ute

Alltså visst är det kanske så att TS inte kommer sätta stamtavla på ungarna, men de är inget att klaga över tycker jag.
Vad är det för FEL om man INTE ska ställa ut sina marsvin? Eller avla på dem? jag ser själv inget fel på det. Det är väll som att ha härstam på dem och de blir ju okey för era små marsvinspoliser, men tänk om man tar bort det lilla härstamningsbevis och de blir det ett liv asså.
Men det är fortfarande samma Marsvin.

Och jag tror att TS har hjärna att tänka själv.
Man kan inte starta en tråd utan att era små marsvins poliser ska komma fram ur era hålllor.

Jag insesterar att ni behöver inte svara på mitt inlägg men detta är MIN åsikt. Haha här på iFokus måste man vara noga med vad man skriver haha.

Inlägget redigerat av moderatorpå grund av mycket ovårdat språk. Svordomar bryter mot sajtens regler.

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

carsbo
5

nu blev det visst väldigt m[nga upprörda inlägg. jag fr]gade ts vad meningen var. skulle jag efterlysa hane eller hona skulle jag kanske skriva lite mer information om mitt egna avelsdjur, goda sidor som man d[ kan komplitera. men eftersom ts inte gjort det, och det görs ungar hit o dit, var jag helt enkellt nyfiken p[ om det var seriöst eller inte. skulle jag l]na ut ett avelsmarsvin s] skulle jag vilja veta mer om honorna.man utsätter ocks[ sina honor för risk vid kulltagning, s[ jag var helt enkellt intresserad av hurvida seriös ts var.

ni kallar mig d[ marsvinspolis vilket jag tycker är rätt lustigt eftersom det handlar om marsvinens bästa. jag säger inte att marsvinen m]ste ha stam eller utställningresultat, utan att de har bra psyke. men ts nämnde inte psyke eller dylikt s] jag kunde helt enkellt inte r]ka bli att undra.

Creation
11

Med risk för att bli kallad för marsvinspolis, ger jag mig in med mina tankar…

Vilken diskussion som dök upp pga en enkel fråga… jag hade också gärna velat ha svar på frågan i #1(och många frågor till) ifall jag skulle låna ut en hane. Man vill ju veta om man lånar ut hanen till rätt person med lämpligt syfte, lämpliga avelsdjur, lämpliga kunskaper, osv. Oavsett vem det gäller.

#1 påstod ingenstans att man måste ha ras/utställningsmål för att vara seriös. Den antagelsen verkar andra ha gjort. Märkligt nog.

#0 Jag såg marsvinen på din hemsida. Eftersom dina honor är närmre två år nu, måste jag fråga huruvida de har fått en kull tidigare eller inte? Gällande marsvin rekommenderas man sätta honan med hane första gången innan hon fyllt ett år av diverse orsaker.

Jag måste också avråda från att avla på honor med okänd bakgrund. Att djuren har känd stam(helst på papper) är mycket viktigt just för att kunna veta vad djuret bär på för gener. Man vill ju veta vad man avlar på, och ger vidare. Ifall marsvinen t.ex. kommer från djuraffär(oftast grossist) är risken för ärftliga fel större, eftersom grossistaveln saknar nyttiga avelsmål öht.

#8 Det där var väl lite hårt uttryckt…
Ingen har sagt att avla med utställningsmål är det enda rätta? Att enbart ha rasmässiga mål med sin avel är verkligen onyttigt. Hälso- och lynnesmål måste ingå för att det ska bli mer seriöst.

Att bara ha hälso- och lynnesmål är lika seriöst. Dock kan jag personligen känna, att när man som sådan uppfödare har alla marsvin i hela Sverige att välja mellan(i princip), varför inte ställa högre krav på avelsdjuren?

Känd stam är förresten viktigt, som jag skrivit ovan. Man borde göra sitt bästa för att försäkra att avkommorna blir av god hälsa.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Arinah
8

Jag tror man får förvänta sig att det blir en debatt när man lägger ett inlägg i ett forum. Marsvinsungar är helt underbara, och jag missunnar ingen att ta en kull. Vad man måste tänka på är att marsvin har förhållandevis långa dräktigheter jämfört med andra djur. Ungarna är "färdiga", de flesta andra smådjur föder blinda och hårlösa ungar.

Den långa dräktigheten innebär att riskerna för komplikationer är mycket större hos marsvin. Honor och ungar dör i större omfattning. Om TS läser andra inlägg om avel, uppfödning och komplikationer så framgår det att det finns en oro för att man alltför lättvindigt tar en kull ungar.

För att minska risken för komplikationer bör man vara påläst och erfaren. Kunna i tidigt skede förhindra att ex toxikos uppstår. Man bör ha en summa pengar undanstoppade för veterinärvård. Man bör vara beredd att ta hand om allt som kan hända vid förlossningen.

Frågar man om lån av hane får man vara beredd på motfrågor. Vad kan den som lånar ut sin hane under 5 veckor (som är den tid en hane bör gå med en hona för att säkerställa att hon blir dräktig) förvänta sig i skötsel och omvårdnad? Lånar man ut en hanne tar man ju risker, speciellt om det är till en person man inte känner.

På frågan om jag kan låna ut en hane är svaret nej. Avståndet gör det svårt, men har inte med saken att göra. Jag har lånat ut hanar till personer jag känner, och som jag vet tar väl hand om hannen.

Att TS och andra blir kränkta och irriterade när något så viktigt som att skapa liv diskuteras gör mig orolig. Varje marsvinsliv är värt respekt, och alltför många har tråkiga erfarenheter i samband med dräktiga marsvin som blir dåliga och ungar som dör på olika sätt.

Det har inte med att vara polis att göra.

Och det är någon sorts missförstånd om att bara avel av utställningsdjur duger. Man får naturligtvis föda upp vad man tycker blir en fin kull, det bestämmer ingen annan än man själv. Om man aldrig gjort det tidigare är det dumt att inte lyssna på de med erfarenhet.

Huvuddragen är annars:

Hona i rätt ålder, i god form, bra lynne och känd släkt. samma gäller hannen.

Inte para roan - dalmatiner  roan - roan  dalmatiner - dalmatiner

Anoki
0

Jag vet att mina honoir ä2 snart 2 år, men dom har fått varsin kull tidigare (innan 1 år), om ni vil veta exakt så kan jag ta reda på det också.

Och eftersom jag har tagit kullar innan på marsvin så tror jag själv att jag är erfaren i detta ämnet. Och ingen an honorna är antingen dalmatiner eller roan.

De jag ville var att hitta någon som faktiskt ville veta mer om mina marsvin, berätta om sin hane.

Men det bästa är väll att PMA mig om du har en hane och vill veta mer om mina honor och berätta om min hane. För detta tråden kommer ju handla om allt annat än min fråga.

Linnet
0

Ni får väl skaffa en hane.

carsbo
2

#12 jättebra att du kunde motivera lite mer :) det är bra att ta kontakt via pm för mer information, men d] jag inte kunde läsa det i #0 blev jag bara orolig för att det var oseriöst. allts] inte mer kritiskt till dig än att du behövde skriva som du gjort nu i #12 istället för att ta det kritiskt emot dig personligen.

i en annan tr]d där jag i en tex bara nämt ett marsvin, fick jag förfr]gan om jag bara hade ett. först blev jag lite ställd eftersom det aldrig skulle falla mig in att bara ha ett marsvin. men sen ins]g jag att personen i fr[ga bara undrade för marsvinets bästa. inte för o sätta dit n]gon.

jag kikar d] o d[ in p[ kanin i fokus(nej riktar inte kritik mot alla där) och blir skrämd över alla som bara tar ungar hit o dit utan fr]gan om temperament eller ej - ofta om hanen eller honan är söt eller inte. d] för marsvinens bästa s[ tog jag risken att skriva mitt inlägg i #1

hoppas du sedan f[r svar p[ din fr]ga i #0. ha en fortsatt bra dag :-)

[Snuttegris]
3

Jag har absolut ingen kunskap om avel på marsvin, mer än att jag vet att man inte ska avla på vissa färger, så folk kanske inte tycker jag har med detta att göra, men jag vill ändå skriva ett par ord.

Om man ska räkna sig själv som en seriös uppfödare så tror jag att man faktiskt måste räkna med att bli ifrågasatt. Det är ju ändå ett liv man utsätter för risker, och det är inte sitt eget liv man utsätter.

Det jag tror många undrar över är- Vilket är syftet att avla, målet med att avla?. Vill man avla för att det är gulligt och sött med små bebisar (inget bra syfte tycker jag personligen) eller avlar man för att man vill tillföra något bra i aveln?

Sen givetvis så är det ju en solklarhet att man frågar om personen som tänker avla har läst på ordentligt och är väldigt insatt i avel (menar inte bara genetiken). Förstår man riskerna med avel? Honan kan drabbas av toxicos och både honan och ungar kan dö, ungarna kan fastna vid födslen och man mister både hona och ungar. Mamman kanske stöter bort sina barn så man måste stödmata, och blir honan riktigt stressad så finns det en risk att hon har ihjäl sina ungar

Jag kan lite grann om avel på hundar (dock inte genetiken) och jag vet att många uppfödare låter sina hundar undersökas speciellt av vetrinär så dom inte bär på anlag till sjukdomar, dåliga höfter, och mycket mera. Man vill ju gärna inte avla på ett sjukt djur, för det finns nämligen en stor risk att sjukdomen går över till ungarna.

Sen givetvis är det också viktigt att tänka på lynne. Man måste ha i åtanke hur djuret fungerar, med både artfränder och med människor. Ett djur som är rädd, nervös, aggresiv av sig vill man ju gärna inte avla på. Har föräldrarna ett bra lynne så är det god chans att ungarna får det också.

Tyvärr finns det så många oseriösa uppfödare av alla möjliga sorters djur, så jag förstår verkligen att många ifrågasätter varför man väljer att avla.

Är man riktigt seriös när det gäller avel så ska man kunna ta en diskussion och handskas med att bli ifrågasatt utan att brusa upp.

Jag själv funderar på avel om ett par år och är beredd på att ta en diskussion om varför jag vill föda upp. Varför jag ens funderar på avel är att jag vill tillföra något gott i avel med djur som är helt underbara som husdjur med gott temperament och och inga sjukdomar. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte om jag ens någonsin kommer att sätta igång en avel även att jag är väldigt intresserad. Varför? Jo för att det finns så många där ute som föder upp, både seriöst och oseriöst, och jag tror inte att efterfrågan är så pass stor på marsvin att man kan finna hem till alla marsvin som föds. Skulle då jag börja föda upp så blir det ännu fler ungar som då behöver hem (för hur gärna man än vill så kan man till slut inte behålla alla ungar Tungan ute).

Men åh andra sidan så hade det vart oerhört trevligt att föda upp trevliga och friska grisar som människor köar för att få köpa, och att man hade kunnat samarbeta med andra seriösa uppfödare för att få riktigt bra resultat. Men jag ställer mig själv frågan angående avel, är det ens lönt att starta uppfödning om ett par år? Vad kan jag tillföra bättre i avel? Kommer jag att som seriös uppfödare synas bättre än en som är icke-seriös? Kan jag bidra till att köpare heller köper hos uppfödare än från grossister, djuraffärer och ickeseriösa.

Tyvärr kommer det alltid att finnas oseriösa uppfödare, men jag hoppas att seriösa uppfödare kommer att slå högre hos köpare.

Så tänk er för 100 gånger innan ni väljer att avla. Ställ er själva miljoner frågor innan, om ni varför ni vill avla. Och var beredda på att har ni väl bestämt för att avla, så kommer ni att bli ifrågasatta, det kan hända något otäckt med era djur, det kan kosta tusenlappar, och ni kan helst plötsligt stå med hur många marsvinsungar som helst för att ingen vill köpa.

Detta var mina tankar, och jag menar inte att göra någon ledsen. Men personligen tycker jag att man ska tänka sig för ett par ggr extra innan man bestämmer sig för att avla.

[copicaddicted]
0

Kanske därför majoriteten av blocketannonserna är kanoner då Obestämd

Om man kollar Sundsvall/Timrå/Härnösand där jag bor så är det bara en handfull med marsvinsannonser. Medans kaninerna är de en uppsjö av.

Där har jag nog iaf en fördel när jag hittar en hona till min hane. Att det finns få som säljer marsvin.
Snarare så att det är svårt att få tag på ungar om man inte går till djurbutikerna!

godisgrisen
2

Tack TS! Jag vet att det bara var en fråga och att det gick helt fel enligt ditt sätt att se det. MEN titta på tråden! :-) vilken viktig och klok debatt det blev av den! :-)

#9 #10 och #11 ni är så kloka! Jag kan skriva under på varje ord ni skrivit! #15 Tack för en väldigt viktig och klok fundering om avlandets konsekvenser! :-)

TS ingen visste vilka dina kunsaper eller syften var därför blev denna tråd som den blev och vi är många som är tacksamma för det skulle jag tro. Jag önskar dig lycka till och kan faktiskt även jag tipsa om att köpa en egen hane om du inte får ett seriöst napp om en hane som verkligen passar dina honor om du nu känner att det är ett bra beslut att ta kullar på dem. Åter igen tack! :-)

Anoki
0

14# Jo, förstår att jag inte skrev bra i första inlägget, ska tänka på det till nästa gång jag gör en tråd :)

15# Jag är mycket medveten om konsekvenserna då jag driver en uppfödning av kaniner. 
Och jag har redan folk som är intresserade av en eller två avkommor från mina marsvin. :)

17# Ja de blev väll allt en bra tråd trots allt^^

Och har ju hittat en hane som jag parade min ena hona med (när hon skulle få sin första kull), Blev en riktigt fin unge som snabbt blev tingad :)