Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2931 ggr
Sunshades
0

Höhäck

Jag har märkt att många är emot höhäck och verkar ha bra argument för detta men har vi några exempel på nack och ryggskador som inte bara är hörsägen från andra forumiter?Alltså, har vi någon källa som går att verifiera så detta inte bara är ett rykte som startats utan att ha egentlig grund?

Själv använder jag höhäck, som man hänger utanpå buren, i kombination med att lägga in hö och detta för att grisarna skall ha tillgång till fräscht hö hela tiden (även när jag är på jobbet).

_Charlie
8

Alltså, det behövs väl egentligen inga länkar till marsvin som fått skador av höhäckar, det räcker ju med att se hur de är utformade.

Marsvins munnar sitter på undersidan, de är skapta för att äta från marken.

Våra munnar sitter på framsidan, vi är skapta för att äta framifrån.

Man kan ju prova själv att äta på ett onaturligt sätt, säg från taket? Inte många bett senare har man rejält ont i nacken och går nog och vilar i stället för att äta sin viktiga mat.

carsbo
0

#1 h]ller med charlie o skriver inte mer själv d[ jag tycker hon har f[tt till det bra :) när vi end] är inne p[ jämförelser s] är det likadant som Nnär vi m]lar taket o m]ste böja p[ nacken. jag brukar inte jämföra djur med människor men denna g[ng är fullt möjligt:)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Sunshades
0

Nja, jag håller inte riktigt med här. Att bara göra ett antagande som ni gör här håller ju inte när ni samtidigt (nu generaliserar jag) framhärdar att det är en sanning att marsvin tar skada av en höhäck. Det är därför jag söker fakta istället för en samling antaganden.

Jämförelsen haltar dessutom eftersom jag sett mina marsvin ställa sig på frambenen mot burväggen och därför inte behöver böja speciellt mycket på nacken. Vår mun sitter också på undersidan om vi istället tänker oss att vi går på alla fyra.

Så, jag efterfrågar alltså konkreta fakta som stödjer påståendet att marsvin tar skada av att använda höhäck. (märk väl, jag är inte ute efter att starta något "flamewar" utan bara se om det finns något på benen)

Lixim
0

Jag håller med 1 och 2. Sedan finns ju alltid risken att marsvinen fastnar och bryter benen, vilket hänt en del gånger.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
0

Fast nu går ju inte vi på alla fyra utan på 2 ben, därmed sitter vår mun på framsidan och det är inga problem för oss att äta framifrån.

Hade marsvin varit skapta att äta framifrån hade de också gått på två ben.

Jag tycker inte man behöver diverse expertutlåtanden och fall där marsvin skadat sig för att förstå att det är obekvämt.

Är det obekvämt för marsvinen att äta, äter de automatiskt mindre.

Marsvin ska inte äta mindre hö.

Crest
4

Håller med om det de andra skrivit. Plus att marsvin älskar att gömma sig i busa runt i höet, vore synd om de inte fick den möjligheten tycker jag. Och jag tror inte att höet hinner bli ofräscht under den tid du är jobbet, bara du lägger in rejält med hö :) Dessutom, även ifall de lutar sig mot gallret med framtassarna, är det ansträngande för dem att stå så, och hur naturligt är det egentligen att äta genom ett galler?

[copicaddicted]
1

Jag blev less då en av mina är expert på att spinga rakt in i höet, böka runt och tokkissa i det (i stil med hur en katt markerar revir). Har fått slänga stora mängder med hö för att det varit nerkissat.

Jag gjorde helt enkelt en ERGONOMISK höhäck! Sug på den ni :P
Laddar den rejält uppifrån så faller det ner till golvet allt eftersom så dom äter, fortfarande i en bra höjd och dom kan gå in i "fallet" och sitta där o mumsa.

Helt plötsligt slänger jag bara en hand full med hö per vecka gentemot en papperskasse.

Linnet
0

Marsvin ska äta från marken, burgolvet, och dessutom älskar dom ju att gömma sig i höet som andra redan skrivit. Tog just hand om ett par marsvin och där var det en stor höboll fastsatt på burgallret, så den tog jag bort direkt. Höet äter dom upp så pass snabbt så det blir nog inte ofräscht eller nerkissat, dom kissar ju oftast i hörnen på buren och där behöver man ju inte lägga höet.

[Lilly-ette]
0

Min personliga åsikt är att jag tycker höhäckar är onormala, som alla andra har skrivit så är marsvin vana att äta ifrån marken. Låt dom göra det då? Varför krångla till det?

Jag har själv gjort så att jag har i ena änden av buren satt ditt ett avtagbart tak och praktiskt proppat in massor av hö därinne. På så vis har nöffarna ett perfekt gömställe och dom verkar absolut älska det + att jag har mer hö liggandes i en plastlåda. Byter ut och fyller på varje morgon. Visserligen går det åt lite extra hö för att de gör ifrån sig därinne men skitsamma enligt min mening. Dom trivs och mår bra.. kuttrar och gör sina popcorn skutt, det är det viktigaste för mig :)

Det jag har märkt på grisarna att dom verkar lyckligare och det skulle aldrig falla mig in att köpa en höhäck.

Jag tror även på att man helst inte ska låta sina grisar andstränga sig i onödan, låt grisar vara grisar helt enkelt :)

[copicaddicted]
1

#8 uppfostrade grisar du har då ;)
MIna kissar överallt, och då menar jag BOKSTAVLIGEN överallt. I husen, i myssakerna, i höet, på taken i matskålen Skrikandes

marre1970
0

Jag har böjt till ett litet galler och satt fast den på sidan av burväggen, däri har jag lag massor med hö.

Går alldeles utmärkt!

Fridaaaa
0

Mina äter ifrån"lådor" jag har höet i för att det inte ska sprida sig för mycket i buren. Och det fungerar jättebra. Visst lite kiss och bajs hamnar det i lådan men det töms ut varje dag så dem har alltid fräscht hö :)

Höhäck kommer det inte in i detta hus. Det har jag inte ens till mina kaniner. Gillar inte dem alls: Risk för skador, väldigt onaturligt för dem osv
Har inte såna där höbollar/salladsbollar heller till mina.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

#10 Mina marsvin kissar oftast i hörnen av buren och i husen. Bajsar gör dom däremot överallt.

Sunshades
2

Det är fortfarande bara en massa "tyckande" men inga konkreta fakta i tråden men som jag uppfattar det finns det då ingenting som tyder på att höhäcken i sig är farlig (jag använder en utanpåmonterad så de lär inte fastna i den) och det känns ju ganska bra. Jag menar, bland all den samlade erfarenheten här borde det ju finnas exempel på hur höhäcken skulle vara skadlig och det gör det ju inte utan detta verkar bara vara en "sanning" byggt på tyckande. :)

Virvlan
0

Min Svea älskar att stå på bakbenen och nosa, hon är så nyfiken. Jag har ingen höhäck men kommer snart bygga en bur som har ett eget litet rum där gräshöet ska vara då jag tycker det grisar ner för mycket i deras hem.

Virvlan
0

Min Svea älskar att stå på bakbenen och nosa, hon är så nyfiken. Jag har ingen höhäck men kommer snart bygga en bur som har ett eget litet rum där gräshöet ska vara då jag tycker det grisar ner för mycket i deras hem.

_Charlie
7

Eftersom alla människor med lite sunt förnuft förstår varför höhäck är olämpligt till marsvin förstår jag inte varför man vill ha konkreta bevis på varför, det räcker väl med att tänka efter lite?

De som är FÖR höhäck vill antagligen bara spara pengar eftersom marsvin äter mindre hö än de ska när de måste kämpa för maten.

Sunshades
2

Men att hänvisa till något så luddigt som "sunt förnuft" är inte tillräckligt för mig ty använder vi "sunt förnuft" förstår vi väl alla att vi inte skall ha marsvin i fångenskap överhuvudtaget?

Att jag använder höhäck har ingenting med pengar att göra (hö är ändå en försumbar utgift om man ser till allt annat jag betalar för under en månad) utan att de alltid skall ha tillgång till fräscht hö. Mina marsvin trampar runt och kissar i höet och eftersom de får vara ensamma flera timmar varje dag och jag inte kan bistå med mer hö så är höhäcken ett bra komplement.

Jag var litet orolig först men känner mig litet tryggare nu med att de inte tar skada eftersom det enda ni producerar är tyckanden och en del påhopp.

_Charlie
0

#18 Fast det finns en gräns, eller? Vi kan inte släppa ut alla tamdjur i skogen för att det är sunt förnuft att de ska leva i det fria, men vi kan anpassa fångenskapen så gott vi kan för att de ska ha så lik miljö i fångenskap som de skulle haft på stäpperna.

Vi ger dom så stort utrymme vi kan, ordentligt burströ, rikligt med gömställen och stimulerande inredning, och mat som äts på det sättet de skulle ätit om de levde i det fria, dvs från marken.

_Charlie
4

Jag tycker att det vore ju smidigt med singelgrus som burunderlag eftersom det bara är att skölja ur och återanvända efteråt, det finns inga belägg och konkreta efterforskningar någonstans om att detta skulle vara skadligt för marsvinens tassar, så då är det inte skadligt. Eh?

_Charlie
3

När jag ser hur glada mina marsvin blir över sin höservering på golvet blir jag ledsen över att många marsvin fortfarande har höhäckar, som aldrig får känna på hur den lyckan känns.

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4ece9c1d88f4724cea007903-ho-ar-livet

juliino
1

Nu har inte jag läst igenom hela tråden.

Under början av min tid med marsvin hade jag alltid höboll. Sen ficck jag hem en liten marsvins pojk som kröp in i höbollen  och till slut fastna. Som tur var hann jag få ut honom innan han gjorde sig illa.

Sunshades
1

#19 - Jag syftade till att "det sunda förnuftet" torde säga oss att vi inte skall ha husdjur alls eftersom vi aldrig kan ge dem det de skulle få i det fria.

Om du inte kan komma med något konkret kanske du skall vara tyst istället för att komma med ovidkommande jämförelser. Prova du med singel om du vill men jag tror inte att det kommer vara enklare.

#21 - Återigen, jag använder höhäck som komplement.

#22 - Jag använder inte en boll utan en häck som jag hänger på utsidan så det finns ingen risk att de skall kunna klättra in i den.

imoon
6

Finns ju inga som helst konkreta fakta för att höhäck på något vis är positivt för marsvinen. Så ditt argument om att det inte finns konkreta fakta för att det är negativt för marsvinen faller ju i sig självt.

Det du skriver i #23 att Charlie "kanske skall vara tyst" är inte OK och fullkomligt obefogat. Detta är ett diskussionsforum där alla får ha tankar och åsikter samt uttrycka dessa.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

juliino
3

Tycker det känns lite fel att du ber om andras åsikter men sen säger att dom kan vara tysta när dom svarar. Marsvin är betes djur och jag skulle aldrig vilja ta ifrån mina marsvin den glädje dom utstrålar när dom får nytt hö på bur golvet.

amanduss
1

Jag hade höhäck i början av mitt marsvinsägande till mina två (visste inte bättre då), men en dag såg jag att Bertil tyckte det var så kämpigt att ta höet därifrån.. Han var öm i nacken, fick knappt röra nacken utan att han skrek :'( 
Så för mig var det självklart - byta till att ha det på golvet istället, och såg skillnaden, mina pojkar blev lyckligare och Bertils ömma nacke försvann.  Så av egen erfarenhet tycker jag att - SLÄNG DOM!

Du är otroligt saknad! <3

millib
0

Då är ju frågan hur ergonomiskt det är för Svin att dricka ur vattenflaska? De verkar inte ta skada av det och vattnet är alltid fräscht. Men vilken onaturlig ställning. Jag har en såndär påssamlare från ikea som jag satt på längden som de får hö i för att det alltid ska vara fräscht men de får varje dag massor av hö löst i buren som de kan busa/äta/sova/kissa/bajsa i.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Arinah
2

Intressant hur diskussionen utvecklar sig. TS har frågat efter källa att referera till och exempel på sådant som hänt.

Hittils har få exempel dykt upp, och ingen forskning eller reportage eller annat där det framgår varför det skulle vara dåligt, farligt eller olämpligt.

Själv gillar jag inte höhäck av samma skäl som många anfört. Men det är av skäl som jag själv kan komma fram till. En källa är något annat.

I marsvinsvärlden finns många "så är det" åsikter. Ett exempel är att bäckenet stelnar på marsvinshonor om de inte paras när de är tillräckligt unga. Det kanske stämmer, men det finns vad jag vet ingen källa som stöder det påståendet. Och det finns uppfödare som väntar tills honan är äldre utan att få problem. Och jag har aldrig hört talas om någon som fått förlossningskomplikationer av den anledningen.

Nu blev det lite OT. Men min poäng är att man måste ifrågasätta "sanningarna" i marsvinsvärlden Tidigare skulle alla marsvin ha saltsten och det var rätt. Nu har forskning visat att det finns samband mellan saltsten och stenar i urinvägarna.

Jag är också nyfiken på exempel. Har någon haft eller hört talas om marsvin som skadats eller kunde skadats av höhäck? Har någon läst ett reportage eller avhandling om näringsbrist eller sjukdomar i samband med höhäck?

Jag vill betona att jag inte gillar höhäckar, och själv inte tycker det är lämpligt. Men jag gillar debatter där även källhänvisningar ingår, inte bara personliga tyckanden.

Sunshades
1

#24 - Fast man kan inte heller hänvisa till bristfälligt underlag och sedan hävda att motsatsen är rätt. Jag gick in i diskussionen för att finna konkreta fakta på vad som verkar vara en allmängiltig sanning här med förhoppningen om att finna källhänvisningar och det verkar inte finnas.Dock är ju tillgång till fräscht hö något positivt…

#24 och 25 - Det är svårt att skriva så alla förstår och ingen känner sig trampad på tårna. Jag menade inget illa i att hon kanske skulle vara tyst utan bara att jag inte frågade efter tyckande eller jämförelser som faktiskt inte bevisar något. Om Charlie tog det på något annat sätt ber jag om ursäkt för klumpigt ordval.

#26 - Du närmar dig något där men det enda som jag kan utläsa är att Bertil antagligen hade ont i nacken och att en tid efter detta var tillståndet bättre. Det kan betyda att Bertil hade en inflammation i nackmuskulatur men ger ändå inte bevis för att det var höhäckens "fel" ty en sådan inflammation läker av sig självt och kan ha många upphov. I min värld går det inte att definitivt säga vad som var upphovet till just denna enskilda individs problematik (det kan ju ligga annan sjukdom eller missbildning bakom just detta fall) och absolut inte använda en endivids problem till att bevisa ett problem för en hel art.

#27 - Argumentet för att detta skall gå bra är tydligen att svinen inte tillbringar lika mycket tid i den felställningen som när de hämtar strån från höhäcken. Men jag håller med om att det är en liknande kompromiss för att de skall ha tillgång till fräscht vatten hela dagen när husse eller matte inte har möjlighet att byta smutsigt vatten i skål.

#28 - Det är litet så som jag resonerar med. Exemplet med saltstenen är klockrent när det gäller att påvisa hur en "sanning" kunnat påvisas vara falsk.

#alla - Jag har inte kunnat se några problem mina små grisar och deras nyttjande av höhäck som komplemet till det hö de får på morgonen innan jag far till jobbet. Det är inte heller så att de spenderar speciellt mycket tid med böjd nacke när de hämtar strån från höhäcken men jag kan försäkra er om att jag kommer agera om något verkar vara fel.

Linnet
0

#27 Såklart är det väl inte bra med vattenflaska heller, men dom dricker ju inte så jättemycket hö äter dom ju hela tiden eller så länge det finns och vatten går ju nästan inte att ha i en skål då blir det ju snabbt både spån och bajspluppar i skålen.

imoon
2

Vad för typ av fakta letar du efter? Nedskriven, publicerad med vetenskapligt belägg? Det kommer du knappast att hitta. Det forskas ytterst lite på hållning av marsvin, när det väl görs är det övervägande hållning av marsvin för forskningsändamål och de bör ej ses som ultimata för privata marsvinsägare. Du kan helt säkert hitta forum- eller blogginlägg som hänvisar till händelser. Personligen känner jag till ett antal marsvin som hittats fastklämda (med huvudet) i höhäckar mer eller mindre döda, paniken av att sitta fast hade fått dem (individuella fall, olika hem, olika tillfällen) att försöka komma loss till varje pris vilket orsakade bruten nacke på åtminstone en individ. Dock räknar du antagligen inte det som fakta, vilket jag absolut förstår, i princip kan jag ju skriva precis vad jag vill utan att hålla mig till sanningen. Sådan höhäck som sitter på utsidan av buren är enligt mig ett självklart bättre alternativ, men även ett onödigt alternativ (återigen enligt mig).

Jag har tre honflockar och en hanflock, inga av dem har höhäck men alla har alltid rent och fräscht hö. Ger man enorma mängder är det klart att en del av höet kommer att trampas ned, kissas och bajsas på och således bli ofräscht. Ger man mer rimliga mängder, anpassad mängd för flocken/paret, kommer de att äta upp merparten utan att de kissar ned det. Sedan finns självfallet alltid individer som smutsar ner höet ändå, då är mitt förslag att lägga ut flera mindre höhögar inklusive uppe på husen. Sista utvägen där vore väl en på utsidan sittande höhäck, inklusive hö i buren. Men i vanliga fall brukar ingen särskilt stor mängd hö bli ofräsch, enligt min erfarenhet, och den mängd som kissas ned kan enkelt mockas upp. Således finns generellt sätt aldrig behovet av en höhäck, enligt mig.

I vanliga fall håller jag helt klart med om att det är alldeles för mycket "så är det" men just i den här diskussionen förstår jag inte varför "bevis" ens behövs. För mig personligen är det självklart att mina marsvin skall slippa höhäck då jag inte ser någon anledning alls att utsätta dem för det. Men om nu bevis behövs anser jag att bevis från båda sidor skall läggas fram, för och mot. Annars blir resultaten missvisande.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Virvlan
0

Håller med föregående talar, vad är det som är så bra med höhäck enligt TS?

Sunshades
1

#31 - Jag börjar från slutet… Ur ett vetenskapligt perspektiv så brukar man inte begära bevis för något som "inte är" dvs. bevisa att gud INTE finns, att man INTE får kramp av att bada inom en timma efter man ätit eller att solen INTE skiner på natten.

Man kan bevisa att något är farligt genom att visa på vilken fara det är men hur många alternativ har du till att bevisa en ICKE-fara? Oändliga…

Jag lämnar mina marsvin ensamma under en hel arbetsdag och det tar dem mindre än en timma att trampa ner höet så flera små högar har inte fungerat (ja, jag har testat). De får hö i buren på morgonen och kvällen men för att de _hela_tiden_ skall ha fräscht hö är höhäcken nog det enda alternativet.

Så, för att återgå till frågeställningen så är jag helt och hållet med på att det kan finnas konstruktioner för vilka marsvin inte är lämpade (de kan fastna osv) men just detta är egentligen ganska självklara saker att försöka undvika.

Vad jag egentligen söker svar på är om det finns några konstaterade fall av nackskador/ryggskador eller näringsbrister/tandproblem (för att de inte "orkar" att hämta hö) hos marsvin vilka har haft höhäckar.

#32 - Ibland undrar jag om vissa inte bara försöker driva med mig… Jag har skrivit det ett par gånger redan och om du läser igenom tråden så står det där.