Blir ledsen :(
Vet inte var jag ska börja, jag blir så fruktansvärt ledsen av att läsa om människor som inte riktigt tar hand om sina djur! :(
Jag har gått med i ett marsvinsforum på Dayviews och där fanns det en tjej som sökte råd angående burstädning. Hon sökte goda råd.. frågade andra hur dom städade sina burar osv då hon tydligen har problem med att städa sin egen bur.
Hon berättade också öppet att det oftast tog lång tid innan buren städades, oftast en vecka och att det oftast var väldigt skitigt då.
Hon berättade även att hennes mamma tjatar på henne för att hon inte städar. Mamman klagar på den starka doften ifrån buren. Enligt den här flickan känner hon inte av doften då hon vant sig (?!) Trots att hennes mamma säger till henne så städar hon inte och det har förekommit att hennes mamma varit tvungen att städa åt henne pga det inte hänt något. Detta gör mig förbannad och riktigt ledsen :(
Mina tankar går till dessa stackars marsvin som tvingas springa runt i sin egen avföring! :( Jag läste också en kommentar, där en person reagerat riktigt starkt över att hon inte städar sin bur oftare. Personen vädjade till den här unga tjejen att städa oftare då marsvinen inte mår bra av att ha buren så smutsig. Svordomar och ord som djurplågare förekom. Jag förstår att folk reagerar, men tonen i personens kommentar kunde ha varit annorlunda och mycket snällare.
Av ren nyfikenhet så kollade jag upp hennes ålder och flickan är ju bara 12 år gammal! Men ändå, skaffar man marsvin ska man ta hand om dom oavsett ålder och är man så oansvarig och lat så ska man kanske inte ens skaffa husdjur ifrån första början :/
Klart buren måste hållas efter vem vill leva så där?
Själv byter jag bara 1 gång i veckan MEN jag plockar bort nerkissat spån å bajs några svängar under veckan å lägger på nytt spån till dom sen storstädas det, eftersom jag har väldigt stora hembyggda burar.
Usch nej! Stackars djur! D: Fast jag var 12 år när jag fick mina marsvin, så jag ser inget fel i åldern? Det förekommer att mycket yngre barn får marsvin.. Hon kanske inte var tillräckligt mogen för eget husdjur än. :/ Stackars små svin, dom kan inte ha det allt för trevlig där!
Jag tycker att folk ibland kan vara fruktansvärt elaka mot varandra! Vuxna människor sitter och är stora i munnen mot andra människor, bl.a barn! Usch för dem!
Det är flickans föräldrar som ska ha ansvaret och hjälpa flickan med marsvinen så att dem sköts på rätt sätt.
Att attackera ett barn är inte okej, trotts sina 12 år. Hon borde ta en del ansvar för djuren och sköta dem. Men det finns ingen orsak att kalla henne elaka saker.
Folk skaffar djur för lätt idag tyvärr… Min sambos systerdotter är endast 8 år. Hon har haft sin hamster i 1 år nu och hon gick verkligen in helhjärtat för det. Hon gick till biblioteket och lånade böker, läste på nätet m.m. Hon sköter sin guldhamster perfekt!
Tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på åldern på barnet utan hur engagerad den är att lära sig.
Det verkade iaf som att hon inte ens försökte plocka bort nerkissat spån eller bajs överhuvudtaget. Alla städar ju olika men håller man efter så ska det inte behöva bli så himla skitigt, tycker jag iaf :/
Nej nej, menade inte att det var något fel i åldern. Finns många ansvarsfulla 12-åringar också :) Hon verkar vara sådan som kanske tyckte det var skitkul i början och nu har tröttnat och inte riktigt orkar lägga energi på att städa. Vad vet jag.. jag känner henne inte men jag tycker ändå synd om grisarna :(
#4 Jaa, som om dom vore leksaker! D: USCH! Dom lever och har rätt till ett fint och fridfullt liv då dom inte lever mer en runt 6 år.. :( Om jag vore förälder hade jag låtit sälja dom med en gång. Det är en förälders rätt att se till att dom har det bra där, då hon inte är myndig, right? Och om föräldrarna köpte marsvina äger dom de också,på sätt och vis.
Jag vet inte hur gammal den personen som kommenterade är eftersom h*n skrev anonymt (fegt men skitsamma!). Jag skrev ingenting utan blev mest bara ledsen över hur hon sköter sina grisar :(
Det är aldrig OK att kalla andra människor för elaka saker! Föräldrarna skulle ha hjälpt henne istället för att tjata, som hon skrev i en av kommentarerna.
Och tonen i den anonyma personens kommetar kunde ha varit såååå mycket bättre! Visst, jag kan ta att personen reagerar starkt (jag reagerade jag också) men att skriva att den lilla tjejen är djurplågare är så j*kla dåligt.
Litet urklipp av det den anonyma skrev; (fanns mycket mer) "DU SKA ABSOLUT INTE HA DJUR OM DU INTE BRYR DIG OM ATT TA HAND OM DEM (STÄDA BUREN).
Det måste sägas först, med stora bokstäver. Det är INTE att älska ett djur. Det är djurmisshandel att låta dem bo i sitt bajs och kiss."
Ja vad ska man tillägga egentligen.. tråkigt att det är såhär :/
Jag tycker att man hellre gett den här flickan goda råd istället för att hoppa på henne på det viset, folk blir så aggressiva när det kommer till djur också, andas och tänk efter lite innan herregud. Det blir så mycket bättre då :)
Som jag skrev innan så förstår jag att folk reagerar men man måste ändå tänka på att flickstackarn är 12 år gammal, hon vet inte allt ännu. Tror med all säkerhet att om hennes föräldrar visar henne och hjälper henne med burstädningen så kommer hon att ta sitt ansvar, för då vet hon hur man ska göra. Jag hoppas på det iaf, men skrik och glåpord löser ingenting!
Självklart finns det alltid undantag! Känner många föräldrar vars barn är jätteduktiga på att ta hand om sina husdjur oavsett ålder :)
Absolut att man reagerar starkt! Inga tvivel om det, men man måste tänka sig för lite innan man skriver. Jag ser ofta speciellt på djurforum hur otrevliga folk är mot varandra. Dem hoppar på andra för att dem undrar något och har kanske gjort nått fel. Är det inte bättre att tillrättavisa på ett trevligt sätt så att personen tar åt sig infon istället för att behöva försvara sig?
Stackars små marsvin =( hoppas att hon visar föräldrarna inläggen så att dem kan ta lite ansvar för det hela!
Stackars djur :(
Men då måste hon ju ha många marsvin på liten yta?
Jag har 2 marsvin i en bur som är 120x50, och där blir det inte jätteskitigt på 1 vecka, storstädar 1 gång/vecka.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hoppas på det.. annars är det bara sorgligt :( så hemskt när djur far illa och det enda man kan göra är att se på.. :/
Hon skrev att hon bara har två stycken marsvin. Burens mått har jag ingen aning om då det inte stod med..
#10 Okej, förmodligen liten bur då eftersom det blir skitigt så snabbt :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en bur på 140*70 med 2 grisar i. Storstädar en gång i veckan. Skulle knappt behövt det ens.