Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 635 ggr
Marsviin
0

para i hop två hanar, ålder

Om man har ett marsvin på cirka 4 månader och ska para i hop honom med en annan marsvinshane, hur gammal ska den andra hanen vara då för att de ska komma överens.

paronskrutten
0

helst så ung som möjligt, runt 6 veckor

Helena

[MatildaW]
0

#0. Jag har hört många som parat ihop äldre hanar och det gått utmärkt, bara man hållt sig på en neutral plats först. Men det är även bra att också ta enyngre hane, som är runt 4 - 6 veckor, beroende på när dom tas ifrån mamman/blir könsmogna :)

[Liinda]
0

Jag har parat ihop en hane som var 3 månader med en som var 4 månader trodde vi då men vi har kommit fram till att han kanske tillomed var 6 månader. Dom var inte ens från samma ställe det gick hur bra som helst.

paronskrutten
0

Har satt ihop vuxna honor, men det sägs vara svårare

Helena

olandsfamiljen
0

Vi har varit hos veterinären med våra 2 hanar idag o vi blev jätteifrågasatta hur vi kunde ha 2 hanar ihop, okastrerade! De är snart ett år o det går hur bra som helst. De var verkligen förvånade? Men man måste ju ha 2 marsvin ska man ha hona o hane o antingen kastrerad hane eller få massa ungar då eller hur tänker de?

Vad jag förstår är vi många här som har 2 hanar ihop!

idipidi
0

Jag är inte förvånad… Tyvärr. :( J-a okunniga veterinärer!!

paronskrutten
0

dåååligt att veterinärer säger då. Kastration brukar väl inte hjälpa? Vad jag har läst iaf. rätta mig om jag har fel

Helena

dreamiz
0

Jag satte ihop två hanar som var tre år gamla - inga som helst problem!

Men alla är ju individer så visst kan det bli problem om man har otur. Men det verkar ju väldigt ofta fungera också!

olandsfamiljen
0

De verkade som om de inte så ofta träffade på marsvin, vilket jag ser som positivt, inte så många som blir sjuka! Våra hade klåda o fick spruta…

FeliciaS
0

Det är i regel svårare att sätta ihop två honor än två hanar (så länge det inte finns honor i närheten), men så länge de har stor boyta att röra sig på brukar det gå bra vilket som. (står det iaf i min faktiskt väldigt bra marsvinsbok)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

det vet jag inte, då jag har satt ihop 7 honor, i två omgånganr, då inte alla levde samtidigt

Helena

trocadero
0

#10 Nej det stämmer inte. Honor är i regel enklare att sätta ihop med andra honor än hanar med andra hanar. Men det säger ju inte heller att nått av dom är direkt svårt eller enkelt.

molly50
0

Det bästa är om man har en vuxen hane och en liten bebishane. men även 2 vuxna hanar kan gå bra.Det har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Och då satte jag bara ihop dem i den enes bur.Det beror lite på hur pass dominanta de är. Om en är dominant så brukar de andra oftast inte ens bry sig om att försöka ge sig på honom. Jag har haft större problem med mina honor,men även det har funkat mycket bra.

Blondi3
0

jag ska iväg o kika på ett nytt marsvin idag :) ÄNTLIGEN ska vår Gunnar få sig en kompis :))

några tips på vad man ska tänka på när man tar hem ett nytt marsvin? Gunnar är 3 månader nu och har tyvärr varit ensam fram tills nu .. kommer det att gå bra tro?
har städat buren och sådär så det inte luktar för mycket Gunnar i den .. *skratt*

MikaelaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minst 2 månader tycker jag i alla fall att han bör vara.

//MikaelaH