Nybliven marsvinsmamma hårlös
Hej!
Nu har jag fått lite panik! Den nyblivna mamman är hårlös på baken, på ett ganska stort område. Det har hon inte varit förut. Pälsen har blivit lite glesare rent generellt under dräktigheten men inga kala partier/fläckar. Det har kommit nu på eftermiddagen, efter att ungarna har fötts. Är det normalt? Kan jag göra något?
Hoppas på lugnande besked från er som har erfarenhet!
Min första tanke är att hon haft ont under öppningsskedet/förlossningen och därför sjölv gnagt bort hår…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Tack för ditt svar! Jag hoppas att det är så, hon har inte gnagt bort något mer.

Vad är det för ras? Vissa raser, speciellt strävhår, har en tendens att tappa päls pga hormoner i samband med dräktighet. Förekommer även på andra raser så klart. Har sett teddyhonor som varit helt kala på magen och rumpan när dom varit dräktiga. Detta har växt tillbaka efter att ungarna är avvanda.
Så länge området inte är rött och irriterat så tycker jag du ska avvakta. Och så länge hon inte kliar sej….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#3 Hon är en teddy, så då kanske det inte är så farligt då. Hon verkar må bra för övrigt, äter och pysslar med ungarna. Jag avvaktar och hoppas på det bästa.