Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 837 ggr
BellaDonna2
0

Kastrerings frågor

Någon som vet..

Hur mkt kostar det att kastrera ett marsvin?

Hur går ingreppet till?

Blir det kaos att ha två kastrerade hanar i en flock med honor? (tänker på ledarhanen i flocken). Någon som har erfarenhet utav det?

?

Charlotta-B
0

Här betalar vid 450:- för en kastrering.
Här söver dom marsvinet och syr inte igen. utan får läka öppet.

Ett kastrerat marsvin förlorar inte könsdriften utan är precis lika dan som innan. Men kan inte få några ungar. Så att ha två hanar i en flock honor. det är inte att rekomendera.

Charlotta-B

[morat]
0

Vi hade för några år sedan två kastrater som vi satte ihop med de två honor vi hade då. Det slutade inte speciellt bra. Den ena hanen blev väldigt aggressiv och högg efter den andra hanen hela tiden så han fick massa små sår lite här och var. Så nej, två kastrater tillsammans med honor är inget att rekomendera som sagt.

pinku
0

Men om en kastrat inte förlorar "lusten" kommer han inte att bli trött av att ständigt försöka para sig med honorna?

Eulwen
0

#3 Fast honorna brunstar ju bara var 12-14 dag, därmellan försöker (en någorlunda smart hane) inte att para.

Fridaaaa
0

#1 Jisses vad billigt! 
På Blekinge djursjukhus (det i Nättraby) tar den över 700 kr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

Jag har 2 kastrater ihop med min flock honor(11 st honor+ 2 kastrater) utan problem. Den stora killen har så mkt pondus så den lilla går undan. Inte ens när jag satte ner den lilla i flocken brydde sig den stora inget. Skiljer säkert 500g mellan dom två.

Den lilla har ingen pondus & mera vek. De är ungefär lika gamla.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

FeliciaS
0

Jag har låtit kastrerat två hanar, på två olika kliniker med olika metod. Första gånger var 2004, på en smådjursklinik där de sövde ner marsvinet. För detta betalades lite drygt 700 kr. I början av året kastrerade jag en hane där veterinären enbart använde lokalbedövning, det kostade 700 kr jämnt. I första fallet var marsvinet påverkat ca två veckor efter operationen och hade dålig aptit efteråt. Nu senast var han sig själv och åt direkt när vi kom hem.

Som nämnt ovan förlorar inte hanarna sin könsdrift när de kastreras så att ha dem tillsammans med honom är riskabelt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

BellaDonna2
0

Ja det där med sövning tycker jag verkar lite otäckt för ett sådant litet djur med tanke på påverkan så lokalbedövning känns positivare. Har pratat med en om att köpa en redan kastrerad hane just för att det är lite gnabb hos tjejerna, men så hittade en annan liten stackare som farit illa i tidigare hem så ingen tvekan om att jag tog hem honom och jag ska absolut behålla honom så han kan bo med tjejerna, just nu går han ensam i en bur bredvid så han iallafall kan höra o ser dem… därför kastrera

dumlekola
0

Jag har kastrerat hos en veterinär som använder lugnande plus lokalbedövning vid flera tillfällen. Det fungerar väldigt bra!

Först får marsvinet sprutan med lugnande och får vänta en stund. Sedan får de salva i ögonen för att det inte skall bli torra och lokalbedövning vid båda testiklarna. När marvinet inte har någon känsel längre så gör han ett snitt i pungen och trycker ut testikeln för att sedan binda om sädesledaren hårt nära kroppen med en tråd som sedan absorberas. Efter det så skärs testikeln bort och så fyller han håligheten med antibiotikasalva. Han lämnar snitten i pungen osydda och förutom en spruta som motverkar den lugnande så ger han även en spruta med Metacam (smärtstillande). Jag har själv hållit i marsvinet under ingreppet.

Min erfarenhet är att killarna får lindrigare återhämtning ju yngre de är. Man skall vara uppmärksam på att de äter tillräckligt och att "bajseriet" kommer igång. Det kan vara bra att stödmata med Oxbow Critical Care och att ge lite extra C-vitaminberikat vatten de första dagarna när de inte riktigt tycker att livet är så roligt.

Ingreppet kostar 650 kr hos den här veterinären.

Det är väldigt vanligt att hanen tappar lite i vikt efter en kastrering. Min teori är att det beror på de ändrade hormonförhållandena i kroppen. Även pluttarna ser annorlunda ut efter en kastrering och blir kortare, nästan som honornas.

Lycka till! Glad