5-årigt hanmarsvin accepterar liten?
Jag har funderat och åter funderat på om jag ska skaffa ett till marsvin till mitt 5-åriga hanmarsvin. Men jag undrar om mitt gamla marsvin verkligen skulle acceptera en ny "vän". Hans förra kompis var hans syskon så då gick det ju bra.Men jag är inte helt säker på om det skulle vara rätt att skaffa en till busig liten än,han kanske skulle tycka det var för jobbigt med ett busfrö?
Vad tycker ni jag göra? Några bra tips?
Gör inte hundra trådar om samma sak, snälla :)
Helena

Jag vet att det blev många trådar men ingen svarade.Men du kanske kan svara på den här tråden?
Jag tycker att du skaffar två små ungar, då kan dom ha sällskap åt varandra när din nuv. hane går bort :)
Helena

Okej "paronskrutten",men ska man då ha dom alla i en bur eller ska man fixa en till bur att ha småttingarna i eller?
Jag tänkte att mitt gamla marsvin skulle visa att det var hans revir och inte acceptera ungarna.

Men är det inte bättre om jag bara skaffar en till så att det inte blir för jobbigt med 2 ungar,han är ju ganska så pigg men jag tror han skulle bli ännu piggare av en liten buse..
Men tror du att han skulle acceptera ungen fast han är gammal?

Du kan ha alla i samma bur, men glöm inte att tvätta och städa den innan du sätter ihop dem. Ha en bur extra ifall att, om du känner sig osäker :) Så kan du ju ha 2 små killar iaf :)

okej tack för svaret Blondi3. Kommer han att acceptera dom då? eller vad tror du?
Jag tror det, dom brukar bli asglada:)
Helena

Aha okej. Tack så jättemycket för att ni har hjälpt mig!

Tror med de kommer bli glada :) Och kul för din hane med att ha några att lära upp :) hehe
Du bör, som Paronskrutten säger, skaffa två hanbebisar till din hane. En bebis vore orealistiskt eftersom att han inte har så många år kvar och då kommer den nye vara ensam. Köp 2 kullbröder på ca 6v. Du ska självklart ha de i samma bur, bara den är tillräckligt stor (bör vara ca 140*70 cm). Vänj de vid varandra försiktigt. Jag tror absolut att de kommer att trivas jättebra ihop bara de får tillräckligt med tid att lära känna varann och ett tillräckligt stort revir (bur).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej,så du tycker alltså att jag ska skaffa två marsvinsbröder som blir sällskap åt mitt gamla marsvin? Min bur är 150*?cm så det borde alltså räcka till dom? …

Tack för alla råd och tips jag har fått från er! Snart kommer det förhoppningsvis finnas två till marsvin i buren! Men det får ni höra mer om sen hur det går! Så återigen tack!

Håller tummarna på att du hittar två små killar till :) Lovar det kommer bli jätte mysigt med dem :D hihi. Håll oss uppdaterade :)

Tack för att du håller tummarna! Jag lovar att jag ska hålla er uppdaterade med bilder o information! :)

(Skrev fel mått på buren)