Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 739 ggr
flass
0

Tredje dygnet med marsvin

Hej!

I onsdags kväll fick jag hem mina två marsvin Måtsi och Moll från uppfödaren, och nu är jag lite allmänt villrådig hur jag ska göra för att dom ska få det så bra som möjligt, och framför allt om jag kan göra något för att dom ska bli mindre rädda för mej.

Jag pratar med dom när jag passerar buren om dagarna och ligger även bredvid och försöker sticka in en grönsak eller så till dom, men när jag är i närheten sitter dom ihopkrupna i sitt hus. Om jag går undan och det är tyst och lugnt ett tag vågar dom sig dock ut och äter mat, hö och dricker vatten, så jag tror nog att dom får i sig det dom behöver i alla fall (hoppas hoppas)

Jag har inte hållt i dom och jag har inte rengjort buren sedan dom kom hit, de har inte heller fått vara utanför buren ännu. Detta då jag har läst mig till att det är saker man ska vänta med tills de har blivit tama/gjort det självmant.

Är det rätt eller fel? Har ni några kommentarer kring det? Ska jag hålla mej undan och låta dem bekanta sig mer med buren, eller ska jag vara nära den oftare tills dom kommer ut trots att jag sitter bredvid?

[Liinda]
0

Jag tycker du kan börja ta upp dom korta stunder. Du kan också sitta med handen i buren och låta dom komma fram och lukta det kan ta tid men tålamod är det som gäller :)

paronskrutten
0

Jag släppte ut dom andra dan, det tycker jag att du ska göra..

Helena

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska ta ut och kela med de varje dag en stund. Det står i vissa marsvinsböcker att de första dagarna ska man låta marsvinen vara, men det tycker jag är fel - då vänjer de sig inte lika fort vid dig. Däremot behöver man ju inte släpa med de timme ut och timme in i hela huset utan kanske en halvtimma i famnen och lika lång tid på en liten yta ute på golvet tillsammans.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

flass
0

Tack snälla för era svar, jag har varit lite orolig för att mina grisar aldrig riktigt skulle våga komma ur buren om det inte är helt tyst och lugnt och stilla, men igår och idag har jag tillbringat flera timmar med dom runt  buren och nu vågar de vara ute och äta trots att jag sitter precis intill (fast då får jag vara still).

Och nu vågar de sig ut ur huset mycket snabbare efter att de har skrämts in där.

Så jag tänkte nog fortsätta ändå att köra lite till på min taktik, som är att låta dom bli mindre rädda för buren/mej innan jag släpper ut dom eller håller i dom. Först försöka få dom att våga äta grönsaker från min hand genom burgallret, sedan direkt ur handen och sedan våga komma ut ur buren om jag sitter där med grönsaker. Därefter låta dom springa runt på golvet och ta fysisk kontakt, och förstås massor av tålamod och gurka :-)

Kärlek!

[MatildaW]
0

#4. Det låter bra det Glad du kommer märka efter mycket tålamod och omsorg så kommer dom vara dina bästa vänner i stort sett Skrattande mina två grisar är ganska bra "tämjda" nu, ena av dom är riktigt tam, skyggar inte för något man gör [då menar jag det], medans den andre är lite mer försiktig och så länge man håller sig lugn i hennes närhet så går det bra, men gör man hastiga rörelser eller att det kommer ett plötsligt ljud [som en mobiltelefon] ja, då springer hon för glatta livet, men som sagt, tålamod så ska nog det försvinna Flört du kommer nog lyckas bra med dina grisar!

Thea-Cazzy
0

Efter hur lång tid kan man börja ta upp dom och klappa dom?

#1 Grattis!! Jag får också snart hem mina marsvin, om 3 veckor =)

flass
0

MatildaW: Det var uppmuntrande att höra :-). Jag har också märkt en rätt stor skillnad i hur modiga de två är, men jag tänker ju försöka få med även den lite skyggare på äventyr tids nog, det får ta den tid det tar. Hur länge har du haft dina grisar?

_Sarah: Som du märker finns det lite olika skolor för det där, men jag tänker ändå satsa på att låta dom närma sig mej i stället för tvärtom, för jag tycker det känns humanast. Idag åt Måtsi av en gurkbit som jag gav genom gallret, det var ett fint framsteg. Så nu är jag i fas 2 av 4. Tredje steget blir att bjuda med handen inne i buren, och fjärde blir att sitta utanför och låta henne gå ut och då ska jag försöka klappa henne lite försiktigt och sedan lite mer och så. De är ju skyggare än jag visste innan jag skaffade dom, men jag tycker ändå att dom lugnar sig snabbt, så inom någon vecka tror jag säkert att dom känner sig trygga intill mig, men allt beror förstås på hur mycket tid man ägnar åt dem, sitter intill buren, pratar med dem osv osv. Lycka till!

Thea-Cazzy
0

Tack, vad kul att det går bra med Måtsi! Glad

Tack så mycket för svaret =)

MikaelaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förskök att vara med dom så mycket som möjligt.

Så dom vet att det är du som är deras (mamma)=)

//MikaelaH

Thea-Cazzy
0

Länge sedan jag skrev i detta inlägget ;P

Nu kan vi ha dom uppe i soffan, det har vi nu faktiskt ;P

Det gick fortare än jag trodde att få dom tama, det blir ju lite jagande i buren innan vi får upp dom, men när dom väl är uppe är dom små änglar! ;D

Cazzy gäspade nyss, vi ska nog snart släppa ner dom i buren så att dom får sova :)

Här kommer en bild på dom små gullisarna i soffan. P.S bilderna är väldigt mörka! Men ni kanske kan urskilja något ;P. Dert kan iaf jag hihi ^^

En bild på Thea….

Thea-Cazzy
0

Och en bild på Cazzy… ;)

Thea-Cazzy
0

Men nu får vi faktiskt lämna lite uppmärksamhet till Flass som skrev inlägget. :P

Hur går det med Måtsi och Moll nu?