Blanda olika raser i avel?
Jag har en fråga som jag har gått och tänkt på ett tag. Varför blandar man sheltie och coronet?
Har även märkt att det kan förekomma andra raser såsom texel, peruan mm. i stamtavlorna. Dessa marsvin kommer ifrån godkända uppfödare och sägs vara renrasiga.
Är det okej att göra så? Men blir de inte mer en pet då än ett renrasigt marsvin?
Kan jag då om jag vill para en coronet med en peruan och kalla bebisen renrasig?
Känner mig väldigt förvirrad på den pukten, tacksam för svar!
Just de där långårsvarianterna kan man mixa och ändå få renrasiga ungar. När detgäller shltie och coronett är det bara virveln i pannan som är slillnaden mellan raserna finns virveln är marsvinet en coronett annars sheltie. Samma sak gäller för merino och texel. Eller lockigheten. Det som utmärker dessa raser är den långa täta pälsen därför korsas dessa varianter rätt friskt med varandra. Däremot brukar man vara försiktig med att blanda alpacka och peruan med de andra eftrsom virvlarna på rumpan är lite speciellt.
Det är inte bara långhåren man gör så här med även selfar och nonselfar och crested kan blandas med varandra och man får renrasigt resultat.
Däremot finns det många varianter där det aldrig kan bli renrasigt som när man blandar abyssinier eller teddy mfl med något då blir det rena pettar. Vissa varianter är också olämpliga att blanda eftersom man sen har svårt att veta vad man fått som en lunkarya och en texel då vet man inte riktigt efter några generationer varför petmarsvinet är lockigt. Eller teddy och rex som är lockiga pga olika anlag det blir lite knepigt i senare generationer då man inte vet om det är rex eller teddy man har.
Tack för ditt svar "godisgrisen"! Det var något nytt för mig, eller man har väl börjat fundera på det men det har ändå känts lite fel när man gör så.
Men var det okej att blanda en tex. merino med coronet och ändå få renrasiga, om jag förstått rätt? Men alpacor och peruaner ska man helst inte blanda in..
Marsvinsvärlden fungerar lite annorlunda än om man jämför med katt, hund och häst. Ett renrasigt marsvin definieras inte av sin stamtavla, utan efter hur det ser ut. Renrasigt är egentligen samma sak som registrerbar, dvs ser marsvinet ut som en "sån där" så kan du registrera den som en "sån där" även om bakgrunden är okänd.
Sen använder man gärna ordet renavlad vilket innebär att man inte har korsat olika varianter utan avlat på samma variant i flera led.
Tack så mycket, har fått det hela lite klarare för mig nu!