Tre hanar tillsammans?
Läste någonstans här i någon tråd att hanar bara kan gå 2 och 2 med varandra. Stämmer det? Jag har nämligen en gammal hane nu på 5 år som igår morse förlorade sin kaninkompis som han har bott med hela livet. Nu är han sjukt deppig och "pratar" inte det minsta. Försöker nu få tag i en bäbis hane till honom eftersom ungar bör vara lättare än äldre, för att se om det kommer att funka med honom.
Har sedan även planer på att ta en unge av en kompis kring jul. En hane… så det är därför jag undrar.
I annat fall - går det att kastrera honor?
Jag är rädd att hela tråden kommer fokuseras på att du haft honom ihop med en kanin, just den grejen brukar det vara onödigt mycket fokus på kan jag tycka.
Jag tycker absolut att du bör prova med en liten hane, att kastrera honor är väldigt riskabelt och känns lite onödigt.
Nej 3 hanar gåt ytterst sällan ihop och kastrering hjälper inte. Är inte samma som på kaniner. När ett marsvin kastreras så försvinner bara förmågan att fortplanta sig ingenting annat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag förstår precis vad du menar. Grejen var det att jag hade inte hjärtat att sära dem. Omplaceringsdjur som var 2.5 år när jag tog dem. Och kaninen var som en mamma åt marsvinet. Så fort jag särade på dem blev hon riktigt deppig. Jag hade inte hjärtat att göra det. Därför fick de leva ihop. Skulle annars aldrig själv sätta ihop en kanin och ett marsvin med varandra
#2 Och det går inte om man kastrerar 2 hanar och inte den tredje heller? Jag tyckte också att det nästan skulle vara en självklarhet att tre hanar inte skulle komma överens. Men jag tänkte om det kanske går att "gå runt" på något vis?
#4 Nej gör det inte. Ytterst sällan det går. Finns såklart undantag men dem är inte många och då måste du ha väldigt stor yta. Men som sagt, kastrering hjälper inte :)
#3# Preics, undantag finns och det är oftast bättre att tänka med hjärtat än att gå efter böckerna tycker jag.
Tyvärr tror jag inte att det går att gå runt, men om du är beredd att sära på dem och ha två hanpar om det inte skulle fungera så tycker jag du kan prova.
#5 Så det är alltså bättre att kastrera bägge hanarna (eller ena om man vill avla) och skaffa en hona istället?
#6 Jag bor i en liten lägenhet mitt i en storstad och jag hade nog med problem att lyckas övertala min sambo till att få skaffa två till åt vår "gubbe" med argumentet: "vi vet inte hur länge han lever - då kommer vi vara tvungen att skaffa en kompis till den nya vi skaffar liks ändå" :p
#7# Tyvärr kan du inte ha två hanar med en hona heller, däremot går det bra med två honor till en hane.
#9 Oj! Det var något nytt xD den hade jag aldrig hört. Men samtidigt kändes ju det ganska logiskt för då blir det ju för livlig "konkurens" om honan fast att ena hanen är kastrerad. Hm… Nu blev det mycket att tänka på helt plötsligt :p. Borde kanske vänta med att skaffa en tredje tills jag är säker:p Antingen är det fyra stycken - i par om två. Eller bara två som gäller alltså :p. Om jag inte kastrerar min gubbe och sätter in en hona xD
Jag har faktiskt en liten hantrio här hemma just nu. De är unga alla tre, men den äldsta är vuxen till sättet och har väldigt stort tålamod med de ynge. Mellanpojken är 4 månader och minstingen har nyss fyllt 9 veckor. När marsvin är så unga brukar det inte vara så problematiskt att ha dem i större gruppen än två och två, men när hormonproduktionen kommer igång ordentligt är det inte alltid det fungerar längre.
Mina killar har en våning som är 200x60 cm och som innehåller ett par olika hus/tunnlar att välja mellan, vars en matskål och hö på olika ställen i buren. Man vill begränsa resursbrister vad gäller yta, mat, gömslen och liggplatser. Jag får väl se hur länge det funkar med mina tre små musketörer, om det bär eller brister. Mycket hänger ju även på hur deras personligheter utvecklas :)
Som Alexis78 sa, du kan inte ha 2 hanar ihop med en hone även om dem är kastrerade, däremot kan du ha en kastrerad hane med 2 honor :)
#11. problemet för mig är att "gubben" är 5 år och har inte gått med ett marsvin tidigare. Så det skall bli spännande att se om det fungerar överhuvudtaget - men jag hoppas att det kommer att göra det.
#12 Vet du på ett ungefär vad det kostar att kastrera en hane? Och hur mycket komlikationer är det vid en sådan operation?
Det går defintivit att ha hanar tre och tre, hemligheten är bara att eliminera de mesta av vad som kan skapa konkurens marsvinen emellan. Gärna flera matskålar, flera hus, en stor bur så de har chans att komma ifrån varandra osv.
Personligen tror jag att din idé skulle funka. Äldsta hanen är 5 år, och lär inte göra speciellt mycket väsen av sig bland nya marsvin, och mellanmarsvinet kommer ju vara i rätt bra ålder, några månader sådär, när minstingen kring jul kommer. Det är nog de allra bästa förutsättningarna att få ihop tre hanar, faktiskt. Om du tror du kan uppfylla "kraven" ovan, med en tillräckligt stor bur och rätt inredning :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Åhå! Nu fick jag lite hopp i kroppen kände jag ;)
Tillräckligt stor bur är det jag är mest fundersam över - är det ett hemmabygge som gäller då eller? Känns ju inte som att ett L=118CM. B=58CM. H=50cm skulle räcka?
#14 Inte en aning vad det kostar, men en hane som är 5 år gammal hade jag itne vågat kastrera
#16# Förlåt att jag låter negativ men tyvärr är det ren fakta att tre hanar mycket sällan fungerar ihop. Visst finns det, men det är som sagt väldigt sällsynt och definitivt inte i en 118 bur. Tycker det är lite lite för tre marsvin över huvud taget, det är lagom och bra åt två däremot.
Du måste nog ha en backup plan om du väljer att chansa med tre :(
#17 nej det var det som var min tanke med. Han skall till veterinären om två veckor för en knöl på höften som han har, som jag vill ha undersökt. Jag hoppas verkligen att det bara är en varböld eller något. Vet inte om jag ens vågar söva honom :S
#18 Självklart skall man alltid ha en backup plan! jag skulle aldrig skaffa mig ett marsvin utan att tänka på alla konsekvenserna :p
Det är ju därför jag skriver här för att bolla idéer och få tips och råd^^
Jag tror också nämligen att en 118 bur är för liten för tre. Känns som att hemma bygge vore bäst till det isåfall.
#16 Nej, den buren låter inte tillräckligt stor är jag rädd. Kanske du skulle kunna fixa en billy bokhylle-bur? Söker du lite på sajten får du en massa inspiration. Då blir buren 200x80, vilket defintivt funkar till 3 hanar.
#18 Har du någon källa för vad du säger? Att det är ren fakta?
Jag har ofta 3 eller fler hanar tillsammans utan problem. Lite gnabb, javisst. Dock inte mer än mellan 2 hanar. Man bör dock se till att åldern på hanarna faller bra ihop, vilket TS skulle få till jättebra.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#21# Det känns inte som det är värt att leta upp källa på det när det i slutändan är ts beslut. Ts kan själv om hon vill leta upp fler trådar i ämnet, det finns massor på sajten, och själv se att majoriteten har dålig erfarenhet av tre hanar ihop.
Det är jättefint att just du lyckas ha tre, grattis grattis, men det är ändå värdefullt för ts att få höra hur det brukar vara också.
Nog sagt om det.
#21 Blev medlem på den här sidan igår och har varit fast här hela dagen xD helt underbar sida. Och många intressanta tips om burar och grejer! Skulle vara grymt sugen på en billybokhyllabur faktiskt! Har sett många fina underbara exemepel! Mest frågan om det ryms i min lägenhet. Men sugen är jag och skall definitivt spana vidare på det^^
#22 TS är en förkortning av ?
#24 TS = trådskaparen, alltså du i detta fallet, eftersom du har skapat denna tråden :)
#25 Ah! Så enkelt bara;) som sagt - ny på sidan så det är inte det lättaste^^ Gick in på din hemsida och kikade lite. Ser att du har fyra hanar.. Håller du dem två och två?
#26 Ja mycket svårare var det inte 
Okej :) Ja jag har dem 2 och 2 
#22 Nej, så kan man ju också se på saken…
Jag har lyckats ha tre eller fler hanmarsvin ihop i snart 11 år och mina marsvinsköpare med mig. Det känns som att jag bör kunna veta hur det "brukar" vara. De flesta har haft marsvinshanar i samma ålder, antingen alla tre eller åtminstone två av dom. Och ja, då kan det vara klurigt.
#23 Haha, platsbrist när den är som värst
Spana på det som sagt och se om det går att fixa :) Det är såklart bra att ha en backup plan om det mot förmodan inte skulle funka.
Om det inte skulle funka mellan den lille som du skaffar vid jul, och de andra två, så kanske det finns chans att du kan få lämna tillbaka den yngsta?
#28 Det lär det nog finnas eftersom det är en god vän till mig! Så det är nog inga problem. Vet som sagt heller inte om det kommer att fungera med den första jag skall skaffa nu - jag hoppas det för min "gubbe" behöver verkligen sällskap.
Skall kolla på en liten pojke på 7 veckor imorgon så får vi se. Däremot. Visst är det bäst att ha dem i två olika burar till en början innan man sätter ihop dem?
#27 Har du en vanlig gallerbur då eller ett hemmabygge;)?
#29 Vad bra! :)
Nej, jag skulle sätta ihop dom så fort som möjligt. Låt de träffas på en neutral plats, gör ren buren och möblera gärna om lite innan du sätter in dom i den tillsammans. Ett förslag är att ge dom en massa gott att äta i buren också. Gärna flera bitar för att i bästa möjliga mån undvika konkurens (egentligen lite överdrivet när det handlar om en 7 veckors unge och en 5-årig hane, men lika bra att ta det säkra före det osäkra).
Jag tror personligen att din hane kommer vara ganska loj, äldre hanar som aldrig umgåtts med andra marsvin brukar inte vara så "på". Men han kan ju vara av den mer framåt typen, och det är helt okej om det blir en massa ridande och jagande i början. Is i magen! Börjar du försöka sära på dom för att skona lillen, så kommer du antagligen förvärra det hela.
Du bör oroa dig först om lillmarsvinet sitter apatiskt i ett hörn och verkligen inte vill äta eller dricka. Men det händer inte, det vågar jag nästan garantera :-)
#23# Billybokhyllorna är toppen och marsvinen älskar dem. Kika runt så hittar du massor av snygga burar, en del härinne har fått sina burar att bli som verkligt snygga inredningsdetaljer :-)
#28# Du är knappast den enda med lång erfarenhet av marsvin härinne 
#31 Oj! Såpass!. Pratade med dem på djurmagazinet och de sade att jag skulle vänta med att sätta ihop dem iallafall i någon vecka.
Tips om neutral plats? Lös i rummet?
Jag tror inte heller att min gubbe kommer att gnälla. Jag tror snarare att han kommer att bli glad. Eller det är det jag hoppas på iallafall.
Funderar dock på om jag behöver en större bur eller om det inte gör något när minstingen bara är 7 veckor (100x50x50 är den jag har nu - söker en större)
Det är bra att du säger det där med is i magen annars hade jag direkt gett mig in i det. Men som du säger är det väl okey i början - de måste ju ställa en rang så..
Gubben har en knöl som skall undersökas om två veckor och därefter opereras bort om det går - kommer det gå bra att sätta ihop dem innan dess och även efter läknings perioden utan problem tror du om nu så skulle vara fallet?
#32 tack för tipset! Skall verkligen kolla över det! =D
#32 Men… varför försöker man ens. Jag ger upp!
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e373643d4ebea04dd0044fc-burbygge#4d7123f7b9cb462141044e3b-1
Inte bara Billyhyllor men exempel på väldigt snygga burar. Kika under boende och inredning.
#33 Djuraffärer är ju inte direkt kända för att ge ut rätt info… :-) Förklarade de varför du skulle vänta? Själv anser jag det onödigt, det bygger snarare bara upp ett revirhävdande hos lillen som ju kommer hinna växa på sig under de veckorna. Inte så att jag tror det blir storslagsmål bara för att de bott isär ett tag innan du sätter ihop dom, men det bästa är att låta de träffas så fort som möjligt, medans lillen är så pass liten.
Lös i rummet är lämpligt, kanske i någon hage eller liknande där varken lillen eller Aragorn känner sig så hemma.
Jag tror också han kommer bli glad
100x50 är i minsta laget, det lär funka någon vecka men försök hitta en större bur så fort som möjligt. Gärna 120x50 eller större. Eller en billy förstås 
Hm… jag skulle nog vänta med att skaffa lillen tills att Aragorns knöl är bortopererad. Det är bara riskfyllt att sätta ihop dom för att sedan sära på dom, ifall de måste vara ifrån varandra under läkningsperioden. Men du gör som du vill :)
#37 Nej det har du ju faktistk rätt i. Kan ju faktiskt säga att Aragorn och hans burkompis kaninen hade saltsten tidigare eftersom djurbutiken sa att man skulle ha det. Tills jag började på Nordvik och fick "veta bättre" då tog jag bort saltstenen.
Jo att buren är för liten för två stora hanar har jag insett själv. Funderade på att hiva iväg den här buren(den är ju trots allt fem år) och skaffa en 120x50 att ha dem i - för att sedan eventuellt försöka mig på att bygga en billy :o det var det som blev min tanke nu iallafall ^^
Grejen är att jag inte vet om den kommer att kunna opereras bort - jag hoppas det för det ökar ju som livslängden på honom. Men jag vet inte hur mycket komplikationer det kan bli när han är såpass gammal? Sen som sagt undersökningen är inte förrän om 2 veckor.
Sen får jag ju kanske operationstid först efter det. Sen är det läkningsprocess på det också… Du tror inte då att man kan skaffa den större buren och ha lillen i tills vidare? Så att Aragorn ändå inte är ensam. Eller tror du att han kan vara ensam såpass länge? Hans burkompis dog igår nämligen - och han är ganska deppig.
#36 Det är något i RosaKiwis byggelse som jag har tänkt mig^^ Enkelt men stort och bra på samma gång^^
#38 Det låter som en bra idé tycker jag, ju större desto bättre :)
Åhå, på så vis. Trodde att han skulle opereras om två veckor, missförstod. Tyvärr är ju en operation rätt riskfylld för en marsvinsgubbe på 5 år. Men är han deppog så skulle jag nog göra som du säger, skaffa en unge och låta de bo åtskilda. Du bör isf skaffa en unge på 5 veckor, så han fortfarande är rätt liten när du sätter ihop dom efter Aragorns operation. Problemet är att lillmarsvinet lär känna sig osäkert i sin stora, nya bur men låter du dom träffas ofta och dessutom har burarna bredvid varandra lär det inte vara några problem.
#40 Jo jag vet ju det. Men jag vet ju heller inte vad det är för typ av knöl heller. Det är därför han bara skall undersökas först.
Så du rekommenderar alltså att kolla runt efter någon som är 5 veckor blankt istället? Den jag har kollat på är 7 ca.
Han är inte ett dugg deppig utanför buren om han får vara med oss.
Men så fort han kommer tillbaka i buren blir han rastlös och vet inte alls vad han skall göra. Det är det som är det jobbiga i situationen. Eftersom jag inte vet om Aragorn skall opereras eller inte heller. Är det bara en varböld slipper jag kanske operera honom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med Binajis och tror absolut på att tre hanar kan funka om du skapar alla förutsättningar för det. Dock får du vara beredd på att skaffa en fjärde hane om de skulle börja bråka när den tredje hanen anländer (eller när han blir äldre och försöker dominera).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#42 Och med att skaffa en fjärde hane sen menar du då med att sätta ihop dem två och två? :p
#43 Ja, precis. Om du vill ge tre hanar en chans måste du vara beredd på att du ev. kommer att behöva skaffa en till för att ha dem två och två.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13, Tänkte bara att det kunde vara intressant att dela med mig av en anekdot som rörde trådens rubrik :)
Om din hane har haft en normal uppväxt med sin mamma och eventuella kullsyskon, borde han kunna marsvinsspråket alldeles utmärkt, om än lite ringrostigt. Det ska nog gå bra ska du se :) Ett äldre marsvin + bebis brukar fungera klockrent.
#41 Ja, jag rekommenderar nog att du kollar efter så unga marsvinshanar som möjligt :) Det kan låta överdrivet, men mycket kan hända på bara några få veckor i små marsvinshanekroppar. Vips så tror de att de äger världen och då kan det bli knepigt att få ihop den med Aragorn.
#42 Bra poäng!
#44 Tack för tipset! Jo det är det jag anar att det kanske kommer att hända. Eller att man skaffar en hona efter det och kastrerar hanen som går med denna? Det borde vääl också gå?
#45 Han bodde med sin pappa och kullbroder i tre månader tror jag. Sen har han även suttit i buren intill mina föräldrars två brudar;) och det har gått hur bra som helst. Så marsvinsspråket tror jag inte är några som helst problem ;)
#46# Visst är den bra, jag skrev den redan tidigt i tråden men du missade visst det, inlägg #6#
#46 Problemet är att jag vet inte vart jag skall söka. Finns typ inga annonser på marsvin uppe i Umeå - är mest kaniner som gäller här uppe ser det ut som.
Yngsta jag har hittat är dem jag skall kolla på imorgon - kullen där är 7 veckor. Men jag tänker inte bestämma mig helt imorgon tror jag. Utan mest fara dit och kolla på dem och sedan säga att "jag hör av mig om jag är intresserad" och sedan fundera. Som du säger 7 veckor är mycket. Men du tror inte att de kan sitta ihop fram tills operationen och sedan bara sära dem under läkningstiden? Kanske bara rör sig om en vecka.. Och ändå låta dem träffas på golvet?
#50# Det kan du absolut göra, en vecka är ingen fara alls att ha dem åtskilda.
#49 Suck. Ja det hade jag allt missat.
#50 Du kan söka dig neråt mot Sundsvall :) Jag har lite hanar till salu, men ingen så ung förrän om några veckor först. Men däremot finns det två andra jag vet har ungar just nu, men kanske ingen 5-veckorshane. Kika på blocket. Transport till Umeå ska inte vara svårfixat :)
Det går säkert bra, om du låter de träffas ofta och mycket. Är det egentligen helt omöjligt att de kan bo tillsammans under läkningstiden, om allt är lugnt mellan dom? Kan ju hjälpa Aragorn att komma igång att äta efter operationen t ex. Han som är lite till åren kan behöva lite extra motivation :-)
#30 Har 2 gallerburar, eller ja 3, har 1 stor som är 140 cm och 2 100x50 burar som är ihopsatta. Kan inte ha bokhyllebur pga katterna:)
Om ungen är 5 eller 7 veckor brukar inte spela någon roll :)
#52# Tänkte nästan det, kan vara bra att läsa igenom trådar man skriver i, man missar mycket bra annars. Ett litet tips :)
#53# Har inte du någon bild på dina burar? Har för mig att de är rätt smart ihopsatta så att marsvinen får maximalt med yta och dessutom roliga broar eller rör.
Jag tycker de ser jättebra ut för två, speciellt morris och pepsis bur som sitter ihop. Gissar att de trivs :)
#51 Nu var ju en vecka bara en gissning men det känns som att det kanske inte behöver vara längre tid än så kanske :p
#52. Vet du om de du känner har någon hemsida till några bilder eller nått? Vill gärna se bilder och sådant på marsvinen innan jag bestämmer mig. Är rätt kräsen på raserna och färgerna nämligen xD haha.
Jag var faktiskt in på din hemsida först för att kolla på äldre hanar innan jag bestämde mig för att ta en yngre. Och mina favoriter har alltid varit Smooth Criminal och Golden Eye - blev lite småsugen när jag såg att du hade de bägge till salu ;) Men har nog bestämt mig för en yngre faktiskt^^
Självklart kommer de att få träffas under den tiden. kanske träffas på golvet och lite så - men mer att burarna skall vara fria så att läkningen får gå som den ska. Man kan ju hålla koll på dem så att inget händer menar jag :p
#60 Riktigt snygga burar för att vara vanliga gallerburar måste jag säga! Vad blir maxstorleken på Morris och Pepsis bur:P?
#62 Tack!
Hmm Bredden är 50cm, höjd 45-50cm och längden är runt 2 m sammanlagt :)
#63 Väldigt fyndigt och händigt gjort måste jag säga! 5 stjärnor till dig ;)
#64 Tack ska du ha 

#54 Du är inte sann. Nog om det.
#61Tyvärr :( Ena annonsen är borttagen så jag antar att hon fått såld sina ungar. Kanske kan Siv ha något kvar, här är hennes annons:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Langhariga_marsvins_bebisar_35705814.htm?ca=4&w=1
Hon har djur från Jens Lindgren, Malaxis uppfödning. Riktigt fina långhår :)
Smoothie och Guy är två riktigt fina herrar så jag förstår att du föll för dom ;) Tyvärr funkar de inte ihop med Aragorn, det kan jag garantera, så det är lika bra att du satsar på en yngre :-)
#66# Eftersom jag förutsätter att du inte menar att vara otrevlig så får du gärna utveckla det lite så att det blir mer förståeligt.
Det tog mig en hel del tid att föra ihop mina hanar men det har resulterat i en otroligt harmonisk hanflock. Dem fick träffas av och till först 2 och 2 och sedan alla 3 ihop medans minstingen blev redo att flytta från sin mamma. Det har inte blivit något värre än något litet rivsår på rumporna. Mest kisskalas som tjejerna får för sig att ha ibland
Skulle ha kastrerat mellangrisen till honorna om det inte hade funkat så plan B fanns med hela tiden.
Jag har haft 3 stycken hanar tillsammans utan problem.
Det var en vuxen hane och två stycken söner till honom.
sönerna var alltså små ungar när de släpptes ihop med pappan.
Det är visst något med far och söner 
#66 det visste jag att de inte skulle göra redan när jag läste faktan om dem =D Men jag är såååå kär i dem ;) Riktigt fina djur!!
Jag har varit lite i samma sits som du :) Jag tog över en hane i 2-årsåldern som bott ensam i hela sitt liv. Satte ihop honom med en hane på 3 månader, han var så liiiten för sin ålder och mycket undergiven i sin grupp (3 hanar i samma ålder som enligt uppfödaren gick tillsammans så länge det skulle funka) så jag chansade att det skulle gå bra. I början gick det utmärkt, den äldre förstod inte riktigt ens att han och yngre hanen var samma art och kunde kommunicera. Sedan var de riktigt goda vänner i ca 2 månader. Sedan började ridandet och nu är den äldre riktigt hanig och jagar och ger tjuvnyp (som en vanlig hanig hane). Det jag vill säga är att även ensammarsvin kan bli haniga med tiden.
Mitt tips är att operera (om du nu skulle ta bort knölen) din hane och under tiden kanske låna in marsvin att ställa i en bur bredvid att ha som sällskap om han är deppig. Sedan när han är återställd skulle jag sätta honom med en yngre hane. Det viktiga är nog att hanen du skaffar har en undergiven personlighet snarare än att den är just 5 veckor. Min erfarenhet är att 5-veckors marsvin kan växa till sig och bli riktiga plågoandar senare, det vet man inte. Köper man däremot ett äldre, undergivet och de funkar ihop, så brukar de bli riktigt goda vänner resten av livet. Två äldre hanar gör ju upp "här och nu" och sedan är det klart och inget förändras. Med en yngre kan de behöva göra upp flera gånger allt eftersom ungen utvecklas. Om ungen utvecklas till att bli väldigt hanig kan din gamling bli utsatt pga sin ålder och inte klara av att säga ifrån. Speciellt om han nu ska opereras.
Som sagt jag skulle satsa på en undergiven unge eller äldre, gärna med möjlighet att kunna lämna tillbaka om det inte fungerar inom någon vecka. 3 hanar skulle jag inte rekomendera. Är det inte bättre att ha 2 marsvin tills ditt äldre dör och sedan skaffa ett nytt sällskap till den yngre? Mina erfarenheter av 3 hanar har INTE heller fungerat. Det kan bli riktigt jobbigt känslomässigt och som sagt man får vara berädd att skilja dem och ha 4 st om par av 2. Om du bygger en bokhyllebur och det inte fungerar (kan ta flera månader innan det blir bråk), då måste du sära dem, köpa ett till marsvin och skaffa en till bur. Det kanske inte är så poppis hos din pojkvän och du skrev ju att ni redan har platsbrist i en liten lägenhet. Dessutom är det jättejobbigt med slagsmål i buren :(
Lycka till :)
#72 Måste bara säga att jag blev riktigt glad av ditt svar. Långt men bra! Precis som jag vill ha det.
Grejen är det att min gubbe inte alls har några problem med att kommunicera med andra marsvin - marsvin har han träffat(de bodde hos mina föräldrar under ett halvår och de har två honor) och sedan har han träffat och fått nosa på en hane men inge mer än så - den hanen var nämligen jätte överlägsen.
Men problem att kommunicera kommer det inte att bli tror jag.
Däremot har ajg fått veta att det är mycket svårare att sätta ihop två fullvuxna djur på en gång - därför jag tänkte köra på en unge. Äldre marsvin är svårare har jag hört.
Och det där med tre marsvin är inget som är brestämt ännu - det var bara en funderan jag hade ;) Nu när jag funderat ett tag tänker jag börja med två stycken - och bygga en bokhyllebur och sedan fundera och se hur det blir sedan^^ Lite sugen på att skaffa en hona och para nämligen - men det får isåfall bli efter gubben - lite för riskabelt att kastrera honom.
På tal om operationen så vet jag heller inte om det kommer att bli av. Har tid hos veterinären om två veckor för en undersökning. Och då får vi se vad de säger sedan. Om det går att operera eller inte.
Du skrev även att ditt marsvin du talade om var ensam till 2 års ålder. Det har inte min varit. Han har ju haft burkamrat hela livet fram tills i förrgår. Då hon dog tyvärr. 5 år. Så det är ju därför han är deppig nu för att han är själv nu och inte varit det tidigare.
Hur gick det med allting? jag har setat och läst igenom tråden här och blev lite nyfiken =)
Jag har 4 pojkar tillsammans utan problem =)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag är också nyfiken på hur det gick! :-)
Gud vad förvånad jag blev över att någon skrivit i denna gamla tråd :p Haha! Allting har gått mycket bra (efter mycket om och men)
Hittade en "hobbyuppfödare" eller vad man skall kalla det bara några kilometer i från mig i början av september, alltså drygt en månad efter att detta inlägg skrivits :p For hem till denna mannen och synen jag och min sambo möttes av var fruktansvärd… Hade jag kunnat hade jag tagit alla marsvin där ifrån.. Han lät 1 hane och 6 honor gå tillsammans på en yta som inte kunnat vara större än 1 x 1 m eller något sådant… Fruktansvärt. Och alla de små ungarna hade han i stora, höga slaktbackar som heller inte var särskilt stora. Honorna för sig och hanarna för sig tack och lov. Köpte med mig den minsta av dem alla som såg räddast ut så att jag kunde känna att jag trots omständigheterna hade gjort något bra….
Efter drygt två och en halv dag var det dags att sätta ihop dem, läste lite grann här på sidan om människor som blivit lurade på djuraffärer om könen (jag som bara har haft ett marsvin beslöt mig för att kolla för säkerhetsskull) Efter att ha kollat säkert tre gånger om inte mer, beslöt jag mig för att rådfråga på denna sida. Visade sig (som jag misstänkte) att den lilla hanen var en hona!!
Jag vägrade dock lämna tillbaka den lilla med tanke på hur läget såg ut hemma hos "uppfödaren"
Satte burarna mitt emot varandra så att ingen av dem skulle vara ensamma.. Och nu lite drygt ett år efteråt äger jag nu fyra stycken nöffisar(som jag kallar dem ;) )
Min äldre hane lever än idag och bor med en pojke som fyller 1 år i augusti.
Lilla honan (som nu det visade sig var både för liten och för ung efter mycket forskande) är ungefär 1 år idag då jag inte vet när hon är född =D Och minstingen i hemmet, tösen som lilla honan går med är ungefär 4 månader idag :D
Jag trivs med mina marsvin och skulle aldrig byta bort dem för någonting. De är mitt liv :D Tack för alla frågor! Ni är underbara.
Tipsar om min blogg (tyvärr inte skrivit på länge då min dator varit trasig)
www.noffisarna.blogg.se
Där kan ni se alla fyra och hur min väg hit idag har sett ut :D
Kram till er alla!!! :D
Åh så bra att du tog hand om den stackars honan! usch så ledsen jag blir när jag läser sånt där =(
Du borde nästan ha gjort en anmälan på honom för man får inte ha så många marsvin i en sån liten bur. och han hade ju inte koll på könen heller så det säger ju ganska mycket det också..
Kul att läsa att du har skaffat dig en lite flock nu som verkar trivas iallafall =)
#78 Grejen var det att hans marsvin fick grönsaker, fri tillgång till hö och bra mat. De var inte överviktiga eller underviktiga. Superfin päls, jättesociala och gosiga. så han tog hand om dem bra, trots att jag tycker att "buren" han gjort själv mycket gott skulle ha fått varit lite större. Men enligt lag tror jag att den med största sannolighet är laglig(eftersom de minsta lagliga ytorna i sveriges lagar är alldeles för små) och av den anledningen finns det ingenting att gå på. Eftersom alla såg ut att trivas och mådde bra :)
Men jag är glad att jag räddade denna lilla tösen som bodde med sina bröder, samt en äldre kullhane som var drygt 3 månader. Utan att hon lyckats blivit dräktig. Men det var ju inte så konstigt att hon var den minsta och att alla mobbade ut henne när hon var ensam tjej liksom.
Min lille flock trivs som fisken i vattnet ;D och jag med dem! ;)
Är dock väldigt nervös och rädd och måste kolla till gubben typ jämt nu när han hunnit bli 6 år :p