Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1139 ggr
lias99
0

Blivit med marsvin

Var idag på besök hos en kompis släkting och vad hittade jag där?
Dom hade köpt ett marsvin och tagit en kull på henne på något vis (lånat hane eller nåt) och mamman hade varit för ung så hon dog efter ett tag när hon försökte ta hand om sina små.

Alla ungar förutom en dog också , varför vet jag inte.
Så då hade dom en stackars parvel kvar som är så otroligt skygg och rädd.
Han har bott ensam i flera månader.

Efter mycket om och men och argumentationer med djurägarna så fick jag medgivande  att ta med mig marsvinet hem.
Även en dvärghamster, men det är en annan historia.

Det här djuret är så otroligt rädd, osäkert och skyggt så han ska stanna här nu.

Nu behöver jag hjälp från er kunniga, jag har ALDRIG haft marsvin förut, endast massa kaniner.
Är det ungefär samma sak?

Jag har ingen bur just nu, omhändertog stackarn akut, så han bor i en samla just nu 100x50 med sågspån, hö och ett hus i som han kan gömma sig under.
Ska självklart hämta hem en av de gamla kaninburarna så snart som möjligt.

Vad ska han ha för torrfoder?
Ska självklart skaffa en kompis till stackarn, men har inga pengar att kastrera honom för så fungerar två marsvins hanar?

Är det någonting mer jag bör ge honom?

Hur får jag honom mindre ängslig? 
Misstänker att dom varit dumma mot honom också, då han är enligt mig onaturligt skygg.. Skyggare än dom små knytena i djuraffären :/

Just nu låter jag honom vara, och kommer låta honom vara i några dagar.

Bör jag ta honom till veterinären för att se så att allt är som det ska?

Virvlan
0

Nr 1. Han ska ha en kompis, lag på det.

Nr 2. Han blir mer och mer tam när du håller på med honom men i början ska man bara låta honom få bekanta sig med sitt nya hem.

Nr3. Han ska ha färska grönsaker varje dag OCH gräshö!! färskt vatten i flaska.

saksaken
0

Skönt att du kunde ta hand om honom och vill vara en bra ägare! Glad

Postar lite länkar som kan vara bra att kolla!

http://www.humlansmarsvin.se <-- jätte bra fakta sida om det mesta gällande marsvin

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen <-- länk till en tråd här på iFokus om grönsaker! <3

pinku
2

Två hanar går oftast bra att ha tillsammans (men inte fler), för att vara på den säkra sidan kan du skaffa en unge.

Du kan ta honom till veterinären om du känner dig osäker på hans hälsa, men om han äter, dricker och bajsar, samt har klara ögon och glänsig päls utan sår så är det nog lugnt. Om han inte kliar sig väldigt mycket.

Pellets är ofta inte nödvändigt, men om han har svårt att hålla vikten så rekommenderar jag oxbow marsvinspellets. Annars kan man blanda till sitt eget kraftfoder (blir nog billigare), och det finns nog någon som kan ge ett bra recept på det.

Som tidigare nämts måste han få grönsaker varje dag, och de ska vara C-vitaminrika, länken ovan till humlansmarsvin har bra listor.

Verkligen berömvärt att du räddade den lilla knodden, lycka till!

Har han ett namn föresten? :)

lias99
2

Tack så mycket för alla svar!
Vet att jag sa att  han skulle stanna, men min granne fick ta hand om honom för hans bästa.
Hon har haft massor av marsvin och hon ska sätta ihop honom med en av hennes yngre tror jag hon sa :)

Han kommer få ett jättebra liv där och förhoppningsvis långt!
Så skönt att veta att han slipper sitta och lida ensam i den lilla buren hos idioterna :/

Självklart hann jag döpa honom, han blev en liten Allgot Flört

pinku
0

Vad skönt att Allgot fick ett riktigt hem! Återigen, beröm till dig som inte accepterade hans tidigare levnadsvillkor! Glad

Virvlan
0

Vad fint :) Underbart :)

kodex
0

Bra gjort :)

Fridaaaa
1

#8 Det är ingen direkt bra sida, en hel del som inte stämmer där ;)

Humlans marsvin, det är en toppensida!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.