Sälja hane/hane eller hona/hane
Hej på er.
Diskuterade detta idag med en djuraffärsägare. Denne påstår att det är omoraliskt att sälja marsvinen hane/hane även om de är bröder ur samma kull. De säljer alltid hona ihop med hane och rekomenderar därför sina köpare att kastrera hanen.
Låter inte detta underligt???
Enligt ägaren bråkar hanarna så mycket att det är oetiskt att sälja dem ihop, det kommer förr eller senare bli osams.
På min fråga om köparna då verkligen kastrerar sina marsvinshanar fick jag till svar att njae…det vet jag ju inte.
Min följdfråga…men då blir det ju en massa oönskade marsvin???
Ja men vi tar emot alla ungar som kunderna inte kan ha kvar.
I mina öron luktar det buffel och båg, ett sätt för butiken att få tillgång till billiga marsvinsungar.
Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag men jag hade inte argument eller erfarenhet nog att stå på mig.
Attans att såna ska få driva zoobutik!!!
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Förlåt om detta är en dum fråga, men spelar det någon roll? 
För mig spelar det stor roll. Antalet oönskade sällskapsdjur är redan stort och har man zoobutik följer det väl med ett ansvar att lämna ut riktig information när man säljer sina djur?
Att medvetet uppmana folk att ha hona och hane ihop även om de inte vill, planerar eller ens kan ta hand om marsvinsungar är väl inte rätt???
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Jag är för trött för att skriva något längre, men jag blir verkligen mörkrädd när jag får så solklara bevis på all okunskap som ligger och lurar där ute… huva. Usch.
(och då syftar jag naturligtvis på djuraffärsägaren, inte du Kajzza :))
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Låter underligt och helt fel av djuraffären. Suck säger jag bara. Där hade inte jag handlat fler gånger.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vilka puckon!! klart man kan ha hane och hane… aldrig att man köper en hane och hona och ska kastrera hanen…
seriöst.. :/
Det där skulle jag anmäla till länsstyrelsen, faktiskt. Att uppmana till att köpa hona och hane som par är väldigt dumt och riskerar honans liv något enormt. Att uppmuntra till att kastrera är också väldigt dumt med tanke på att eftervården inte alltid är oproblematisk… Har även svårt att tro att länsstyrelsen skulle uppskatta något så befängt som att affären strängt hävdar att hannar alltid blir osams.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus