Dags att få somna in?
Jag tog hem Lilla My till oss i våras då hon var ett ensamt marsvin då hennes kompis hade dött några månader tidigare.
Jag noterade redan då att hon var stor över magen och misstänkte snabbt cystor.
Vi har nu den senaste tiden haft problem med sellnic som är färdigbehandlad, men lilla my blir inte bra i pälsen ändå.
Jag har även noterat att hon blivit drastiskt tunnare, men ingen viktförändring. Jag känner höfter, revben mm utan problem. Så hon har magrat av rejält och det fort!
Ikväll när jag tar upp henne för att kolla pälsen (har inte gjort mer än matat/städat de senaste dagarna pga andra saker) så kommer ja gåt hennes mage och hon rycker till. När hon gör det så ser jag verkligen hur det rör sig i magen.
Håller fast henne och petar på ena sidan av magen så börjar det bukta ut på andra sidan 
Man får inte röra hennes mage längre, hon har haft "dominansbeteende/problem" mot de andra honorna som hon helt plötsligt slutat med, hon gnager av eller så växer inte pälsen längre på magen. Hon är mager och en stor stor klump i magen.
Ska jag låta henne somna in själv eller ska jag skynda på det?
Om hon inte har ont eller plågas av det tycker jag att hon kan få somna in själv. Annars borde du nog avliva henne :(
Det är alltid ett svårt beslut. Du nämner att hon ändrat beteende och magrat av. Marsvin är duktiga på att dölja att de mår dåligt, och när de är annorlunda mår de troligtvis riktigt dåligt och kan ha ont. Du får ju heller inte röra hennes mage.
Bara du själv kan ta ett beslut om det verkar som hon har livskvalitet. Har hon inte det skulle jag själv välja att avliva henne.
Åk in med henne till klinik och fråga en veterinär. Det låter som att hon har ont, men det kan ju inte skada att fråga veterinären innan hon får sin spruta.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Mja, jag fick förklara för vetten när jag var in pga sellnick vad dom skulle ta för prover, vilket medicin och vilken mängd dom skulle ordinera. Så jag har inte mycket förtroende för dom på det sättet då dom inte har någon riktigt marsvinskunnig. I det läget litar jag mer på min egen magkänsla och det jag har lärt mig genom all läsning.
Ibland behöver man bara någon som säger sin åsikt, om man har rätt eller fel, Och det här är just en sån sits.
Hon verkar för övrigt inte lika känslig över magen längre. Men tappar pälsen och magrar av fort trots god aptit. Så minsta lilla jag märker att hon tappar aptiten eller inte orkar springa och äta gräs längre så får hon somna in på ett eller annat sätt.

Har du inte ultraljudat henne? Så du vet vad det eventuellt kan vara och kanske kunna få en rätt behandling.
Marsvin 4-ever
.
Tråkigt att hon tacklar av… du får tänka över det hela hur du skall göra. Hur gammal var hon ? Det kommer nog bli bra hur du än beslutar !
#4 Är du inte nöjd med din veterinär, gå till en annan.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#7 I den här stan är det bara inte att gå till en annan. Jag bor i norrland, vi har inte direkt ett överskott av vettar utan får vara jävligt glad om man ens hittar en vettig att gå till.
#6 hon är över 4 år så hon är ju inte direkt en tonårsbrutta längre.
Igårkväll klippte jag klorna och gick igenom henne. Uffa vad päls hon tappar! Jag sår ut som ett slagfält av päls efteråt och man kan ta en nypa och bara dra lite försiktigt så följer en del av pälsen med