Jobb i djuraffär
Inom kort kommer Arken Zoo att öppna en stor butik här i Falun. Jag har sökt jobb där, men vid lite eftertanke så börjar jag tveka! Jag tror det blir svårt för mej att rekommendera marsvinsköpare att skippa saltsten, höhäck, c-vitamindroppar osv. Men är nog tvungen att göra det för att butiken ska få sälja så mycket som möjligt…å andra sidan borde jag vara en stor tillgång för butiken, just på marsvin…det lär ju aldrig förekomma att ungar får fel kön iallafall 
Och varje marsvinsunge kommer att bli omnämnd med både uppskattad ras, ålder och färg…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag funderar på att söka jobb hos djur butikerna här i örebro. :)
Man kan ju påverka mer från insidan

Arken Zoo vill man ju se som en seriös kedja, så jag tänker snarare att dom skulle se dig som en stor tillgång bland personalen.
Saltsten/höhäckar m.m kan dom ju sälja till andra djur eller varför inte tipsa dom om andra saker till marsvinssortimentet som exempelvis mysrullar m.m?
Ta chansen och tänk i banorna att du får en chans att göra förbättringar för marsvinen samt köparna. 
Marsvin 4-ever
.
Precis som #2 skriver så tipsa affären om tunnlar, mysgrejer, zipflaskor osv. Då kommer de även ha ett bredare utbud än "vanliga" djuraffärer och bli större som konkurent :)
Kan bara säga att Arken zoo i varberg är värdelös. Marsvin med degusar och fåglar precis jämte,spån till råttorna osv.. Gillar det inte alls, då var Djurmagazinet som låg där förr bättre tilloch med… :(
Det i borås är bättre men kan inte uttala mig mycket då jag bara varit där 2 gånger ungefär.
Har med sökt jobb på djuraffärer runt här men känner mig med osäker, dels pga djurmagazinets imazo och dålig skötsel..
Arken i Uppsala är också rätt kassa på alla sätt marsvin från storgrossist, hutlöst dyra döda fiskar mm… Med bättre personal kan det bara bli bättre. Borde kunna gå att ändra på… kanske.
Arken i Malmö lika dåliga. kaniner med marsvin, små burar, döda fiskar. Tycker att djuraffärer behöver mer kunniga personer som faktiskt vet vad man prata om och inte bara hittar på för att sälja. som t.ex Jägerhill ser man direkt skilladen då djuren har större burar och dem vet vad dem pratar om.
Om jag tar saken från min egen skalle och mina egna åsikter:
Att jobba i en djurbutik vore en dröm för mig. Men jag skulle göra det ganska klart för chefen att jag inte tänker prakka på kunder saker som inte är bra för djuren utan ge KORREKT information och rekommendera andra saker istället för sånt som kalkstenar. Jag skulle jaga produkter som är till för respektive art istället, hitta privata uppfödare osv.
Den chef som inte ser en sån person som bra personal ska nog se sig efter ett bättre yrke! Bra personal och djurhållning = glada kunder = glada kunder rekommenderar butiken. Simpelt i mina ögon ;D
På arken här i stan har det börjat bli lite förbättring. Senaste gången jag va in hade dom förvisso kaniner med marsvin. Men det låg iaf hö I burek och inte den där förbannade höhäcken!

Jag håller tummarna nu då, att jag får jobbet.
Som ni säger kan jag nog vara med och förändra en hel del, och det skulle ju vara hur kul som helst!. Har ju erfarenhet av fler djur än marsvin, framförallt fiskar och fåglar. Men är nog även rätt haj på vad övriga smådjur har för behov.
håller tummar och tassar! Det behövs fler kunniga i djur affärerna 
Uppdatera gärna här sedan!

#10 Lovar =) Dom öppnar butiken i slutet av juli…

#8 Håller tummar att du får jobbet samt att den chefen uppskattar dig för dina idéer.
Och om du nu får jobbet och det visar sig att det av en eller flera anledningar inte blir som du tänkt dig så har du iallafall provat, bättre det än att du skulle gå och ångra dig att du aldrig sökte jobbet.
Läser i flera svar här att Arkens Zoo inte sköts på korrekt sätt för djuren m.m, har tydligen tur här nere på min breddgrad då den Arkens Zoo som jag varit inne på verkat både välskött samt har kanonbra personal som både visat intresse samt engagemang.
Marsvin 4-ever
.
#6 Varför kan man inte ha marsvin med kaniner?
#13 för att kaniner är bärare av bakterier/virus som kan göra marsvin sjuka. Samt att det är ohyggligt stor risk att kaniner skadar marsvin då dom är avsevärt mycket större och tyngre.
#14 När jag var mindre så hade vi 2 marsvin och när den ena dog pogrund av en sjukdom (som jag inte vet vad den heter) som gjorde att pungen svullnade upp. Då så skaffade vi en kanin som sällskap och de var VÄRKLIGEN bästa vänner. De ville aldrig skiljas åt, men när marsvinet dog så blev kaninen värkligen jätteledsen och saknade Nalle (marsvinet)! :'( Det var hemskt att se på, kaninen sprang omkring i buren som en riktig galning och letade efter Nalle! :(
Och denna underbara lilla varelse som döptes till Maja (hon gick bort 2010) var facktist köpt hos en riktigt bra uppfödare som fött upp kaniner i flera år med bra och fina föräldrar. Hon hade fått sina sprutor och allt redan innan vi köpte henne och satte in henne med Nalle som blev bästa vänner direkt. (Vi satte såklart inte ner henne i buren bara så där, utan de fick mötas genom varsin bur.)
Jag tror inte det skulle vara något problem!
Jag köpte ju mina första marsvin på en Arken affär där det jobbade en uppfödare. Jag var ju väldigt ovetande då och jag ville plocka med både saltsten och c-vitamin. Men uppfödaren som jobbade där då och hjälpte mig sa till mig att det verkligen inte behövdes och hon rekommenderade att inte köpa det. Dom andra i personalen verkade inte bry sig.
Så jag tror att det visst kan vara bra att jobba i affär så man kan påverka! Och dom kanske förlorar några kronor på varje saltsten du inte säljer. Men istället så tjänar dom pengar på att du är kunnig och kunderna uppskattar kunnig personal och kommer därför tilllbaka och handlar annat!
Jag undrar en grej (kanske lite OT?) Men finns det något djur som faktiskt ska ha saltsten? Det marknadförs ju till kaniner och marsvin, men ingen av dem ska ha det? Kanske hamstrar behöver det eller?
Hamster ska inte heller ha saltsten så jag vet inte vem saltstenen är tänkt till.
#18 Nej hamstrar behöver inte heller det. Inga smådjur alls.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#20 Exakt, skulle tippa på att det är typ bara hästar och kossor som är i behov av saltsten?
#21 Ja jag tror med det bara stort sätt dem som behöver det.
#21-22 Det stämmer alltså inte att dräktiga kaniner behöver det? Fick lära mig det i skolan men har hela tiden kännt mig lite skeptisk mot det…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#23 I vissa fall. Jag har aldrig haft det till dräktiga honor, och det har gått jättebra var gång, likadant fler jag känner.
Det är bara djur som SVETTAS mycket som kan behöva extra salter/mineraler. Dit räknas boskap som kossor, hästar och även vi själva. Svettas vi stora mängder så blir vi törstiga och i de flesta fall känner vi oss sugna på nått salt, som kassler, lakrits mm.
Det funkar även andraa vägen, får vi i oss för mycket salter så blir vi törstiga för att vi måste späda ut salterna. Likadant blir det hos djur.
Så nej, gnagare behöver sannerligen inte saltstenar!
#25 Inte kaniner heller ^^,
Var på Arken zoo i Göteborg idag (jämte IKEA på Kållered) Har varit där en gång tidigare och jag tycker att den är jättebra! Bra foder och stort utbud. Bra saker till smådjuren. Dem har inga djur i butiken men jag tror mig ha sett en skylt att de kan bestäla hem djur om någon vill ha,eller så var det att dem fanns i ett annat rum. Tycker att den Arken Zoo vart bra iaf men jag har som sagt inte varit där mycket, någon med bättre erfarenhet kan uttala sig :P
Arken Zoo i Göteborg är super! (inte samma som #27)
De har 2 glasrum där marsvinen går & en maskade allmänt friska. massa hopp & lek till dom! Det är stort & väldigt härligt för marsvinen. De sprang runt & verkade allmänt friska som jag såg dom. Något marsvin vart lite hängigt. Ett vitt litet Teddymarsvin… Men för övrigt var det rent & snyggt. Såg inga grönsaker i buren men fodret vart i en skål! :)
#28 Vart ligger det? =)
#27 är inte säkerpå plats. Men det låg brevid Jula! ;D
Har Arken Zoo öppnat här i Falun? Det har jag helt missat! Vart ligger det? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Har inte öppnat än, kommer ligga vid det nya området dom håller på att bygga när man kör förbi ICA Maxi
Aww damn, trodde det var i Borlänge dom skulle öppna ny djuraffär? hade ju tänkt söka jobb där… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#30 oki :)