Är inredning av tall ok?
Hej
Vi har köpt en liten plattform till våra marsvin som vi ska ha i buren.
Efter lite efterforskning konstaterades det att plattformen är gjord av tall. Som ni kan se i bilden så finns det bark kvar på plankorna och våra marsvin gillar att gnaga på dessa. Är det ok att använda inredning av tall?
Det är inga problem, även spån är gjort av tall :-) Däremot ska man undvika tall-/övriga barrträdsprodukter som luktar skarpt
Jag har samma plattform och mina grisar älskar den :)
I början tuggade dom lite men dom tröttna när dom haft den ett tag
Den typen av tak har två av mina marsvinsflockar (minus den mindre delen dock), väldigt uppskattat!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Tack för svaren. Jag har läst någonstans att tall skulle vara giftigt/cancerframkallande eller nåt pga terpentin som finns.
#4 Det är därför man inte ska ha sådant som luktar starkt, ju mer det luktar desto mer terpentin är det i det
Braco: Har du själv tagit bilden som du visar i trådstarten, eller har du fått tillstånd av fotografen (upphovsrättsinnehavaren) att använda dig av bilden hr på Marsvin.iFokus?
Moderator_Marsvin.iFokus
- sajtvärden och medarbetarna på Marsvin.iFokus
Sandra (Sandra-B), sajtvärd
Felicia (FeliciaS), medarbetare
Louise (Creation), medarbetare
Charlotta (Charlotta-B), medarbetare
Sara-Noomi (imoon), medarbetare
Simona (Isnona), medarbetare
Hanna (Abico), medarbetare (inaktiv för närvarande)
Hej!
Plattformen ser riktigt fin ut! Vart har du fått tag på den? 
Sockans favorit! :)
Kan finnas i en del djuraffärer, annars rekommenderar jag Teddytassen:
TACK :D Jag ska kika in den!
Jag hade en Löwen kanin som jag köpte ifrån Teddytassen! :)
#10 Jag har köpt flera grejer därifrån, de har lite roliga saker :)
#10 Lejonhuvad kanin heter det ;) Eller om det är lejonhuvad dvärgvädur :P Löwen är det tyska namet för "Lejon". Vanligt att djuraffärer kallar kaninerna både för det ena och det andra :P Lite ot ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, för jag hade nämligen en till lejonhuvad , men jag trodde aldrig att de var samma raser? Har alltid haft långhåriga kaniner & de är för mysiga! I "löwen kaninens" stamtavla stod det Löwen? :)
#6 måste ni vars SÅ hårda mot medlemmar som dessutom verkar helt ny här; känner själv inte igen namnet sedan tidigare. Man behöver inte skriva i stora tjocka bokstäver och halvt skrämma ihjäl någon.
Nu har medlemmen redan avslutat sitt medlemskap. De som är nya kan inte alla medlems regler ni har skapat här. Kan ni inte ta det lite varsamt ?
#13 Säker på att det är stamtavla på den som det står "löwen"? Och inte bara härstamningsbevis? ;)
Lejonhuvad kanin är det svenska namnet i alla fall :P Och ja löwen och lejonhuvad kanin är samma sak.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Nej det är jag inte säker på ^^ Tack för att du ''upplyste'' mig om detta! ;)
Aristarcos: Ja, vi måste vara så hårda då det inte bara är medlemsregler (som du uttrycker det) utan handlar om svensk lag där dryga böter finns i straffskalan. Det är dessutom så att det inte bara är medlemmen som lägger ut upphovsrättsskyddat material som riskerar att råka illa ut, utan även den som är ansvarig för respektive sajt (det vill säga sajtvärden) och iFokus som företag.
Sajtreglerna finns dessutom länkade från både informations sidan "Om sajten" och från det välkomstmeddelande som alla som blir medlemmar på sajten automatiskt får, där finns även en uppmaning om att läsa reglerna innan man skriver på sajten. På sajten finns även en separat artikel om upphovsrätt/Copyright och citatregler, denna är länkad från sajtreglerna. Att man inte ska ladda upp upphovsskyddat material är faktiskt även något man förbinder sig till via användaravtalet när man registrerar sitt användarkonto och det står i de allmäna reglerna för hela iFokus-nätverket.
Tyvärr är det så att väldigt många tror att det är fritt fram att "låna" bilder som man hittar på Internt (speciellt om bildern inte är märkta på något sätt), men det är det inte om man inte har tillstånd från den som äger bilden.
Eftersom detta tydliggörs på så pass många ställen och det faktiskt är ett lagbrott (inte bara en överträdelse av regler som vi själva har bestämt att gäller här) så har vi här på Marsvin.iFokus beslutat att ifrågasätta när vi ser bilder i trådar här på sajten som vi (av olika anledningar) misstänker är stulna.
Det är givetvis väldigt tråkigt om en medlem väljer att avregistrera sig på grund av att vi frågar om personen lagt upp en upphovsrättsskyddad bild (vilket var väldigt troligt när det gällde den aktuella bilden). I det här läget så måste vi dock prioritera att regeln om att inte publicera sådant material efterföljs, främst för att det är många som kan råka illa ut om upphovsrättsinnehavaren upptäcker det och väljer att gå vidare med det (det finns de som får räkningar på tusentals kronor för att de använt bilder utan tillstånd) och dels för att sajtvärden i värdavtalet förbinder sig att hålla sajten fri från bilder som är publicerade utan tillstånd.
**Anledningen till att texten är fetmarkerad är för att det ska sticka ut och inte kunna missas då vi skriver i rollen som modrator/administratör på sajten. Tyvärr så är den lilla modertorikonen inte tillräckligt tydlig så det räcker inte med den för att det ska observeras att en moderaor skivit. Om däremot ett helt inlägg skrivs med fet stil så är det svårare att missa det.
**
Moderator_Marsvin.iFokus
- sajtvärden och medarbetarna på Marsvin.iFokus
Sandra (Sandra-B), sajtvärd
Felicia (FeliciaS), medarbetare
Louise (Creation), medarbetare
Charlotta (Charlotta-B), medarbetare
Sara-Noomi (imoon), medarbetare
Simona (Isnona), medarbetare
Hanna (Abico), medarbetare (inaktiv för närvarande)
Och till mig behöver du definitivt inte använda dessa STORA BOKSTÄVER SOM skrikandes hela tiden…
Ursäkta men jag gillar inte den tonen med stora bokstäver, speciellt inte då jag ställt en fråga på ett snällt sätt. Och inte gjort något ni inte gillar här… så himla otrevligt sätt…
Ni kan istället skicka ett informativt meddelande till personen ifråga… Jag förstår om vi inte behåller våra nya medlemar om det är det här de ska möta första gången man gör ett inlägg…jag är ledsen att ni har börjat göra på det här viset.